• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5685 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲ بهمن

غلامرضا فتح‌آبادي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

ما دست به دست هم داديم تا از تيم ملي حمايت كنيم اما انتقاد هم بايد كرد

با اين بازي مقابل هنگ‌كنگ، ويتنام را هم نمي‌توانيم ببريم

روزبه  دلاور

تيم ملي فوتبال كشورمان در جام ملت‌هاي آسيا كارش را با دو پيروزي آغاز كرد. برد پرگل مقابل فلسطين بدون كلين شيت و كسب سه امتياز ديگر در برابر هنگ‌كنگ با نمايشي انتقادبرانگيز. كسب نتيجه دلخواه در اين دو بازي اگرچه مي‌تواند براي بچه‌هاي ملي‌پوش روحيه‌بحش باشد اما با اين سبك بازي به‌طور حتم در مراحل بعدي با مشكل مواجه مي‌شويم. در همين خصوص با غلامرضا فتح آبادي يكي از‌ پيشكسوتان فراموش نشدني فوتبال كشورمان گفت‌وگويي ترتيب داديم كه در زير مي‌خوانيد.

 

تيم ملي در مقابل هنگ‌كنگ نسبت به بازي اول چطور بود؟

قرار است همه با هم دست به دست هم دهيم تا از تيم ملي حمايت كنيم اما اگر يك جاهايي انتقاد مي‌شود براي رفع شدن اشكالات تيم ملي براي بازي‌هاي بعد است. وقتي در دقيقه يك به فلسطين گل زديم‌ روحيه ما بالا رفت و روحيه فلسطين پايين آمد اما در بازي دوم شرايط از زمين تا آسمان فرق مي‌كرد. فهميديم كه آن گل دقيقه يك به فلسطين باعث شد آنها از هم پاشيده شوند و ما سه گل ديگر هم به آنها زديم. از دوماه قبل بايد مي‌دانستيم كه مقابل چه تيمي با چه نفراتي بايد بازي كنيم. يك ايرادي كه به قلعه‌نوعي كه مربي باتجربه‌اي هم هست وارد است اينكه در بازي دوم ۵، ۶ تا تغيير داد و بعد هم ۵، ۶ تا تعويض کرد. اين روي كار تيم اثر گذاشت. همين دست‌كم گرفتن هنگ‌كنگ كه روز آنها هم بود و اگر حرفه‌اي بودند مي‌توانستند به ما گل بزنند. تيم‌هايي مثل عراق و سوريه و اردن اگر فرصت‌هايي مثل فرصت‌هاي تيم هنگ‌كنگ داشتند استفاده مي‌كردند و الان ما هم‌ مثل ژاپن باخته بوديم.

احتمال دارد بازيكنان حرفه‌اي ما تيم حريف را دست‌كم گرفته باشند؟

نه، دست‌كم نگرفته بودند چو‌ن در اين دوره همه تيم‌ها با آمادگي كامل آمده‌اند. اول اگر صحبت مي‌كرديم شايد مي‌گفتيم تايلند و اردن و مالزي اصلا تيمي نيستند اما الان مي‌بينيم اينها مدعي هستند. ويتنام مقابل ژاپن يك كلاس بالاتر از نام ويتنام بازي كرد، آنها اگر مثل بازي با ژاپن باشند و ما مثل بازي با هنگ‌كنگ به نظر من اگر مقابل اين تيم قرار بگيريم، نمي‌توانيم آنها را ببريم.

ايراد كارمان كجاست؟

ما كه دور هستيم و در كنار بچه‌ها نيستيم براي همين ‌نمي‌دانيم چه اتفاقي افتاده. اما در تورنمنت‌ها لازم نيست به هرتيمي ۵ يا ۶ گل زد بايد يك بازي منطقي و با حوصله انجام داد و هرآنچه كادر فني ديكته كرده را انجام داد تا به پيروزي رسيد. درست كه يك بر هيچ هنگ‌كنگ را برديم اما بد بازي كرديم و اين نگراني را بين علاقه‌مندان به فوتبال به وجود آورده كه در مقابل امارات چه كار مي‌كنيم. اگر همين‌طور باشد فكر مي‌كنم به امارات ببازيم مگر آنكه امارات دنبال مساوي يا باخت باشد تا در مرحله بعدي كار آسان‌تري داشته باشد اما ما با شكست ژاپن الان دچار چالش شديم و فكر و ذهن بچه‌ها اين است كه اگر دور بعدي يا بعدتر به ژاپن و كره بخوريم‌ چه پيش مي‌آيد. اگر خداي ناكرده حذف شويم براي تيم ملي ما خيلي سخت و ثقيل مي‌شود البته اميدواريم بعد از ۴۸ سال قهرمان شويم.

قلعه‌نوعي صحبت از تاكتيك گوارديولا كرده بود در مقابل هنگ‌كنگ. چيزي از اين تاكتيك ديديد؟

گوارديولا سال‌هاي سال با سه دفاع و پنج هافبك كار كرده كه توانسته آن تيم را جا بندازد آيا در عرض يك يا دو ماه مي‌شود اين كار را انجام داد؟ شايد مي‌خواست با آن مصاحبه به بچه‌ها انگيزه بدهد كه برعكس شد و بچه‌ها نگرفتند چي گفت! شايد ‌هم مي‌خواست به تيم‌هاي ديگر بگويد ما از اين سيستم‌ استفاده مي‌كنيم اما به نظر من نام بردن از گوارديولا و مقايسه با تاكتيك او كار قشنگي نبود كه قلعه‌نوعي انجام داد. هرچند‌ حتما آقاي قلعه نوعي اين مصاحبه را با ديد باز انجام داده و قابل احترام است اما از نظر شخصي خودم اين كار حرفه‌اي نبود.

پيش‌بيني شما از سرانجام تيم ملي در اين بازي‌ها چيست؟

همه ما بايد از اين تيم ملي حمايت كنيم من هم به عنوان يك ايراني كه در جام ملت‌هاي سئول و هم سنگاپور بازي كردم،دوست دارم قهرمان شويم اما اين جام ملت‌ها با جام ملت‌هاي ديگر فرق دارد چون همه تيم‌ها مدعي هستند. درست كه ۵، ۶ تيم شانس بيشتري دارند اما ساير بازي‌ها هم سخت خواهد بود‌ اميدوارم اين سختي‌ها را به خوبي پشت سر بگذاريم تا به فينال برسيم. در مراحل حذفي ديگر بازي‌ها ۹۰ دقيقه نيست بازي‌ها به ۱۲۰ و حتي ۱۳۰ دقيقه مي‌رسد و ممكن است كار به پنالتي بكشد. اميدوارم آن اتفاق بد كه در جام‌ملت‌هاي سنگاپور براي ما افتاد نيفتد و اتفاق خوب فوتبال در اين دوره رقم بخورد. اگر بازي به پنالتي كشيده شود بيرانوند مي‌تواند نجاتبخش باشد.


گوارديولا سال‌هاي سال كار كرده كه توانسته آن تيم را جا بيندازد آيا در عرض يك يا دو ماه مي‌شود اين كار را انجام داد؟ شايد قلعه‌نويي مي‌خواست با آن مصاحبه به بچه‌ها انگيزه دهد كه برعكس شد و بچه‌ها نگرفتند چي گفت! شايد‌ هم مي‌خواست به تيم‌هاي ديگر بگويد ما از اين سيستم‌ استفاده مي‌كنيم اما به نظر من نام بردن از گوارديولا و مقايسه با تاكتيك او كار قشنگي نبود كه قلعه‌نوعي انجام داد. هرچند‌ حتما آقاي قلعه نوعي اين مصاحبه را با ديد باز انجام داده و قابل احترام است اما از نظر شخصي خودم اين كار حرفه‌اي نبود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون