• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5682 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۸ دي

بازخوردها به حمله موشكي سپاه به گروهك جيش‌العدل در خاك پاكستان ادامه دارد

تحلیل عملیات کوه سبز

اميرعبداللهيان: هيچ يك از اتباع پاكستانی مورد هدف موشك‌هاي ايران نبودند

گروه سياسي

شامگاه روز سه‌شنبه بود كه نخستين اخبار در خصوص خبر حمله موشكي ايران به مقر جيش‌العدل در ايالت بلوچستان پاكستان رسانه‌اي شد. در ساعات ابتدايي پس از انتشار اين خبر مناسبات ارتباطي ميان دو كشور ساعات پر التهابي را پشت سر گذاشت. التهاباتي كه در تمام طول روز گذشته ادامه داشت تا اينكه عصر روز گذشته و پس از تماس تلفني وزراي امور خارجه دو كشور به سمت ديپلماسي سوق يافت. حسین اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه ايران كه در اجلاس داووس سويیس به سر مي‌برد، رو در روي فريد زكريا، مجري صاحبنام امريكايي نشست و اعلام كرد ايران در روند مقابله با تروريست‌ها نه در عراق و نه پاكستان با تروريست‌ها تعارف ندارد.

تسنيم حول و حوش ساعت 21 سه‌شنبه شب خبر داد كه دو مقر مهم گروهك تروريستي جيش‌الظلم (جيش‌العدل) در خاك پاكستان توسط موشك و پهپاد منهدم شد. تسنيم نوشت: «دقايقي پيش دو مقر مهم گروهك تروريستي جيش‌الظلم (جيش‌العدل) در خاك پاكستان منهدم شد.» پيگيري‌هاي خبرنگار تسنيم حاكي از آن است كه اين مقرها توسط موشك و پهپاد مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شده است. منطقه هدف قرار گرفته منطقه‌اي به نام كوه سبز در ایالت بلوچستان پاكستان است كه يكي از بزرگ‌ترين مقرهاي گروهك جيش‌العدل در آن قرار داشته است. گروهك تروريستي جيش‌العدل بامداد ديروز طي بيانيه‌اي حمله به مراكز استقرار عناصر خود در مناطق مرزي را تاييد و اعلام كرد كه شش پهپاد و تعدادي موشك به اين مراكز اصابت كرده است. ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور كشورمان در واكنش به اين حمله در نشسست هيات وزيران با اشاره به تلاش‌هاي دشمنان براي ناامن جلوه دادن جمهوري اسلامي ايران، از اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در منطقه براي ارتقاي آرامش و امنيت قدرداني كرد و با بيان اينكه امنيت در هر كشوري مهم‌ترين مساله است، از همه نيروهاي نظامي، انتظامي و امنيتي كه مخلصانه، مجاهدانه و بي‌نام و نشان براي تامين و حفظ امنيت كشور شبانه‌روز تلاش مي‌كنند، تقدير كرد.

سردار اميرعلي حاجي‌زاده، فرمانده نيروي هوافضاي سپاه با اشاره به عمليات‌هاي سپاه عليه مقر تروريست‌ها گفت: در هفته‌هاي اخير شاهد چند جنايت بوديم كه از طرف گروه‌هاي تكفيري و داعشي بود و حادثه تروريستي و تلخ كرمان رخ داد كه متاسفانه جمع كثيري از هموطنان ما را به خاك و خون كشيد. وي افزود: خب طبيعتا اين بايد پاسخ داده مي‌شد و نقاطي در سوريه و در قسمت‌هاي نزديك منطقه ادلب، گروه‌هاي تكفيري و داعشي مورد تهاجم قرار گرفتند و تعداد كثيري از اينها را توانستيم به درك واصل كنيم. فرمانده نيروي هوافضاي سپاه در ادامه گفت: در كنار اين شاهد بوديم كه عمليات‌هايي را رژيم صهيونيستي در سوريه انجام داد و دو تن از پاسداران ما را به شهادت رساند كه درباره اين موضوع مهم بايد مقابله مي‌كرديم و انتقام خون شهدا را مي‌گرفتيم كه در نتيجه نقطه‌اي را در اقليم كردستان شناسايي كرديم.

سردار حاجي‌زاده تصريح كرد: نقطه‌اي كه شناسايي كرديم به ظاهر ويلاست، اما همان طور كه بعد از حملات نشان مي‌دهد، ساختمان مستحكم بتني است كه صهيونيست‌ها از اينجا استفاده‌هايي را براي كارهاي جاسوسي و نيز عمليات‌هاي ويژه‌اي كه داخل ايران انجام مي‌شد، راهبري مي‌كردند. فرمانده نيروي هوافضاي سپاه در پايان خاطرنشان كرد: اين مقر اربيل يكي از چهار محورهاي جاسوسي بود كه در ۱۰۰ روز گذشته توسط عزيزان جبهه مقاومت و ايران مورد ضربه قرار گرفته و پايگاه‌هاي‌شان از بين رفت و در اين عمليات هم تجهيزات اين مقر از بين رفته و هم آنهايي كه بايد به درك واصل مي‌شدند، از بين رفتند. معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور با اشاره به اطلاعيه گروه تروريستي جيش‌الظلم درباره حضور در خاك پاكستان گفت: پاكستان بايد عزم جدي‌تر و قاطع‌تري را براي برخورد با تروريست‌ها داشته باشد. سيدمجيد ميراحمدي با اشاره به حضور برخي جريانات تروريستي در پاكستان گفت: ما با پاكستان همكاري اطلاعاتي و امنيتي داريم و در مقابله با گروه‌هاي تروريستي هستيم و يك ارتباط برادرانه داريم و دائما در حال تماس و ارتباط هستيم، اما متاسفانه برخي گروه‌هاي تروريستي در خاك پاكستان لانه كرده‌اند.

وي اضافه كرد: اگرچه متوليان در پاكستان از حضور تروريست‌ها اظهار بي‌اطلاعي مي‌كنند ولي روز گذشته گروه تروريستي جيش‌الظلم - كه خود را به دروغ جيش العدل ناميده - رسما اطلاعيه داد كه در خاك پاكستان هستيم. البته بعد از اينكه متوجه خطاي خود شدند، سعي كردند اين اشتباه را اصلاح كنند كه اين بي‌فايده است و اين اعتراف صريح خود گروهك است كه در خاك پاكستان است. ما به پاكستان بارها تاكيد كرديم كه اين تروريست‌ها در خاك شما لانه كرده‌اند و البته پاكستان هم هميشه قول همكاري داده، اما اين نيازمند است كه عزم جدي‌تر و قاطع‌تري را براي برخورد، اخراج و انهدام تروريست‌ها داشته باشد. وزارت خارجه پاكستان همچنين از احضار كاردار سفارت ايران در اين كشور به ‌منظور اعتراض به اين اقدام خبر داد. اسلام‌آباد همچنين گفت اعتراض به ايران را از طريق مقام‌هاي ارشد ديپلماتيك خود در تهران به وزارت امور خارجه ايران اعلام كرده است.

 

واكنش پاكستان به حمله به مقر جيش‌العدل

در شرايطي كه برخي بازخوردهاي اوليه در شبكه‌هاي اجتماعي كشور پاكستان حاكي از تلاش برخي جريانات براي اعمال فشار به دولت پاكستان براي اعمال رفتارهاي سلبي در برابر ايران بود، اما از عصر روز گذشته آرام آرام كارشناسان حوزه ديپلماسي تلاش كردند، از ضرورت به كار‌گيري ديپلماسي به جاي رويكردهاي نظامي و امنيتي ميان دو كشور سخن بگويند. وب‌سايت وزارت خارجه پاكستان با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه پاكستان نقض بي‌دليل حريم هوايي خود و حمله به داخل خاك پاكستان كه منجر به كشته شدن دو كودك و مجروح شدن سه دختر شد را به ‌شدت محكوم مي‌كند. در ادامه اين بيانيه آمده است كه اين حمله موشكي نقض حاكميت پاكستان و كاملا غيرقابل قبول است و مي‌تواند عواقب جدي داشته باشد.

پاكستان در بيانيه خود افزوده :تروريسم يك تهديد مشترك براي همه كشورهاي منطقه است كه نيازمند اقدام هماهنگ است. وزارت خارجه پاكستان در بيانيه‌اي اعلام كرد: حمله شب گذشته ايران، بي‌دليل و نقض منشور سازمان ملل متحد بود و در ادامه اعلام كرد: «مسووليت عواقب حمله شب گذشته بر عهده ايران است.» در اين بيانيه همچنين تاكيد شد پاكستان بر حق پاسخگويي خود به اين اقدام ايران تاكيد مي‌كند. مقامات وزارت خارجه پاكستان همچنين تاكيد كردند: «به ايران اطلاع داديم كه همه گفت‌وگوهاي سطح بالا و سفرهاي دوجانبه برنامه‌ريزي شده ميان دو كشور را لغو كرده‌ايم.» در ادامه پاكستان سفير خود را از تهران فراخواند و به سفير ايران در پاكستان هم اجازه نداد، وارد اين كشور شود.

 

ايران هر اقدام اسراييل عليه امنيت مردم ما را

با قدرت پاسخ خواهد داد

واكنش وزير امور خارجه ايران در اجلاس داووس سویيس درخصوص موضوع حملات انتسابي به پاكستان بازتاب‌هاي فراواني در فضاي بين‌الملل پيدا كرد. اميرعبداللهيان در ادامه گفت: جمهوري اسلامي ايران هر اقدامي كه از طرف رژيم اسراييل عليه امنيت مردم ما انجام بپذيرد را با قدرت پاسخ خواهد داد. ما مقر موساد را در نقطه‌اي در اقليم كردستان عراق با موشك‌هاي دقيق نقطه‌زن هدف قرار داديم. اين به معناي هدف قرار دادن عراق نيست، بلكه اسراييل دشمن مشترك عراق و ايران است. وزير خارجه ايران در ادامه گفت: در مورد پاكستان، هيچ يك از اتباع كشور همسايه، دوست و برادر ما مورد هدف پهپادها و موشك‌هاي ايران نبودند. گروهي موسوم به «جيش‌العدل» كه يك گروه تروريستي ايراني است و در بخش‌هايي از مناطق پاكستان پناه گرفته‌اند و ما بارها درمورد آن با مقام‌هاي عاليرتبه نظامي، امنيتي و سياسي پاكستان گفت‌وگو كرديم، عمليات‌هايي را در روزهاي گذشته در ايران انجام دادند، از جمله در پاسگاه راسك نيروهاي انتظامي ما را به شهادت رساندند.

اميرعبداللهيان تاكيد كرد: پاسخ ما روي تروريست‌هاي ايراني در پاكستان است. من قبل از اين گفت‌وگو با همكارم وزير خارجه پاكستان در اين خصوص گفت‌وگو كردم. ما به حاكميت و تماميت ارضي پاكستان و عراق احترام مي‌گذاريم اما اجازه نمي‌دهيم كه امنيت ملي كشورمان را به بازي بگيرند و هيچ تعارفي در تامين امنيت ملي كشورمان با طرف‌هاي تروريستي در داخل پاكستان و جريانات اسراييلي در اقليم كردستان عراق نداريم.

ديپلمات عاليرتبه ايران در ادامه گفت: اقدامي كه ما انجام داديم، در راستاي كمك به امنيت ايران، پاكستان، عراق و منطقه است. ما امنيت عراق و پاكستان را امنيت جمهوري اسلامي ايران مي‌دانيم.


گفت‌وگوي وزراي خارجه ايران و پاكستان پس از حمله موشكي به مقر تروريست‌ها

در گفت‌وگوي تلفني اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه كشورمان با جليل عباس جيلاني، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي پاكستان، طرفين درخصوص آخرين وضعيت روابط دوجانبه گفت‌وگو و تبادل نظر كردند. اميرعبداللهيان با تاكيد بر احترام جمهوري اسلامي ايران به حاكميت و تماميت ارضي كشور دوست، برادر و همسايه پاكستان اظهار داشت: حاكميت و تماميت ارضي پاكستان قويا مورد توجه ماست.  رييس دستگاه ديپلماسي، امنيت پاكستان را امنيت جمهوري اسلامي ايران خواند و تصريح كرد: جريان موسوم به جيش‌العدل، گروهكي تروريستي است كه عليه امنيت مشترك دو كشور اقدام مي‌كند.  وزير امور خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: امنيت ايران بارها توسط اين گروهك تروريستي از خاك پاكستان مورد تهديد قرار گرفته و اين گروهك بارها مسووليت اقدامات تروريستي در خاك ايران را به عهده گرفته است.  اميرعبداللهيان افزود: عمليات ضد تروريستي روز گذشته نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران، عليه اين گروهك تروريستي بوده و هيچ‌يك از اتباع پاكستاني در اين عمليات مورد حمله قرار نگرفته‌اند.  وزير امور خارجه پاكستان نيز با اشاره بر آرمان‌هاي مشترك دو كشور و سابقه ايران و پاكستان در دفاع از يكديگر و نيز مبارزه با تروريسم تاكيد كرد و از طرف ايراني خواست تا اطلاعات مربوط به گروه‌هاي تروريستي در خاك پاكستان را در راستاي همكاري‌هاي مشترك دو كشور در اختيار پاكستان قرار دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون