• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5729 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۴ فروردين

ابراهيم قاسمپور در گفت‌وگو با «اعتماد»:

ممكن است به جام‌جهاني صعود نكنيم!

تا اين مديران ناتوان در فوتبال هستند اتفاق مثبتي رخ نمي‌دهد

روزبه دلاور

سال جديد فوتبال با برتري تيم ملي كشورمان در بازي‌هاي انتخابي مرحله گروهي مقدماتي جام جهاني مقابل تركمنستان همراه بود‌. ملي‌پوشان پس از حذف در مرحله نيمه نهايي جام ملت‌هاي آسيا مقابل قطر در انديشه صعود به جام جهاني هستند. با ابراهيم قاسمپور، يكي از مربيان اسبق تيم ملي در خصوص وضعيت تيم ملي گپ و گفتي ترتيب داديم كه ماحصل آن را در ادامه مي‌خوانيد.

 

تيم ملي سال جديد را با دو پيروزي مقابل تركمنستان شروع كرد. نظر شما در اين باره چيست؟

انتظار مي‌رفت در زمين خودمان مقابل تركمنستان بازي خوبي انجام بدهيم و به برد پرگل دست پيدا كنيم. حتي بيرون از ايران هم مي‌توانيم مقابل تيم‌هاي اينچيني بازي خوبي را ارائه بدهيم اما در زمين تركمنستان بازي خوبي را ارائه نداديم. اگرچه كسب برد هميشه خوب است. به ‌طور كلي و با توجه به اينكه‌ ۸ تيم صعود مي‌كنند و يك پلي‌آف هم دارد تيم ملي در راه صعود به جام‌جهاني مشكل خاصي ندارد. بايد برنامه‌ريزي كنيم تا در جام جهاني بعد براي اولين ‌بار از گروه‌مان صعود كنيم.

با توجه به قدرت‌هاي نوظهوري مثل اردن و ازبكستان يا قطر - كه‌ دو دوره به عنوان قهرماني جام ملت‌هاي آسيا رسيده - صعود به جام جهاني دشوار نيست؟

شرايط ما به دلايل مختلف با آنها فرق مي‌كند. ما از نظر نيروي انساني و استعداد ذاتي بهتر هستيم اگرچه در فوتبال‌مان هزينه نمي‌كنيم و زيرساخت‌هاي‌مان خراب است. الان چه در باشگاهي و چه در ملي تيم‌هاي پايه ما برنامه‌ريزي خاصي وجود ندارد. بله، هيچ كس منكر اين نيست كه قطر الان دو دوره است كه قهرمان جام ملت‌ها مي‌شود كه يك بحث جداگانه مي‌طلبد و خودم هم در آنجا فوتبال بازي كردم. اين تيم‌ها كه اشاره كرديد پيشرفت كردند اما ما نه. با در نظر گرفتن تمام اين مسائل و با سبك و سنگين كردن وضعيت ما با آنها احتمال ۸۵، ۹۰ درصد نمي‌توانند براي ما دچار دردسر شوند. 15 -10درصد هم بله ممكن است اتفاق به سود ما رقم نخورد مثل چند سال پيش كه برزيل با اينكه ميزبان جام‌جهاني بود ۷ گل از آلمان خورد. فوتبال همين است اما از اين اتفاقات يك بار رخ مي‌دهد و ممكن است ساليان سال اين اتفاق رخ ندهد، برزيل تيم كوچكي نيست و بازيكنان با استعداد زيادي دارد اما اين اتفاق رخ داد. حالا هم ‌ممكن است براي ما اين شرايط به وجود بيايد اما به نظرم اين از آن اتفاقات نادر است.

شرايط و امكانات براي تيم ملي مهياست كه در جام جهاني تاريخ‌سازي كند ؟

به همين دليل هم گفتم ۹۰ درصد صعود مي‌كنيم اما بايد پشتوانه‌سازي انجام شود. بايد از بازيكنان جوان و با استعداد بيشتر استفاده شود تا با اين آينده‌نگري جايگزين بازيكنان باتجربه شوند. مطمئنا براي اين كار نياز به بازي‌هاي تداركاتي است البته نه بازي‌هاي آبكي! در اين سال‌ها اگر با تيم‌هاي باشگاهي خودمان بازي مي‌كرديم‌ بهتر بود تا با اين تيم‌هايي كه آوردند. نياز است با تيم‌هاي صاحب سبك و نامدار و پرقدرت بازي كنيم تا عيار تيم ما دست‌مان بيايد.

از نظر شما مربيان تيم ملي بعد از بازي‌هاي جام‌ملت‌ها جوانگرايي كردند؟

بايد به جوانان فرصت داده شود اما آينده‌نگري نشده است. وقتي باشگاه‌ها جرات استفاده از جوانان را ندارند تيم ملي بايد از كجا تامين شود؟ در سطح ملي و باشگاهي استفاده از جوانان شهامت مي‌خواهد. يك مدير و مربي بايد تبعات جوانگرايي را بپذيرد كه در فوتبال ما خيلي كم است. شايد حق هم داشته باشند! مردم و شما رسانه‌ها را تحت فشار مي‌گذارند، چون نتيجه‌گرا هستيم. ما 50 سال است كه جام‌ملت‌ها را نبرده‌ايم و بايد تغيير و تحول ايجاد مي‌شد. اگر يكي شهامت داشته باشد و تبعات جوانگرايي را بپذيرد در آينده شرايط ما بهتر مي‌شود.

در سالي كه سپري كرديم ‌تنها موفقيت تيم ملي قهرماني در تورنمنت كافا بود! به نظر شما فوتبال ما در سال گذشته سال موفقيت‌آميزي را سپري كرد؟

كافا كه يك تورنمنت آبكي بود! مسابقات با حضور سه تيم ديگري كه در سطح ما نبودند كه تورنمنت نمي‌شود. باشگاه‌ها به كنار شما نگاهي به عملكرد رده‌هاي پايه ملي ما داشته باشيد كه چه كاري انجام‌ دادند. اين تيم‌ها وِل شدند! در رده‌هاي مختلف پايه نياز به تمرينات مختلف است و بايد مربيان اين رده‌ها مشخص شده باشند و مربيان بايد برنامه‌هاي كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت به فدراسيون بدهند و فدراسيون هم خواسته‌هاي مربيان تيم ملي را فراهم كند. مثل فراهم كردن بازي‌هاي دوستانه اما ببينيد نه برنامه‌اي دارند و نه حتي مربيان پايه مشخص هستند. تیم بزرگسال هم شرايط بهتري ندارد؛ الان تيم اميد بايد به تیم بزرگسال بازيكن بدهد اما تيم اميد كه مربي ندارد. در فوتبال ما خيلي از بازيكنان حذف مي‌شوند و در پايه‌ها اگر بازيكني پول دارد يا خيلي شاخص هستند جذب باشگاه مي‌شوند و بعد اگر ستاره باشند به تيم ملي برسند. وقتي آينده‌نگري نشود وضع فوتبال ما همين است كه به قول ما آباداني‌ها يك فوتبال ديمي است، يعني فوتبال كه باري به هر جهت است. الان باشگاه‌هاي اسپانيا و آلمان را ببينيد؛ بازيكن ۱۶ ساله و ۱۷ ساله را ببينيد در آنجا بازي مي‌كنند و به تيم ملي مي‌رسند. در فوتبال ما تا مديريت تغيير نكند و اين آدم‌هايي كه سال‌هاي سال در فوتبال ما هستند و كار خاصي انجام ندادند، چون توانايي‌اش را ندارند، كنار نروند و جاي خودشان را به آدم‌هايي كه كارشان را بلدند ندهند هيچ اتفاقي رخ نمي‌دهد‌.

آرزوي شما در سال جديد چيست؟

اولين آرزوي من كه مهم‌ترين مساله ميان مردم است برطرف شدن مشكل اقتصادي آنهاست. اميدوارم بعد از ساليان سال اين مردم كه هم جنگ و هم فشارهاي مختلفي را تحمل كرده‌اند مشكلات‌شان رفع شود. شما با شكم گرسنه نمي‌توانيد بياييد كار خاصي در فوتبال يا ورزش انجام بدهيد. اميدوارم اين مشكلات حل شود تا تغيير و تحولاتي در ورزش ما ايجاد شود.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون