• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5723 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۲ اسفند

از قطعات پايور و تاج تا كتاب ارشد تهماسبي

در انتهاي سال 1402 سري مي‌زنيم به تازه‌هاي نشر موسيقي؛ مجموعه موسيقايي «قطعاتي از فرامرز پايور» مشتمل بر هم‌نوازي و تك‌نوازي آثار مرحوم فرامرز پايور آهنگساز، موسيقيدان و نوازنده پيشگام عرصه سنتورنوازي به همت رامتين نظري‌جو از سوي نشر ماهور منتشر شد. 
«گفت‌وگو با خودم» عنوان كتابي است كه ارشد تهماسبي خاطرات خود را در آن نگاشته است. در معرفي و مقدمه اين كتاب كه ناشر آن ماهور است، آمده: «در اين كتاب سرگذشت زندگي‌ام را كه بخش‌هايي از آن كنار هنرمندانِ مشهوري سپري شده، نوشته‌ام. در نقل روابطم با آنها، از هر دو روي سكه گفته‌ام و خوب و بد را با هم آورده‌ام؛ برخوردي كه شايد به نظر بعضي، هنجارشكنانه و كمي دور از عرف باشد. بيشترِ زندگي من به تدريس و تحقيق گذشته‌ و خودم را قبل از هر چيز، يك «معلم» مي‌دانم؛ از همين رو ياد گرفته‌ام و سعي كرده‌ام در بيان رويدادها و نقل گفته‌ها صادق و امانتدار باشم؛ در اين باره به خودم اطمينان دارم؛ اما در مورد درستي قضاوت‌هايم درباره اشخاص و عملكردهاي‌شان و تحليل رويدادها، چنين يقيني نيست و قضاوت درباره اين قسمتش به عهده شما. طبيعتا در اينجا هنگامي كه بحث تحليل و داوري در بين بوده، از ديدگاه‌ خودم برخورد كرده‌ام؛ حالا اين شما هستيد كه بگوييد كجاها درست انديشيده‌ام و كجاها به خطا رفته‌ام.» 
آلبوم «صُراحي» به آهنگسازي ميلاد موسوي و خوانندگي وحيد تاج مشتمل بر آثاري در حوزه موسيقي رديف دستگاهي ايران نيز توسط نشر جوان پيش روي مخاطبان قرار گرفت. «مقدمه نوا»، «ساز و آواز»، تصنيف «اي بت من»، تك‌نوازي سنتور، «پنج ضربي»، تصنيف «رسم ياري»، تك‌نوازي كمانچه، تصنيف «تا جان ندهم»، قطعه محلي «دريا» از جمله آثاري هستند كه در اين آلبوم گنجانده شده‌اند. آلبوم موسيقي جايي باستاني ۱، نيز اثري از احسان بني‌طباست، در معرفي آن آمده است: «كانسپت آلبوم مبتني بر سيري آزاد از جريان ملوديك بر بستر صوتي شكل گرفته در فواصل ميكروتونال گام چهارگاه در تلفيق با گام دوماژور است و شايد مهم‌ترين شاخصه آن، فرم ميكروتونال دِرُن اين آلبوم است كه مي‌تواند ظهوري نو در جريان موسيقي مبتني بر فواصل موسيقايي ايراني را نويد دهد. اين آلبوم مشتمل بر 13 قطعه و توسط نشر جوان منتشر شده است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون