• ۱۴۰۳ شنبه ۸ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 5743 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲ ارديبهشت

هشدارها و توصيه‌هاي كاظم اوليايي در مورد واگذاري استقلال و پرسپوليس

واگذاري سرخابي‌ها موقت است و بايد در نهايت به مردم برسد

علي  ولي‌اللهي

فردا طبق گفته مقامات وزارت ورزش و سازمان خصوصي‌سازي قرار است سهام استقلال و پرسپوليس واگذار شود. از بانك‌ها و هلدينگ پتروشيمي به عنوان خريداران سهام عمده دو باشگاه ياد مي‌شود. اين اتفاق بزرگ به همان اندازه كه مي‌تواند مشكلات دو باشگاه را برطرف كند مي‌تواند مشكل‌آفرين هم باشد اگر به اندازه كافي با كار كارشناسي و سنجش همه جوانب همراه نشده باشد. به همين مناسبت در فاصله 24 ساعت مانده تا به لحظه نهايي با كاظم اوليايي، مدير ورزشي كشورمان كه سابقه مديرعاملي استقلال را در كارنامه دارد به گفت‌وگو نشستيم. اوليايي ضمن داشتن نگاه مثبت به اين اتفاق هشدارهايي را هم به مديران تصميم‌گير داد.

 

در آستانه واگذاري سرخابي‌ها شرايط انجام كار را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

شرايط موجود در باشگاه‌هاي ما شرايط بسيار بدي است. براي رسيدن به شرايط مطلوب و به‌خصوص جلوگيري از حذف از شركت در مسابقات حرفه‌اي در آسيا بايد حتما يك تغييري را در نظر بگيريم. اين واگذاري يكي از راه‌ها است. حالا بهترين راه نيست ولي اگر دو، سه تا مساله لحاظ شود، شرايط بهتر مي‌شود.

چه مسائلي؟

اول مدلي است كه انتخاب مي‌شود. مدل اداره باشگاه بايد متضمن اين باشد كه اولا بقيه باشگاه‌ها هم بتوانند از اين مدل استفاده كنند و دوما تضمين بقا هم در این مدل ديده شود. اين شرطي است كه باعث مي‌شود پروژه موفق شود و همچنين مساله اهليت بسيار مهم است. در قانون واگذاري مساله اهليت جزو اصول مهم واگذاري است و در برنامه توسعه و نگهداري هم ديده شده است. يعني بايد توجه كنيم كه اين خريداران برنامه توسعه كه جزو شرايط اهليت است را ارائه بدهند و وزارت ورزش هم بايد با كار كارشناسي مطمئن شود كه با اين برنامه دو باشگاه عاقبت بخير مي‌شوند و مديران اهل براي آنها انتخاب شود. اگر چنين برنامه‌اي نداشته باشند و مثل سابق شروع با «به‌به» باشد و ادامه كار با كارشناسي پيش نرود بايد نگران بود. ولي ان‌شاءالله اميدواريم كارشناسان توجه كنند، مخصوصا از طرف سازمان خصوصي‌سازي و با يك برنامه توسعه 5 ساله برويم به سمت سند تحولي كه دولت پيشنهاد داده بود. اينكه طي 3 سال تا 5 سال اصلاح ساختار ايجاد کرده و جنبه ورزشي آن رعايت شود مثل مديريت‌سپاري دو باشگاه تا بستر حرفه‌اي در آنها ايجاد شود

يعني باز هم در آينده ممكن است تغييرات صورت بگيرد؟

اين دوره را ما بايد به عنوان دوره گذر فرض كنيم. دوره نهايي نيست؛ ما بايد از يك مرحله عبور كنيم تا بخش عمده اين باشگاه‌ها به صورت عادلانه به هواداران واگذار شود. تا اين اتفاق نيفتد اين باشگاه‌ها آن شرايط ايده‌آل را پيدا نمي‌كنند و ممكن است شرايط فعلي را هم از دست بدهند. در نتيجه در نسخه نهايي اين است كه بخشي از سهام اين دو باشگاه به صورت سهام به هواداران واگذار شود. ولي چه زماني؟ زماني كه ما بتوانيم آن زيرساخت‌هاي لازم را در آن برنامه توسعه ايجاد كنيم. ريل درآمد و ريل هزينه كه دو ريل موازي هستند در اين برنامه ديده شوند. يعني باشگاه‌ها بايد ضمن خودكفايي به سوددهي هم برسند.

يعني مي‌فرماييد اين خصوصي‌سازي واقعي نيست و بايد يك روز دو باشگاه به مردم برسند؟

بله.

اگر مالكان جديد در آن زمان قبول نكردند سهام خود را به مردم بفروشند چه؟

اينها بنگاه‌هاي اقتصادي هستند و وقتي ببينند چنين مسيري برايشان سود دارد و فروش سهام‌شان بهتر است انجام مي‌دهند. آنها اقتصادي فكر مي‌كنند. اينها وقتي باشگاه‌ها را بازسازي كنند و ببينند جامعه در حال طلب كردن است، انجام مي‌دهند. وقتي خودشان بفهمند كه آن سرمايه‌اي كه گذاشته بودند برگشته و سود هم كردند كار انجام مي‌شود. ضمن اينكه شرايط فعلي اجتناب‌ناپذير است. ما زير فشار اين كار را مي‌كنيم. اقدامي كه در حال حاضر انجام مي‌شود با ميل ما نيست. شما مي‌دانيد تحت فشار هستيم و اگر اينها را انجام ندهيم مجوز آسيايي دو باشگاه لغو مي‌شود.

مساله ممنوعيت بنگاهداري بانك‌ها به ‌شدت در حال مطرح شدن است. حتي آقاي رييس‌جمهور هم روز پنجشنبه اعلام كرد بانك‌ها حق بنگاهداري ندارند.

ايشان اين اظهارات را در سمنان انجام دادند و بنده هم شنيدم. اما الان كه قرار است اين كار انجام شود و وارد اين مرحله شويم بنگاه‌هاي وابسته به بانك‌ها قرار است ورود كنند. خود بانك‌ها قرار نيست اين كار را انجام بدهند. بلكه بنگاه‌هاي وابسته به چند بانك آمدند جلو. حتي شايد به جز بانك‌ها خريداران ديگري هم پيدا شود.

نگراني بزرگ شما در مورد واگذاري دو باشگاه چيست و چه توصيه‌اي به عنوان آخرين توصيه براي مديران تصميم‌گير داريد؟

اينها بايد حتما در اين پروسه، برنامه توسعه كه ما مديران ادواري هم متني در اين زمينه نوشتيم را داشته باشند. بر مبناي مدل فيرپلي مالي كارهاي دو باشگاه انجام شود. فيرپلي مالي بسيار مهم است. اگر فيرپلي مالي انجام نشود در سال‌هاي آينده باشگاه‌هاي ما با مشكل مواجه خواهند شد.

فكر مي‌كنيد بعد از واگذاري بايد تركيب هيات مديره و مديرعامل دو باشگاه عوض شود يا اجازه بدهند تا آخر فصل كارشان را ادامه بدهند؟

اين بستگي به مجمع دارد؛ يكي از آفت‌هايي كه در اين زمينه ممكن است وجود داشته باشد و بايد به آن دقت كرد همين مساله است. صرفا نبايد همه افراد اقتصادي را وارد هيات مديره دو باشگاه كرد. باشگاه‌داري يك مساله ورزشي است. بايد هم از افراد اقتصادي استفاده شود كه مسائل اقتصادي برطرف شود هم افراد خبره ورزشي. مخصوصا در حوزه اجرا و مديرعاملي حتما توصيه مي‌شود كه از مديرعاملي استفاده بشود كه با محيط فوتبال حرفه‌اي كاملا آشنا باشد. ورزش بخش‌هاي مختلفي دارد و مديران مختلفي كار كرده‌اند اما ما مديري مي‌خواهيم كه با اين مسائل آشنا باشد و در اين فضا كار كرده باشد.

بحث مديريت شد؛ پيرامون مديريت فعلي باشگاه استقلال شايعاتي شنيده مي‌شود. اينكه آقاي آقامحمدي استعفا داده است.

آقاي آقامحمدي هرگز نيامده بود كه بخواهد كناره‌گيري كند. با ايشان بحثي در حوزه خصوصي‌سازي مطرح شده بود و ايشان قرار بود همكاري كند به شرط اينكه خصوصي‌سازي اتفاق بيفتد. حالا بعد از اينكه واگذاري انجام گرفت تازه بحث حضور يا عدم حضور ايشان مطرح خواهد شد. آقاي آقامحمدي شخصيت اقتصادي - سياسي است. در آن برهه وزير محترم و رييس سازمان خصوصي‌سازي به ايشان پيشنهاد دادند كه همكاري صورت بگيرد اما ايشان گفت راهش اين است كه دو باشگاه خصوصي بشوند فعلا. چون به صورت قانوني پرداخت هر گونه وجهي به باشگاه‌ها ممنوع است و باشگاه‌ها نمي‌توانند بدون پول به حيات خود ادامه بدهند. در نتيجه پيشنهاد اوليه را مشروط بر اينكه باشگاه به درستي واگذار شود، پذيرفته بود. ولي نه در جلسات شركت كرده است نه چيز دیگری. ايشان منتظر است ببيند شرايط جديد به چه صورتي است و اگر شرايط جديد مطلوب باشد و ايشان ببيند مي‌تواند كمك كند، قطعا كمك خواهد كرد.

پس داستان استعفا صحت نداشته است؟

ايشان اصلا نيامده بود كه بخواهد استعفا بدهد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون