• ۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5693 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۲ بهمن

مانچيني، توسعه عربستان و حذف از جام ملت‌ها!

هدف سعودي‌ها تغيير ذهنيت‌ها بوده نه موفقيت در فوتبال!

علي ولي‌اللهي

تصور اشتباهي در مورد هزينه‌هاي عربستان در فوتبال وجود دارد. از لحظه‌اي كه باخت سعودي‌ها مقابل كره در يك‌هشتم نهايي جام ملت‌ها قطعي شد، تحليل‌هاي زيادي بر مبناي اين تصور اشتباه منتشر شده است. تصوري كه مي‌گويد: «ديديد عربستان با مانچيني به جايي نرسيد؟» يا «هزينه‌هاي چند ده ميليون دلاري به تنهايي نمي‌تواند يك تيم را موفق كند.» يا چيزهاي ديگري شبيه به اينكه همه نگاهي فوتبالي به ماجرا دارند. همه اينها نه اينكه اشتباه باشند، اما نسبتي با آنچه عربستان انتظار داشته، ندارد. 

عربستان اصلا دنبال نتيجه نبوده است. سعودي‌ها نمي‌خواستند با آوردن مانچيني صرفا فوتبال را ارتقا بدهند. حضور رونالدو و نيمار و بنزما و سايرين هم،  چنين كاركردي نداشتند. آنها از پيشرفت فوتبال حرف مي‌زنند، اما چنين چيزي اولويت دهم‌شان هم نيست. فدراسيون فوتبال عربستان نه تنها دنبال نتيجه نبوده كه برخلاف تصور دنبال نسل‌سازي و آينده‌نگري در حوزه فوتبال هم نيست. اصلا خيال‌تان را راحت كنم. مساله اصلا سر فوتبال نيست!
چند روز پيش ويديويي از مسي منتشر شد كه در يك كار تبليغاتي براي عربستان ايفاي نقش كرده بود. در اين كليپ مسي با توپ فوتبال ديوارهايي را فرو مي‌ريزد. روي ديوارها كليشه‌هاي رايج در مورد عربستان به چشم مي‌خورد. اينكه آنجا كشوري صرفا كويري است، بسته است، حقوق بشر را به رسميت نمي‌شناسد، براي زنان محدوديت ايجاد مي‌كند و... مسي با شوت‌هاي محكم ديوارها را مي‌شكند و پشت اين ديوارها ما مثلا مي‌بينيم كه تصورمان از عربستان اشتباه بوده است. مسي يك فوتباليست نمادين است، اما حضورش در آن كليپ ربطي به فوتبال ندارد. او رفته آنجا تا آن كليشه‌ها را بشكند. همان‌طور كه حضور مانچيني و رونالدو و سايرين هم همين كاركرد را دارند.  عربستان به دنبال تغيير برند كشورش است. رهبران اين كشور در حال صرف صدها ميليارد دلار هستند تا فقط و فقط باور عمومي دنيا از عربستان را تغيير دهند. ري برندينگ اصطلاح درست اين اقدام است. آنها حاضرند هر كاري كنند تا وقتي اسم كشور عربستان به گوش يك غير عرب مي‌رسد، كسي ياد اعدام، نقض حقوق بشر، محدوديت زنان و يك فرهنگ بسته نيفتد. آنها هر كاري مي‌كنند تا وقتي اسم سعودي و بن سلمان مي‌آيد، كسي نگويد خاشقجي و بگويد رونالدو! بگويد مانچيني! بگويد پيشنهاد الهلال به مسي! بگويد شهر نئوم، ميزياني جام جهاني، فرمول يك، مسابقات يواف‌سي! 
باخت عربستان با مانچيني در يك‌هشتم نهايي جام ملت‌ها و آن حركت جنجالي مانچو يعني ترك كنار زمين قبل از پنالتي آخر كره هواداران عربستاني را ناراحت كرد ولي بعيد است رهبران اين كشور را نگران كرده باشد. آنها مي‌دانند چنين جنجال‌هاي خبري كه مدت‌ها سوژه رسانه‌ها مي‌شود چقدر در رسيدن به مقصد كمك‌شان مي‌كند. بگذار رسانه‌ها تا روزها و هفته‌ها از اشتباه عربستان در سرمايه‌گذاري در فوتبال بگويند. بگذار بگويند آنها بلد نيستند پول خرج كنند. بگذار بگويند مانچيني رفتار بدي داشت و از اخراج احتمالي او و غرامت سنگين احتمالي حرف بزنند. اما ديگر كسي نگويد هنوز در عربستان هفته‌اي چند اعدام اتفاق مي‌افتد! 
تغيير برند يك كشور و عوض كردن ذهنيت مردم دنيا نسبت به آن چيزي نيست كه يك شبه يا يك ساله اتفاق بيفتد، اما حتما به مرور ممكن است. همين حالا بخشي از اين هدف به سرانجام رسيده و در سال‌هاي آتي با همين روند تثبيت خواهد شد.  اين چيزي است كه كشور ما هم به آن نياز دارد. در سال‌هاي گذشته اخبار پيرامون ايران در رسانه‌هاي بين‌المللي اخبار مثبتي نبوده و مردم دنيا نام كشورمان را بيشتر اطراف كلماتي مثل شوراي امنيت سازمان ملل و جنگ روسيه و درگيري در خاورميانه، محدوديت‌هاي داخلي و چيزهايي از اين دست شنيدند. شك نداشته باشيد تغيير چنين ذهنيتي كار بسيار دشواري خواهد بود.  ناگفته نماند تمام توضيحات بالا به معناي بي‌اهميت بودن نتايج تيم ملي عربستان يا باشگاه‌هاي اين كشور نيست. حتما هم مردم عربستان و هم سردمداران اين كشور علاقه داشتند كه تيم ملي كشورشان نتيجه بگيرد و تمام آن بحث‌هاي فوتبالي پيرامون اين كشور در كنار پيروزي آنها شكل بگيرد نه شكست‌شان ولي نبايد فراموش كرد كه نتايج و اساسا فوتبال در درجه چندم اهميت در اين پازل قرار دارد. پازلي كه با پول همه را در آن به نحوي جاي داده است تا به نفع اين كشور كار كنند. رونالدو، مانچيني، مسي و سايرين.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون