• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5691 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۰ بهمن

محمدباقر نوبخت: با كارگزاران و اعتماد ملي جلسات مستمر داريم

نشست خبري دبيركل حزب اعتدال و توسعه صبح ديروز با حضور اصحاب رسانه در محل اين حزب برگزار شد. نشستي كه نوبخت در آن ضمن نقد سياست‌هاي ضد مشاركتي فعلي به تشريح فعاليت‌هاي اين حزب اشاره كرد.

نوبخت در اين نشست گفت: يازده اسفند ماه مجلس شوراي اسلامي و خبرگان در شرايطي برگزار مي‌شود كه وضع موجود مطلوب نيست و نارضايتي وجود دارد كه در سال گذشته شاهد سرريز آن در خيابان بوديم. براي كاستن از نارضايتي‌ها و افزايش رضايت‌ها دو روش موجود و مطرح است؛ يك روش مدني و يكي روش نافرماني مدني است. حزب اعتدال توسعه با توجه به مرامي كه دارد، نه روش انفعال و نه اعتراض را در اين مرحله براي رفع نارضايتي‌ها مناسب نمي‌داند و معتقد است كه بايد از روش رسمي و مدني استفاده كرد، انتخابات مي‌تواند فرصتي باشد كه بتوانيم براي مردم مقبول باشيم. وي افزود: بنابراين در اين عرصه حضور پيدا مي‌كنيم تا جايي كه اين امكان وجود دارد تلاش خودمان را از طريق مجلس براي برآورده كردن و تامين خواسته‌هاي ملت كرده و از اين فرصت استفاده مي‌كنيم. مجلس يك نماد جمهوريت است. در تعريف قانون اساسي از اختيارات بيشتري برخوردار است مجلس نه تنها همكاران رييس‌جمهور را به عنوان وزرا بايد تاييد كند، بلكه مي‌تواند رييس‌جمهور و وزرا را عزل كند. بنابراين از منظر قدرت ملي باز مجلس بر رييس‌جمهور قدرت بيشتري دارد، نمي‌توان از اين قدرت ملي در جهت تصميم‌گيري بهينه متناسب با ‌خواست ملت استفاده نكرد. موضوع صندوق را بسيار جدي دنبال مي‌كنيم. دبيركل حزب اعتدال و توسعه با بيان اينكه به سه دليل جايگاه مجلس تضعيف شده است، گفت: نخست به جهت عدم برخورداري از سلايق مختلف، مجلس از ميزان نمايندگي حداكثري مردم برخوردار نيست و همه سلايق مردم حضور كافي در مجلس ندارند و براي رفع اين كاستي افرادي كه حيثيت و آبروي اجتماعي خود را در دست گرفتند تا تاييد صلاحيت شوند، اما عده‌اي توسط هيات اجرايي و نظارت تاييد نشدند. ما انتظارمان از شوراي نگهبان اين است با بازگشت اين عزيزان به صحنه انتخابات كه زمينه‌ساز مشاركت است، با صلابت شاهد مجلسي در هفت خرداد ۱۴۰۳ باشيم كه همه مردم نماينده خود را داشته باشند.

انتظار از مجلس اين بود نظارت كند كه آيا وعده دو ميليون شغل عملي شد؟

وي افزود: اما بخش ديگري كه باعث تضعيف مجلس شد، موضوع عدم نظارت است. مجلس نه تنها در قانون از اختيارات تقنيني برخوردار است، بلكه از اختيارات نظارتي مي‌تواند بهره‌مند باشند. الان دومين سال از دولت سيزدهم مي‌گذرد انتظار از مجلس اين بود كه نظارت كند. وعده دو ميليون شغل آيا عملي شد؟ آيا دو ميليون ساخت مسكن وعده داده شده سرپناه براي مردم ساخته شده است؟ آيا تورم تك رقمي شده است؟ امروز مجلس ايران با خبر است كه تورم ۴۳.۶ درصد است؟ آيا از تورم ۴۸ درصد موارد خوراكي و بيش از ۹۴ درصد تورم سالانه مرغ و گوشت و ۹۸ درصد نقطه به نقطه با خبر است؟ آيا مجلس از بعد نظارتي استفاده كرده است؟ اين اعمال نظارت كجاست؟ اگر مجلس در تصميم‌گيري از تصميم عقلي و بعد نظارت براي استيفاي حقوق مردم و رفع كاستي استفاده كند قطعا مطمئنيم مجلس قادر است با تصميم‌گيري درست كاستي‌ها را برطرف كند.

برخي دستگاه‌هاي كشور به‌طور موازي با مجلس قانونگذاري مي‌كنند

نوبخت تصريح كرد: متاسفانه برخي دستگاه‌هاي كشور به‌طور موازي با مجلس قانونگذاري مي‌كنند. بنابراين مجلس بايد با تفسير قانون خود را تصويب كند. اعتدال و توسعه با اين جايگاه آمده تا بخشي از نارضايتي و مطالبات مردم را پيگيري كند كه در اين انتخابات حضور دارد. در همه جاي كشور كه افراد همسو با اعتدال و توسعه و جريان عقلانيت شناسايي شوند در آن حوزه اعلام نظر خواهد كرد. گرچه منتظر هستيم شوراي نگهبان در ۱۹ بهمن ماه نتيجه نهايي را خود اعلام كند تا شما را در تك تك حوزه‌هايي كه ليست يا كانديدا داريم، آگاه كنيم.

روحاني صندوق راي را ترك نكرد

اين فعال سياسي درباره ردصلاحيت روحاني و بخشي از اصلاح‌طلبان و تاكيد بر افزايش مشاركت مردم گفت: افزايش مشاركت مردم برآيند دو مولفه است؛ مولفه اول مربوط به دستگاه‌هاي ذي‌ربط در امر مشاركت است كه وظايف خود را انجام دهند. اگر برخي جريان‌هاي سياسي در ميدان رقابت حضور ندارند، آنها هم در انتخابات شركت نمي‌كنند. بخش ديگر اين است كه احزاب و جريان‌هاي رسمي بيايند وارد رقابت شوند تا مشاركت افزايش پيدا كند. حزب اعتدال و توسعه با بخشي از احزاب اصلاح‌طلب و اصولگراي معتدل وارد انتخابات شده تا فضاي رقابت را به وجود بياورند. حزب اعتدال و توسعه يك تلاش بليغي هم براي برخورداري از مشاركت تشكل‌هاي صنفي داشت. جمع بازنشستگان لشكري و كشوري بيش از شش ميليون نفر است و آنها با خانواده‌هاي خود بيست ميليون نفر هستند، آيا نبايد انگيزه براي حضور آنان وجود داشته باشد. اگر بازنشستگان و معلمان و اصناف ديگر و احزاب و جريانات سياسي بتوانند در مجلس فعال باشند و به‌طور مثال فراكسيون حمايت از بازنشستگان تشكيل شود، آيا از طريق انتخابات وارد عمل نخواهند شد؟ قطعا خواهند شد. حالا آنكه چقدر تاييد شوند بايد منتظر شوراي نگهبان بود.

وي تصريح كرد: ما از ردصلاحيت شخصيتي مانند آقاي روحاني متعجب و متاسف هستيم. متوجه هستيد كه آقاي روحاني صندوق راي را ترك نكرد و معتقد است نبايد صندوق راي را در همين شرايط رها كنيم. مشاركت باعث امنيت ملي ماست و عدم احراز صلاحيت‌ها در ميزان مشاركت تاثير منفي دارد و باعث بي‌انگيزگي عده‌اي هم خواهد شد.

با كارگزاران و اعتماد ملي جلسات مستمر داريم

نوبخت درباره اينكه آيا قرار است اعتدال و توسعه به صورت جداگانه ليست دهد يا قرار است به صورت ائتلافي باشد، گفت: حزب اعتدال توسعه با يك مرامنامه نوع حضورش را در برابر صندوق مشخص كرد، با احزاب ديگر مانند كارگزاران و اعتماد ملي جلسات مستمر داريم. اگر هر يك از اين احزاب افراد مطمئن داشته باشند روي آن متمركز خواهند شد و اگر چنين نشد با احزاب ديگر روي افرادي كه راي بالا داشته باشند، سرمايه‌گذاري خواهند كرد. بنابراين بايد روي فردي تمركز كنيم كه راي بالايي داشته باشد و روي آن توافق كنيم. پس با اين توضيح چه براي تهران و حوزه‌هاي ديگر مشروط بر اينكه كانديدا داشته باشيم، براي آنكه در آن حوزه‌ها ليست مشترك داشته باشيم، تلاش خواهيم كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون