• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5689 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۸ بهمن

زير پوست حوادث

 توضيح «اعتماد» در مورد عامل آتش‌سوزي در بيمارستان گاندي و واكنش آتش‌نشاني

پس از آنكه برخي رسانه‌ها علت حريق در بيمارستان گاندي را «ته‌سيگار» اعلام كردند، معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران با رد اين خبر گفت كه علت وقوع حريق در بيمارستان گاندي در حال بررسي است.
حوالي ساعت 18 و 30 دقيقه عصر پنجشنبه بود كه تصاويري از وقوع حريق در بيمارستان گاندي منتشر شد. حريقي كه گويا از نماي ساختمان آغاز شده و با توجه به جنس كامپوزيتي آن به سرعت گسترش پيدا كرد. اين حريق كه وقوع آن نگراني‌هاي زيادي را نسبت به سلامت بيماران و افراد حاضر در بيمارستان ايجاد كرده بود، سرانجام با اقدام به موقع عوامل آتش‌نشاني و همراهي ديگر دستگاه‌هاي امدادي نظير اورژانس و... در تخليه بيمارستان به خير گذشت و بدون حتي يك مورد مصدوم يا فوتي ناشي از آتش‌سوزي به پايان رسيد. پس از آن اما انتقادها از وضعيت ايمني اين بيمارستان بالا گرفت و سيد جلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران به ايسنا گفت كه اين بيمارستان تاكنون پنج بار از سوي آتش‌نشاني اخطار ايمني گرفته بود كه‌ آخرين مورد آن آبان ماه امسال بود. موضوعي كه بار ديگر بحث بر سر ايمني بيمارستان‌ها و مراكز درماني را به موضوع روز بدل كرد. در كنار اين اظهارات اما صبح روز گذشته يكي از رسانه‌ها به گمانه‌زني در مورد علت اين حادثه پرداخت و به نقل از يكي از پرسنل اين بيمارستان اعلام كرد كه ته‌سيگار كارگري كه در طبقه پانزدهم اين بيمارستان مشغول به كار بوده موجب اين آتش‌سوزي شده است. اين اظهارات در حالي مطرح شد كه تاكنون هيچ اظهارنظري در مورد علت حادثه از سوي مقامات رسمي منتشر نشده و حتي احمد وحيدي، وزير كشور نيز كه در شب حادثه در مقابل اين بيمارستان حاضر شده بود، گفته بود كه چندين احتمال و گزارش در اين خصوص مطرح شده، اما اعلام آن نيازمند بررسي‌هاي دقيق است. در همين راستا كامران عبدولي، معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران اين ادعا را رد كرد و گفت: «علت وقوع حريق در بيمارستان گاندي از سوي كارشناسان سازمان آتش‌نشاني تهران در حال بررسي است و با توجه به اينكه بررسي‌ها ادامه دارد، تاكنون موردي هم به عنوان دليل اين حادثه اعلام نشده است.» عبدولي گفت: «در اينكه اين بيمارستان داراي مشكلات ايمني بوده و بارها نيز اخطار دريافت كرده بود، شكي نيست. اما در حال حاضر علت قطعي وقوع حريق مشخص نيست. از اين رو مواردي كه در برخي رسانه‌ها مطرح شده، نادرست است.» معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران همچنين گفت: «موضوع بررسي علت حريق، يك اقدام تخصصي است و كارشناسان آتش‌نشاني با بررسي شواهد و تمامي آثار موجود و همچنين دانش تخصصي علت را بررسي و اعلام مي‌كنند. بنابراين نمي‌توان آن را به نقل از پرسنل و ... اعلام كرد.» خبرنگار «اعتماد» به صورت ميداني از لحظات آتش‌سوزي بيمارستان گاندي گزارشي تهيه كرد كه در روز شنبه 6 بهمن ماه در شماره 5688 اين روزنامه منتشر شد. لازم به ذكر است كه گفته شود «اعتماد» در بخشي از گزارش با به كار بردن واژه «شنيده‌ها» به علت آتش‌سوزي اشاره كرده و به صورت مطلق به علت آتش‌سوزي نپرداخته است كه چه بسا اين موضوع در حيطه تخصصي و وظايف خبرنگار نبوده و نيست.

افزايش ۱۲۲ درصدي گازگرفتگي در تهران در هفته گذشته

رييس مركز اورژانس استان تهران از ثبت ۲۵ هزار و ۶۱۱ ماموريت در هفته گذشته خبر داد.  محمداسماعيل توكلي در اين باره گفت: «در هفته گذشته يعني از ۲۹ دي تا ۶ اسفندماه، در مجموع ۲۵ هزار و ۶۱۱ ماموريت در مركز ارتباطات ۱۱۵ اورژانس استان تهران ثبت شد كه در مقايسه با مدت مشابه هفته قبل كاهش يك درصدي داشته است. همچنين پي اين ماموريت‌ها ۷۵۲۴ نفر به مراكز درماني انتقال يافتند كه ۲۳ درصد افزايش را نسبت به هفته گذشته نشان مي‌دهد.» او با بيان اينكه ۱۸ هزار و ۸۷ نفر نيز در محل از خدمات اورژانس استفاده كردند، گفت: «كل تماس‌هاي برقرار شده با اورژانس در اين مدت نيز ۷۲ هزار و ۵۸۶ تماس بوده است كه رشد 6 درصدي در مقايسه با هفته قبل‌تر خود دارد. از اين تعداد متاسفانه ۴۱۱۹ تماس نيز مزاحمت‌آميز بوده كه كاهش سه درصدي را نشان مي‌دهد.» رييس مركز اورژانس استان تهران گفت: «از مجموع ماموريت‌هاي ثبت شده طي هفته گذشته، ۳۵۵۳ مورد مربوط به حوادث ترافيكي بوده كه رشد يك درصدي داشته است. ۲۲ هزار و ۵۸ مورد نيز حوادث غيرترافيكي بوده است.» توكلي با بيان اينكه اورژانس هوايي سه سورتي پرواز داشته كه در پي آن ۳ نفر به مراكز درماني انتقال يافتند، گفت: «در هفته گذشته متاسفانه ۱۹۳ نفر نيز با گاز CO مسموم شدند كه در مقايسه با هفته قبل‌تر خود ۱۲۲درصد افزايش داشته است.»


قهوه مسموم 5 كودك اهوازي را راهي بيمارستان كرد

سخنگوي اورژانس و مديريت حوادث دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز از مسموم شدن پنج كودك در پي مصرف قهوه در اهواز خبر داد. عارف شرهاني در تشريح اين خبر گفت: «ساعت 13 و 10 دقيقه روز گذشته موضوع گزارش مسموميت چند كودك در پي مصرف قهوه در منزل در اهواز اطلاع‌رساني شد.» او گفت: «در پي اين حادثه سه پسربچه (يكي ۱۰ ساله و دو نفر 6 ساله) و دو دختربچه چهار و هفت ساله دچار مسموميت شدند كه توسط والدين‌شان به بيمارستان كودكان ابوذر اهواز انتقال يافتند و به صورت سرپايي در حال مداوا هستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون