• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5695 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۵ بهمن

يوزهاي ايراني آسيا را به‌آتش كشيدند

گروه  ورزش

تيم ملي ايران از ساعت 15 روز گذشته در مرحله يك چهارم نهايي جام ملت‌هاي آسيا به مصاف ژاپن رفت و در يك بازي برتر با نتيجه دو بر يك حريف خود را شكست داد و به نيمه‌نهايي رسيد. 

ديدار دو تيم ايران و ژاپن در شرايطي آغاز شد كه طبق نظر كارشناسان و حتي علاقه‌مندان به تيم ملي شانس ژاپن بيشتر به نظر مي‌رسيد. هم به خاطر يك سبقه تاريخي كه ايران نتوانسته بود ژاپن را در جام ملت‌ها شكست بدهد، هم به خاطر كيفيت ژاپن در چند سال گذشته و همين‌طور نمايش انتقادبرانگيز تيم ملي در بازي‌ قبلي مقابل سوريه.
امير قلعه‌نويي در اين بازي تركيب متفاوتي با آنچه انتظار مي‌رفت به زمين فرستاد. بازي دادن از ابتدا به اميد ابراهيمي، نيمكت‌نشين كردن قايدي و فيكس كردن محمد محبي و خارج كردن احسان حاج‌صفي كاپيتان تيم ملي از تركيب و بهترين بازيكن ايران در بازي قبل از جمله اقدامات سرمربي تيم ملي بود. 
ژاپن طبق انتظار بازي را بهتر آغاز كرد. موقعيت‌هاي بهتري خلق كرد و سوار بازي بود. ايران در يك سوم ابتدايي بازي تحت‌تاثير حريف قرار داشت و دست‌پاچه بازي مي‌كرد. هيدماسا موريتا در دقيقه 28 روي يك اشتباه عجيب در خط مياني و خط دفاعي و همين‌طور دفع ناقص بيرانوند دروازه ايران را گشود. گلي كه استرس زيادي به علاقه‌مندان تيم ملي وارد كرد كه مبادا اتفاقات گذشته در بازي با ژاپن قرار است تكرار شود. بعد از گل هر دو تيم رو به يك بازي محتاطانه آوردند. ژاپن براي حفظ گل تا بتواند برنده به رختكن برود و ايران به اين اميد كه بتواند در نيمه دوم شرايط را تغيير بدهد! 
از ابتداي نيمه دوم تيم ملي ايران روي ديگري از فوتبال خود را به نمايش گذاشت. از همان ابتدا فشار خود را روي دروازه ژاپن گذاشت و موقعيت‌هاي خوبي را خلق كرد. هنوز 10 دقيقه از آغاز نيمه دوم نگذشته بود كه همكاري خوب بازيكنان ايران يعني عليرضا جهانبخش تا سردار آزمون تبديل به يك پاس نهايي در موقعيت تك به تك شد و محمد محبي - كه كسي فكرش را نمي‌كرد از ابتدا در تركيب قرار بگيرد- اين فرصت طلايي را قدر دانست و دروازه سوزوكي را گشود و ايران را به بازي و جام برگرداند. 
بعد از گل ژاپن كاملا تحت‌تاثير بازي خوب ملي‌پوشان ايران قرار گرفت. يوزها چنان ميدان را تحت اختيار خود گرفته بودند كه سامورايي‌ها فرصت نفس كشيدن پيدا نكردند. چند دقيقه بعد سردار آزمون با فراري تماشايي و محو كردن دو بازيكن ژاپن دروازه حريف را گشود ولي پرچم آفسايد كمك‌داور عيش ايراني‌ها را خراب كرد. تصاوير آهسته نشان داد اين گل تماشايي تنها به خاطر چند سانتي‌متر در آفسايد بودن آرنج سردار رد شده است.
خراب شدن اين گل عزم ملي‌پوشان را كم نكرد. بچه‌ها يكپارچه روي دروازه ژاپن كه هيچ نشاني از آن تيم منظم و قوي گذشته نداشت فرصت‌هايي را براي ايران خلق كردند. ضربه سر آزمون، شوت‌هاي پياپي بازيكنان از جمله سعيد عزت‌اللهي و... نشان داد بچه‌ها لايق اين هستند كه بتوانند رقيب قدرتمند خود را در 90 دقيقه شكست بدهند. با اين حال چنين چيزي تا دقيقه 93 رقم نخورد. در فاصله چند ثانيه تا پايان بازي يك سانتر نسبتا بي‌هدف دفاع گيج ژاپن را دچار اشتباه كرد. محمدحسين كنعاني‌زادگان در محوطه جريمه توپ را ربود و موفق شد يك پنالتي بگيرد!
گل شدن اين پنالتي فاصله رستگاري يك تيم و يك كشور بود كه به دست كاپيتان جهانبخش به گل تبديل شد. بعد از گل ديگر فرصتي براي ژاپن باقي نماند. در نهايت با سوت داور چيني بازي با برتري دو بر يك به سود ايران به اتمام رسيد. امير قلعه‌نويي موفق شد در نيمه مربيان مورياسو را شكست بدهد و يوزها مهم‌ترين بازي خود تا رسيدن به فينال را با برتري پشت سر گذاشتند و ژاپني‌هاي مدعي را به خانه فرستادند! 
برد ايران مقابل ژاپن به يكي از مهم‌ترين پيروزي‌هاي تاريخ فوتبال ايران در رده ملي تبديل شد. به خاطر چند دليل؛ ما از سال 2005 و مقدماتي انتخابي جام جهاني 2006 اين تيم را شكست نداده بوديم. در تاريخ جام ملت‌ها هم هرگز ژاپن را نبرده بوديم. ژاپن در چند سال گذشته چه در فوتبال و حتي در رشته‌هاي ديگر حسابي حال تيم‌هاي ما را گرفته بود و همه به اين نتيجه رسيده بوديم كه سطح آنها از آسيا و از جمله ايران فراتر رفته است. در ليگ قهرمانان آسيا، در هر جا كه ايران به ژاپن مي‌خورد تنها باخت نصيب ورزشكاران ايران مي‌شد. اما يوزهاي ايراني روز گذشته خط بطلاني كشيدند روي اين طلسم طولاني. در روزي كه مهدي طارمي ستاره بزرگ خود را در اختيار نداشتند، عقب افتادند و تحت فشار قرار گرفتند با بازگشتي شكوهمندانه ايران را به نيمه نهايي جام ملت‌هاي آسيا رساندند. 
ايران با عبور از سد ژاپن بهترين فرصت را براي رسيدن به فينال اين مسابقات پيدا كرده است. اتفاقي كه اگر رخ دهد يك طلسم چند ده ساله ديگر شكسته خواهد شد. اين بازي چهار روز ديگر برگزار مي‌شود. ايران فقط يك قدم تا رسيدن به فينال فاصله دارد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون