• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5730 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۵ فروردين

دو عضو تيم ملي هاكي زنان بعد از قهرماني تاريخي در گفت‌وگو با «اعتماد»

اعظم سنايي: بازيكنان هاكي زنان مجاني بازي مي‌كنند!

نگار خرم: كاپيتان تيم اشك 19 نفر را درآورد!

روزبه  دلاور

تيم ملي هاكي روي يخ دختران ايران كه سابقه نايب قهرماني دوره قبل اين مسابقات را در كارنامه خود به ثبت رسانده بود، در اين دوره توانست بعد از شكست دادن امارات، قرقيزستان و هند، به فينال مسابقات راه يابد و در بازي پاياني با پيروزي مقابل فليپين به عنوان قهرماني مسابقات دست يافت. ملي‌پوشان هاكي كشورمان‌ بدون شكست به كار خود در بيشكك قرقيزستان پايان دادند تا يك قهرماني مقتدرانه را به كارنامه افتخارات‌شان اضافه كنند. در ادامه گفت‌وگوي اختصاصي خبرنگار «اعتماد» با دو عضو تيم ملي زنان هاكي روي يخ را مي‌خوانيد.

 

اعظم سنايي، كاپيتان تيم ملي هاكي: تازه هفته بعد مي‌خواهند پاداش نايب قهرماني سال گذشته را بدهند!

چند سال است كه عضو تيم ملي هستيد؟

در كل سه سال و نيم است كه هاكي روي يخ تشكيل شده كه من هم اين افتخار را داشتم از روز اول در خدمت تيم ملي باشم، اما قبل هم عضو تيم ملي اينلاين هاكي بودم كه از سال ۲۰۱۲ در كشورمان تشكيل شده بود.

چرا از هاكي خداحافظي كرديد؟

خب من ۳۴ ساله شدم و‌ هميشه كنار تيم بودم، فكر كردم بهترين زمان براي خداحافظي بعد از كسب قهرماني است. البته من فقط از بازي ملي خداحافظي كردم و در رده باشگاهي چه به عنوان بازيكن و چه به عنوان مربي هنوز فعاليت مي‌كنم.

كمي از ليگ بانوان هاكي بگوييد. شرايط و سطح ليگ چطور است؟

از روز اول ليگ ما فعال بوده و در سال گذشته ۶ تيم در ليگ حضور داشتند و هر سال به تعداد تيم‌ها اضافه شده و رقابت‌ها نزديك‌تر مي‌شود. در سال اول مسابقات ليگ ما يك تيم برتر از بقيه تيم‌ها بود اما امسال رقابت خيلي نزديك‌تر بود و سال جديد شرايط بهتر هم خواهد شد.

درآمد بازيكنان شاغل در ليگ زنان هاكي چقدر است؟

بزرگ‌ترين مشكل ما همين است. امسال يك شركت خصوصي كنار تيم ملي بود و توانستيم به مسابقات اعزام شويم اما مشكل اصلي تجهيزات است كه در ايران وجود ندارد و هم پرهزينه است. خيلي‌ها تصور مي‌كنند بچه‌هاي هاكي از قشر پولدار هستند اما اصلا اين‌طور نيست. بچه‌هاي ما شبانه‌روز كار مي‌كنند تا از پس هزينه‌ها بربيايند. مثلا چوب هاكي ممكن است ماهي يك‌بار شكسته شود و هزينه يك چوب هاكي بين دويست تا سيصد و خرده‌اي دلار است و ترميم آن هم كار راحتي نيست. اميدوارم باتوجه به نتايج كسب شده و پتانسيلي كه در اين ورزش وجود دارد حمايت بيشتري از هاكي شود. درباره سوال شما هم بگويم ما قرارداد مالي با باشگاه‌ها نداريم يعني همه مجاني بازي مي‌كنيم! اسپانسرها هم فقط هزينه ورودي ليگ و لباس را مي‌دهند يا گاهي پاداش كوچكي مي‌دهند اما نه حقوق مي‌گيريم نه قرارداد مالي داريم. اميدوارم با اين نتايج اسپانسر بيشتري بگيريم تا مشكلات بچه‌هاي تيم حل شود و مجبور نشوند جاهاي ديگر كار كنند.

بچه‌هاي تيم ملي شاغل هستند؟

من در تنها پيست يخي كه الان وجود دارد مدير آموزش هستم و مربيگري هم مي‌كنم. تمام بچه‌ها مربي اسكيت هستند يعني از صبح زود تمرين و بعد لباس‌هاي‌شان را عوض مي‌كنند تا شب بالا سر شاگرد هستند بعد دوباره تمرين مي‌كنند. كار بسيار سختي است.

براي قهرماني در اين مسابقات پاداشي دريافت كرديد؟

اين بزرگ‌ترين افتخار هاكي ما در سطح بانوان بود اما بايد صبر كنيم تا ببينيم كي پاداش آن را مي‌دهند. فكر مي‌كنم در طول هفته آينده پاداش نايب قهرماني پارسال ما را مي‌دهند! نمي‌دانم چي پاداش مي‌دهند.

صحبت پاياني؟

بايد تشكر كنم از رييس انجمن و سرمربي و مدير تيم ملي كه تمام اتفاقات خوب در اين رشته را مديون اين سه نفر هستيم.

 

نگار خرم، عضو تيم ملي هاكي: زمان خداحافظي كاپيتان سنايي تمام بچه‌ها اشك ريختند

سطح كيفي مسابقات نسبت به دوره قبل چطور بود؟

تيم‌ها پيشرفت زيادي كرده بودند و اين قضيه باعث خوشحالي ما بود چون انگار تمام تيم‌هاي آسيايي به خوبي تمرين كرده بودند و نتايج ما هم نسبت به دور قبل بهتر بود. در كل خوشحال بوديم چون بازي‌هاي باكيفيت‌تري را پشت‌سر گذاشتيم. ما سالي كه نايب قهرمان شديم يك حسرت بزرگ در دل‌مان بود و از وقتي برگشتيم اردوهاي منسجم را پشت‌سر گذاشتيم و حضور در مسابقات لهستان هم خيلي كمك كرد. در كل ليگ منسجم هم داشتيم و باعث شد با آمادگي بيشتر در اين مسابقات شركت كنيم‌.

بعضي‌ها مي‌گويند رشته اسكيت يا هاكي براي افراد متمول به لحاظ مالي است. همين‌طور است؟

در اين دوره يك شركت خصوصي بار سنگيني را از روي دوش ما برداشت. چون دوره قبل شرايط براي بعضي بازيكنان سخت بود كه پول بليت را هر كسي خودش بايد پرداخت مي‌كرد و تا لحظه آخر وضعيت اعزام ما مشخص نبود، اما خب دو اعزام آخر ما شرايط بهتر بود و يك مجموعه تجاري هم هم پيست يخ دراختيار ما قرار داده بود و هزينه‌هاي‌مان را كمتر كرد. من هم مثل ساير بچه‌ها كار مي‌كنم تا هزينه‌هاي‌مان كمتر شود.

چه درخواستي از مسوولان داريد؟

ما در اين مدت ثابت كرديم جزو آن ورزشكاراني هستيم كه بشود به ما نگاه ويژه داشت و اگر به ما توجه شود مي‌توانيم دست پر از مسابقات برگرديم. اميدوارم اين اتفاق‌ها در اين رشته ادامه‌دار باشد و بچه‌ها همين‌طور با انگيزه پيش بروند. اميد دارم به نسبت دستاوردها به ما توجه كنند. از وزارت ورزش تا هر ارگاني كه در حيطه اين ورزش هستند كمك كنند تا تايم بيشتري براي اين ورزش بگذاريم و كمتر براي امرار معاش ناچار باشيم كارهاي ديگري هم انجام دهيم. اين‌طوري عمر حرفه‌اي ورزشكار بيشتر مي‌شود‌. اميدوارم اسپانسرها به رشته‌هاي ورزشي ما معرفي شوند.

لقب شما بين بچه‌ها چيست؟

شوخ‌طبع‌ترين هستم!

صحبت پاياني؟

هميشه قدردان خانم سنايي به عنوان اولين مربي خودم در هاكي بودم و هستم. براي تمام زحماتش. در تمام اين سال‌ها جاي خواهر نداشته‌ام بود. وقتي اعلام كردند آخرين بازي ملي خانم سنايي است همه ما گريه مي‌كرديم چون نقش كاپيتاني را به بهترين شكل انجام داد. او خوش‌شانس است كه زمان خداحافظي‌اش اشك ۱۹ بازيكن ديگر درآمد! تشكر ديگر هم از خانواده‌ام و آقاي صدقي و سرمربي تيم و تك‌تك مربيان و روانشناس و اسپانسر است. فراموش نمي‌كنيم در اين مسير چه كساني به ما كمك كردند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون