• ۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5693 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۲ بهمن

سكوت داوود فنايي در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد» شكست

آمادگي اين را داشتم كه به پرسپوليس برگردم اما جو خوبي وجود ندارد

سال سومي كه در پرسپوليس بودم، نمي‌توانستم با بچه‌هايم بيرون بروم!

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد»، وضعيت پرسپوليس با جدايي يحيي گل‌محمدي خوب نيست و هر روز اين وضعيت بحراني هم مي‌شود. مديران پرسپوليس پس از قطع همكاري با گل‌محمدي با نام بردن از گزينه‌هاي خارجي هواداران اين تيم را سرگرم كردند و در يك انتخاب عجيب، اوسمار دستيار يحيي را به عنوان جانشين وي انتخاب كردند! مربي برزيلي كه در اولين بازي تداركاتي كه هدايت سرخپوشان را برعهده داشت مقابل الاهلي امارات با پنج گل شكست خورد تا اوضاع براي او و مديران باشگاه به بدترين شكل ممكن پيش برود و در نهايت با انفعال درويش در بازار نقل و انتقالات كار به جايي رسيد كه عده‌اي از هواداران پرسپوليس در مقابل وزارت ورزش تجمع كردند و عليه مديران اين باشگاه شعار دادند. اين اتفاقات بهانه‌اي شد تا با داوود فنايي يكي از بهترين گلرهاي تاريخ اين باشگاه كه در زمان همكاري‌اش با يحيي، پرسپوليس را به فينال ليگ قهرمانان رساندند تماس بگيريم. فنايي كه به عنوان مربي دروازه‌بانان بسياري را به فوتبال ما معرفي كرده از رفتار بعضي از هواداران پرسپوليس ناراحت بود. در ادامه گفت‌وگوي اختصاصي «اعتماد» با فنايي را بخوانيد تا بيشتر در جريان حواشي اين روزها در اطراف پرسپوليس قرار بگيريد.

 

‌درباره وضعيت اين روزهاي پرسپوليس

چه نظري داريد؟

هيچ نظري ندارم!

‌هواداران پرسپوليس عليه مديريت تجمع كردند.

به من ارتباطي ندارد چون رصد نمي‌كنم نمي‌دانم چي به چي است!

‌مگر مي‌شود شما كه سابقه طولاني دوران بازي و مربيگري در اين تيم را داريد از شرايط آن بي‌خبر باشيد؟

ديگر شرايط همين است. يعني كاري كردند كه همه فرار مي‌كنند!

‌باشگاه يا هواداران؟

كلا ديگر! نمي‌خواهم بيشتر باز كنم اما شما طرز برخورد با پيشكسوتان و بزرگان را ببينيد. اصلا اين عده كه گفتيد براي چي تجمع كردند؟

‌اعتراض به مديريت باشگاه داشتند؟

نمي‌دانم! چون اطلاعي ندارم نمي‌توانم اظهارنظري كنم.

‌يك استوري در صفحه شخصي خودتان گذاشتيد با محتواي دلالي. بيشتر توضيح مي‌دهيد؟

براي يكسري‌ها گذاشتم و خودشان هم متوجه مي‌شوند. نمي‌شود آن متن را زياد بشكافم.

‌براي حضور در كادرفني پرسپوليس به شما پيشنهاد شد؟

به اين سوال جواب نمي‌دهم! آن استوري معلوم است ديگر! فعلا سكوت مي‌كنم.

‌فكر نمي‌كنيد همين سكوت شما باعث مي‌شود هواداران بگويند چرا فنايي حمايتي از پرسپوليس نمي‌كند؟

بياييد ببينيد همين هواداران كه شما مي‌گوييد چرا فنايي سكوت كرده چه فحش و ناسزاها كه به من ندادند. من اگر قرار بود حرف بزنم همان موقع صحبت مي‌كردم اما سكوت كردم تا پرسپوليس دچار حاشيه نشود اما هواداري كه خيلي از مسائل را نمي‌داند و به پيشكسوت تيمش توهين مي‌كند ديگر حرفي نمي‌ماند.

‌آنهايي كه به شما با آن سابقه درخشان توهين مي‌كنند هوادار پرسپوليس نيستند.

نه. حرف تو را قبول ندارم! اتفاقا هوادار هستند و فحش مي‌دهند. حالا نمي‌دانم از كجا خط مي‌گيرند تا من و امثال من را بزنند. پيجشان را مي‌بينيد همه‌چيز مشخص است و معلوم است پرسپوليسي هستند حالا كمي سن‌شان كم است و رزومه من را نمي‌دانند. البته منتي سر پرسپوليس نيست چرا كه هرچي داريم از اين تيم و فوتبال داريم و اگر اعتباري هست از هواداران پرسپوليس است. اگر سكوت كنم به نظر من بهتر است.

‌اگر رزومه شما را ندانند اما همين چند سال پيش بود كه به عنوان مربي دروازه‌بانان با پرسپوليس به فينال آسيا هم رسيديد.

رزومه‌ام را نمي‌دانند و شايد هم مي‌دانند اما به احترام هواداران اصيل پرسپوليس كه يك چيزها را مي‌دانند سكوت كردم. از زماني كه از پرسپوليس رفتم حرفي نزدم اما دليل نمي‌شود كه ندانم چه مسائلي وجود دارد. هوادار اصيل يعني با برد و باخت اين تيم خوشحال و ناراحت مي‌شوند اما جو را جوري درست كردند كه متاسفانه چند دستگي به وجود آمده است. يكسري‌ها كه جوان‌تر هستند بي‌احترامي و فحاشي مي‌كنند اين مساله باعث مي‌شود پيشكسوتان دوري كنند. اگر پيشكسوتي حرفي بزند، مي‌گويند دنبال جا و مقام است اگر سكوت كند چيز ديگري مي‌گويند. جو خيلي بدي راه افتاده است. سكوت كنم بهتر است، حرف بزنم مي‌گويند چون نيامده حرف مي‌زند!

‌شما بعد از قطع همكاري با يحيي هم سكوت كرديد. چرا؟

من يك مربي حرفه‌اي هستم و هر مربي دوست داشته باشد با من كار مي‌كند و دوست نداشته باشد كار نمي‌كند. چطور آن زماني كه همكاري مي‌كرديم همه‌چيز خوب بود و گلايه‌اي نبود بعد هم كه جدا شدم هم گلايه‌اي نيست چون حق طبيعي هر سرمربي است كه تصميم بگيرد با چه مربي كار كند يا كار نكند. من بعد از جدايي از پرسپوليس به هوادار رفتم و با خالدآبادي كار كردم كه ديديد به تيم ملي و استقلال رفت و براي تيم خصوصي هوادار درآمدزايي شد يا بعد به تيم ملي اميد رفتم كه خودم تصميم گرفتم به دلايلي ادامه ندهم و بازهم سكوت كردم. مربي حرفه‌اي اگر قرار باشد كار كند با تمام وجود كار مي‌كند و اگر قرار باشد كار نكند مي‌رود و سكوت مي‌كند و من يك حرفه‌اي هستم. شما ديديد مربي بزرگ دنيا براي نتيجه يك لحظه كنترل خودشان را از دست مي‌دهند.

من با آدم‌هاي بزرگي در اين مملكت كار كردم و خيلي چيزها از آنها ياد گرفتم. تشخيص يحيي بود كه نباشم و من رفتم كار خودم را انجام دادم الان هم خودم تشخيص دادم كه فعلا كار نكنم. من باعث و باني جدايي از پرسپوليس نبودم و زير فشار قرار گرفتم در صورتي كه هواداران خيلي چيزها را نمي‌دانند‌. من درباره بازيكناني كه با آنها كار كردم حرفي نمي‌زنم تا نگويند چون رفته درباره آنها حرف مي‌زند. الان ببينيد وحيد قليچ رفته طرف استقلال را مي‌گيرد، چرا بايد چنين اتفاقي بيفتد؟ به من گفتند پول بريز به حسابم تا اجازه دهيم بيايي پرسپوليس! اگر حرف بزنم بايد همه اين مسائل را رسانه‌اي كنم اما نيازي به اين صحبت‌ها ندارم.

‌بيشتر توضيح مي‌دهيد؟

خودتان مي‌دانيد كه جو بدي راه انداختند. تا يكي حرف مي‌زند او را مي‌كوبند چون در باندشان نيستيم. بحث من اين است رفتند مربي خارجي آورند كه در يك بازي پنج گل خورده اصلا پرسپوليس جاي آزمون و خطا نيست. در پرسپوليس به شما اجازه نمي‌دهند شما كسي را بسازي. الان اين مربيان خارجي كه آمدند چطور نتوانستند دوتا گلر بسازند؟ مربي خارجي تيم ملي يا تيم‌هاي ديگر چه گلي بر سر فوتبال ما زدند؟ پشت قضيه را نگاه مي‌كني مي‌بيني دلار در مملكت ما كه ماشاالله بالا و پايين هم مي‌شود يك عده شيتيل مي‌گيرند. حالا برويد ببينيد هركدام از اين گلرهايي كه پيشرفت كردند حداقل يكسال با من كار كردند و با سكوت من مورد هجوم بعضي‌ها هم قرار مي‌گيرم!

‌با انتقادات كه مشكلي نداشتيد؟

آدم كامل كه وجود ندارد و من هم اشتباه مي‌كنم و روزي كه اشتباه كنم، مي‌آيم اشتباهاتم را گردن مي‌گيرم. گلر من در يك بازي گل بد خورده من استوري گذاشتم و اشتباه را گردن گرفتم اما به قول علي پروين يك مربي تا لب خط با بازيكن است بعدش كه ديگر بازيكن شب نمي‌خوابد يا كارهاي ديگر انجام داده به مربي ربطي دارد؟ شما ببينيد مانچيني در آن سطح مربيگري كرده كنترل خودش را از دست مي‌دهد و بازي تمام نشده رها مي‌كند و مي‌رود اگر داوود فنايي اين كار را مي‌كرد بيچاره‌اش نمي‌كردند؟

‌فكر مي‌كنم‌ همين‌طور باشد!

چون جو هواداري ما در ايران خيلي بد شده است. سال سوم حضور در پرسپوليس با بچه‌هايم نمي‌توانستم به بيرون بروم. اگر گلر تيم يك گل مي‌خورد به من حمله مي‌كردند. درست است كه ما مربيان بايد كنار بياييم اما اين جو را خيلي بد كردند. اميدوارم درست شود.

‌ما هم‌ اميدواريم امثال شما كه هم فوتبالي هستيد و هم با دانش در اين وضعيت بيرون گود ماندن را ترجيح ندهيد!

من آمادگي‌اش را داشتم كه يكسري اتفاقات رخ دهد اما جو را كه ديدم ترجيح دادم فعلا كار نكنم. جو خوبي نيست. يحيي را كه آن طور كنارش گذاشتند و بعد دستيارش روي كار آمده و بعد مي‌آمدم اگر تيم يك گل مي‌خورد مي‌گفتند ديديد دستيار فلاني آمد تيم گل خورد!

‌يعني دنبال قرباني مي‌گردند؟‌

دقيقا. متاسفانه دنبال قرباني هستند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون