• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5729 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۴ فروردين

«گير و گور» پرداخت بدهي آبي‌ها به سانتاكلارا چيست؟

شواهد مي‌گويد استقلال بار ديگر از آسيا حذف شده!

گروه ورزش

روز يازده فروردين آخرين مهلت تعيين تكليف بدهي‌هاي باشگاه‌ها جهت اخذ مجوز حرفه‌اي بود. در همين راستا باشگاه پرسپوليس روز يازدهم با انتشار بيانيه‌اي رسمي اعلام كرد مشكلي از اين جهت باشگاه را تهديد نمي‌كند و بدهي‌هاي اين باشگاه پرداخت شده است. اين بيانيه در شرايطي منتشر شد كه پرسپوليس دو بدهي داخلي داشت. از آن طرف استقلال هم با يك پرونده بدهي سنگين خارجي (520 هزار دلار در پرونده انتقال محمد محبي از سانتاكلارا به استقلال در زمان مديريت مصطفي آجرلو) مواجه بود و مديران اين باشگاه تا لحظات آخر تلاش داشتند مشكل را برطرف كنند، اما حالا كه سه روز از زمان پاياني مهلت باشگاه‌ها براي پرداخت بدهي‌هاي قطعي گذشته با توجه به سكوت مديران آبي‌پوشان ابهام‌ها در مورد موفقيت باشگاه استقلال افزايش يافته است. بدهي استقلال رقم 520 هزار دلار بابت انتقال قرضي محمد محبي به سانتاكلاراست.

در روزهاي گذشته انتظار مي‌رفت مديران استقلال همانند رقيب با انتشار يك بيانيه رسمي خيال هواداران را راحت كنند. هواداراني كه دو سال است حسرت رفتن به آسيا را مي‌كشند و اميدوار بودند امسال طلسم شكسته شود. هواداران در صفحات مجازي در اين رابطه حملات پرتعدادي را عليه علي خطير و بخش رسانه‌اي باشگاه ترتيب دادند و يك سوال واضح پرسيدند: «اگر بدهي استقلال به سانتاكلارا پرداخت شده است چرا باشگاه بيانيه رسمي نمي‌دهد؟» اما اين اتفاق رخ نداد و در عوض يك خبر چند خطي مبهم كه به نظر مي‌رسد از طرف باشگاه به برخي رسانه‌هاي نزديك به خودش داده شده در خروجي سايت‌ها قرار گرفت با اين مضمون كه باشگاه استقلال موارد مورد نظر را انجام داده و مشكلي نيست. در اين خبر آمده است كه 300 هزار دلار از طريق منابع استقلال در نزد فيفا به سانتاكلارا پرداخت شده و مابقي پول قرار است واريز شود. در همين رابطه تضمين فدراسيون فوتبال ايران به كنفدراسيون فوتبال آسيا و تاييديه فيفا و صلح‌نامه با باشگاه سانتاكلارا بارگذاري شده است. 
از سمت ديگر خبر رسيد كه استقلال براي پرداخت 220 هزار دلار باقيمانده مسير عجيبي را در پيش گرفته است. برخي مدعي شدند خود باشگاه موفق شده 220 هزار دلار را تهيه كند و در حال ارسال اين پول به صورت خرد خرد است، اما از آنجايي كه ممكن است اين پول به دليل مشكلات بانكي به حساب سانتاكلارا ننشيند، استقلال با فدراسيون فوتبال ايران توافق كرده كه از محل مطالبات فدراسيون نزد AFC پول به حساب باشگاه پرتغالي واريز شود و استقلال با فدراسيون فوتبال ايران تسويه حساب كند. روندي پيچيده كه مشخص نيست به نتيجه رسيده باشد يا خير. اصلي‌ترين مشكل در اين روند مساله تصويب هيات رييسه فدراسيون فوتبال است. طبق قوانين هرگونه برداشت از حساب فدراسيون فوتبال بايد با مصوبه هيات رييسه صورت بگيرد، اما خبري در مورد برگزاري جلسه هيات رييسه و موافقت آنها با كمك به باشگاه استقلال منتشر نشده است. سال گذشته پرسپوليس در روزهاي منتهي به پايان مهلت بارگذاري مدارك مالي جهت اخذ مجوز حرفه‌اي از فدراسيون فوتبال درخواست مشابهي كرده بود، اما در آن مقطع فدراسيون با درخواست سرخ‌ها مخالفت و اعلام كرد مصوبه هيات رييسه در اين زمينه صادر نشده است. سكوت مديران استقلال، پروسه عجيبي كه آنها براي پرداخت بدهي در نظر گرفتند و عدم وجود مصوبه هيات رييسه مواردي بود كه تا ديروز ظهر هواداران استقلال را بابت سرنوشت اين ماجرا نگران كرده بود. اما وقتي آپديت جديد فيفا منتشر و مشخص شد كه پنجره نقل و انتقالاتي استقلال بابت بدهي به سانتاكلارا هنوز بسته است نگراني آنها چند برابر شد، چرا كه اگر بدهي استقلال به سانتاكلارا پرداخت شده بود بايد پنجره اين باشگاه باز مي‌شد، اما حالا كه اين اتفاق رخ نداده يعني بدهي استقلال تسويه نشده است. 
ساعتي بعد از انتشار اين خبر بار ديگر عوض اينكه باشگاه بيانيه رسمي بدهد يكي از مديران باشگاه بدون اينكه حتي نامش را بيان كند به رسانه‌ها گفت مشكلي از بابت حذف استقلال از آسيا اين باشگاه را تهديد نمي‌كند. اين مدير ناشناس با تاييد اينكه پول به صورت كامل به حساب باشگاه پرتغالي واريز نشده از توافق با سانتاكلارا گفت و اينكه مدرك مربوط به توافق طرفين مبني بر اينكه بدهي استقلال طي دو قسط پرداخت خواهد شد جهت اخذ مجوز حرفه‌اي بارگذاري شده است. اين مصاحبه در شرايطي منتشر شد كه اگر مدير مورد ادعا از اظهارات خود اطمينان داشت حتما با مشخصات كامل در رسانه‌ها ظاهر مي‌شد اما از آنجايي كه چنين اطميناني نيست خودش را آفتابي نكرده تا اگر فردا روزي شرايط عوض شد مجبور به پاسخگويي نشود. 
البته در نهايت ساعاتي بعد از انتشار حدس و گمان‌ها در مورد حذف احتمالي استقلال از آسيا اين باشگاه بيانيه‌اي رسمي منتشر و اظهارات همان مدير ناشناس را به شكلي خلاصه‌تر بيان كرد و خط و نشاني هم براي رسانه‌ها كشيد. بيانيه‌اي كه در آن باز هم به جزييات حل مشكل اصلي استقلال اشاره نشده و به نظر بيشتر براي مديريت فضا و افكار عمومي انتشار يافته است.
سال گذشته كه استقلال در ظاهر به خاطر عدم پرداخت بدهي استراماچوني از آسيا كنار رفت تا لحظات آخر مديران اين باشگاه و حتي مديران وزارت ورزش از نبود مشكل مي‌گفتند و حتي زماني كه مشخص شد آبي‌ها بدهي خود را نداده‌اند باز برخي مديران از جمله وزير ورزش مدعي بودند كه خطري استقلال را تهديد نمي‌كند! اما انتشار مدارك مربوط به صدور مجوز حرفه‌اي استقلال در روزنامه اعتماد نشان داد كه آبي‌ها نه تنها بابت بدهي كه بابت بسياري كمبودهاي ديگر از آسيا كنار رفتند به شكلي كه حتي اگر اين بدهي پرداخت شده بود باز هم استقلال به آسيا نمي‌رفت. 
حالا هم مديران استقلال همان رويه سال گذشته را پيش گرفته و عوض شفاف‌سازي و صداقت با هواداران به انتشار خبرهاي مبهم و مصاحبه‌هاي ناشناس رو آورده‌اند. بدون در نظر گرفتن اينكه مارگزيده‌ها ديگر از ريسمان سياه و سفيد هم مي‌ترسند. اين روزها دل توي دل هواداران استقلال نيست كه آيا غيبت آنها از آسيا سه‌باره مي‌شود يا خير. آنها با خودشان مي‌گويند حتما به اصطلاح «گير و گوري» توي كار هست كه باشگاه جرات نمي‌كند بيانيه رسمي منتشر كند.
به هر حال بايد تا زمان بررسي مدارك توسط كميته‌هاي صدور و استيناف مجوز حرفه‌اي در داخل كشور و سپس بررسي اين مدارك توسط AFC باشيم تا ببينيم نتيجه چه مي‌شود. آنچه در اين ميان واضح است اينكه تا آن روز آبي‌ها از نگراني جان به لب خواهند شد و اين تقصير مديريت باشگاه استقلال و شخص علي خطير است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون