• ۱۴۰۳ شنبه ۲۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5667 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۱ دي

حسین مرعشي در نشست خبري اعلام كرد

رويكرد انتخابات مشروط مورد استقبال جبهه اصلاحات است

نشست خبري حسين مرعشي، دبيركل حزب كارگزاران سازندگي با حضور اصحاب رسانه در محل جلسات اين حزب صبح ديروز برگزار شد. دبيركل حزب كارگزاران سازندگي گفت: اگر آقاي روحاني براي مجلس خبرگان تاييد صلاحيت شود، نماينده شاخص مورد حمايت حزب كارگزاران قرار خواهد گرفت. ايشان ستادي را براي ارايه فهرستي از كانديداهاي همراه و هم‌جهت در تهران و شهرستان‌ها فعال كرده است كه ما نيز به ايشان كمك خواهيم كرد. مرعشي در ابتداي اين جلسه گفت: امسال پنجمين سالي است كه كشور تورم بالاي ۵۰درصد را سپري مي‌كند. متاسفانه توفيق زيادي در حوزه تورم به وجود نيامده است. ناترازي بودجه، كمبود گاز در فصل زمستان دولت مجبور مي‌شود كه از سوخت مازوت استفاده كند. در فصل زمستان و تابستان به خاطر گاز و برق بخشي از توليد را متوقف كرديم. اين مشكلاتي است كه مردم مي‌دانند. راه‌حل مسائل كشور راه‌حل انقلابي نيست، بلكه اصلاحي است. راه اصلاحي منظور از گروه‌هاي اصلاحات نيست بخشي از ساختارها به اصلاحات سياست‌ها و مديريت‌ها مربوط مي‌شود. يكي از نكات، اصلاح سياستگذاري در امور فني و اجرايي كشور است.
وي افزود: اين ظلم بزرگي است كه همه مسائل فني و اجرايي را تحت گرايش‌هاي سياسي با آن برخورد كردند. ما اگر نتوانيم در اين مساله به توافق برسيم كه پست‌هاي فني و اجرايي را با گرايش سياسي تفكيك كنيم، انتظار نداشته باشيم كه كشور در مسير بهبود قرار بگيرد. يكي از لوازم دموكراسي و مردم‌سالاري تغيير است. بعضي از تصميمات معاونت سياسي، استانداران، معاونت پارلماني در كارهاي اجرايي كشور بايد تابع تصميمات خود باشد.
وي تصريح كرد: من زماني كه در دوره رياست‌جمهوري مرحوم آقاي هاشمي به كابينه آمدم تمام پرسنل مديران دفتر رييس‌جمهوري از دوره آيت‌الله خامنه‌اي بودند. در حوزه معاونت اول و دوره نخست وزيري مهندس موسوي نيز تمام پرسنلي كه كار مي‌كردند توانايي آن را داشتند، من به ياد ندارم كه دفتر رييس‌جمهور در يك انتصاب در وزارتخانه‌ها نظر و دخالت داشته باشد. وي افزود: امروز رسيديم به نقطه‌اي كه همه مديريت‌هاي كشورها از نگاه سياسي پرداخته مي‌شود. افراد زيادي را بدون تجربه بر سر كار آوردند. در يك دوره هشت ساله ۶۵۰ ميليارد دلار درآمد نفتي به دست آمد كه به جاي رشد اقتصادي با تورم رو‌به‌رو شديم. اميدوارم به اين با‌ور برسيم راه‌حل كشور قهر از سياست نيست، راه‌حل كشور تن دادن به راه‌حل‌هاي انقلابي و دعوت به خيابان نيست، بلكه مسير اصلاحات است كه بايد به باور تبديل شود و مورد توجه قرار بگيرد تا ما بتوانيم با اتكا به اندوخته كشور را در مسير بهبودي قرار دهيم. مرعشي در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان ارايه ليست جداگانه كارگزاران از اصلاح‌طلبان وجود دارد، گفت: تلاش مي‌كنيم اصلاح‌طلبان را همراه كنيم در راهبرد مشاركت مشروط، اما اگر بنا به تصميم به بودن يا نبودن در سياست بگيريم، حتما بودن در سياست را انتخاب مي‌كنيم. در نبود جمهوري اسلامي، مردم ايران به هيچ گروهي از اصلاح‌طلبان اعتنا نخواهند كرد. آن روز آخر سياست‌ورزي همه ما خواهد بود. فائزه هاشمي زن شجاعي است، ولي اگر جمهوري اسلامي نباشد، او و ساير اعضاي خاندان هاشمي و خاتمي همه رفته‌اند. مرعشي گفت: انتخابات ۱۴۰۴ از معبر انتخابات ۱۴۰۲ مي‌گذرد. مسير ما اين است كه با حضور شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب و ميانه‌رو اقليت نيرومند شكل بگيرد. آن وقت مسير ما نشان مي‌دهد كه مي‌توانيم با منافع مردم و كشور هماهنگ باشيم و آينده خوبي را رقم بزنيم. در بودن جمهوري اسلامي است كه اصلاح‌طلبان و ميانه‌رو‌ها در مقابل اصولگراياني كه در بالاي ابرها حرف مي‌زنند، مي‌توانند با حرف‌هاي منطقي و كارشناسي پايگاه اجتماعي خود را به دست بياورند. ما به هيچ‌وجه سياست‌ورزي را در انتخابات تعطيل نخواهيم كرد. مرعشي در پاسخ به اين سوال كه راهبرد جايگزين حزب كارگزاران چه خواهد بود آيا در ادامه همين مسير سياست‌ورزي خواهد بود، گفت: ما روي يك لبه باريك حركت مي‌كنيم. ما حداقل به روند انتخابات اخير ۹۸ و ۱۴۰۰ معترض هستيم. به‌طور مثال شوراي نگهبان در جبهه اصولگرايي آقاي لاريجاني را رد كردند، آن وقت پرسيد كه اگر تمام كانديداهاي موجود را ردصلاحيت كردند چه كار بايد كرد. اگر كاري كه در ۹۲ و ۹۴ و ۹۶ كرديم را در انتخابات ۱۴۰۰ براي آقاي همتي مي‌كرديم الان در وضعيت اقتصادي مناسبي به‌سر مي‌برد. ممكن است تصميمات نهادهاي نظارتي ما را مستاصل كند.
وي افزود: اما برخي تصميمات ما در جريان اصلاحات نيز در اين استيصال بي‌تاثير نيست. بخشي از كارها را نبايد اجازه مي‌داديم. سپاه نبايد دراختيار يك جناح سياسي قرار بگيرد. شهداي دفاع مقدس را نبايد دراختيار يك جناح سياسي بناميم. ما در يك جاهايي داوطلبانه قدرت را دراختيار رقيب قرار داديم. خبرگان را نبايد دراختيار رقبا قرار دهيم. ما اصلاح‌طلبان هم بخشي از نيروهاي انقلابي هستيم. بدترين كار اين است كه اصلاح‌طلب انقلابي بشود كه از اصولگرايي بدتر است. اصول اصلاح‌طلبي بايد تدريجي باشد. ما در ۸۸ نبايد اين موضوع را مي‌پذيرفتيم كه احمدي‌نژاد را رها كرده و از رهبري عبور كنيم. بايد در كنار رهبري مي‌ايستاده و احمدي‌نژاد را ادب مي‌كرديم. فتنه ۸۸، فتنه احمدي‌نژاد بود كه شاهد بوديم سرمايه‌هاي نظام مورد اهانت قرار گرفتند. مرعشي در پاسخ به اين سوال كه راهكار شما براي حل مشكلات كشور چيست، گفت: براي بهبود شرايط كشور راه انقلاب درست نيست كه بعدها آخوندها را به تير چراغ برق بزنند و بكشند. ما انقلاب نمي‌خواهيم، بلكه اصلاحات در جمهوري اسلامي مي‌خواهيم. همه اقشار بايد خود را به رهبري وابسته بدانند. راهبرد مشاركت در اين انتخابات از مسوولان و نهادهاي نظارتي و امنيتي، اصلاح‌طلبان و ميانه‌روها همه مشكل دارد. ما قبل از ثبت‌نام مطلقا پيامي دريافت نكرديم تا نظام علاقه‌مند باشد در انتخابات حضور داشته باشيم. وقتي ثبت‌نام انجام شده به ما علامت داده شده است. الان هم نمي‌دانيم شوراي نگهبان با توصيه رهبري مانند ردصلاحيت علي لاريجاني عمل خواهد كرد يا به توصيه رهبري در جهت مشاركت پرشور عمل خواهد كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون