• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5777 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۳ خرداد

درباره سهام و ارزش مالكانه صندوق ذخيره فرهنگيان

محمد حسن صدقی

متاسفانه روز چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ با حضور جمعی از معلمان مطالبه‌گر شریف و منتخبین استانی و نمایندگان تشکل‌های معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان، شرایطی حاکم شد که مقبولیت هیچ کس را نداشت و به تبع آن خاطر عزیزان مکدر شد. 
بنده بنا به وظیفه ذاتی و از طرفی به عنوان معلمی که اخذ تاییدیه خود را ازاجماع همکارانم می‌دانم، سند افتخاری زرین است نه اینکه موید حضور و وجاهت این عزیزان باشم، لذا بر خود لازم می‌دانم همچنانکه در کنار همکارانم با گوش جان نقدها و نظرات عزیزان را می‌شنیدم، در حد توان و بضاعتم و بنا به وظیفه پاسخگویی درخصوص ارزش مالکانه مطالبی را عرض كنم.
۱- براساس نقد یکی از مطالبه‌گران بزرگوار استانی، درخصوص چرایی عدم تخصیص سهام به بازنشستگان ۱۴۰۲: همان‌طور که مستحضرید یکی از پارامترهای محاسبه سهم ارزش مالکانه اعضا، شاخص تورم ماهانه بانک مرکزی است و متاسفانه از ابتدای سال 1402 تاکنون، به صورت رسمی شاخص منتشر نشده است. 
هر چند از ابتدای سال جاری مکاتباتی با بانک مرکزی انجام شده تا شاخص مربوطه را به صورت اختصاصی به این موسسه ارایه دهند. براساس رایزنی انجام شده، بانک مرکزی در هفته آتی لیست شاخص را به صورت محرمانه و اختصاصی به موسسه ارسال خواهد كرد (هر چند کارگروه تخصصی ارزش مالکانه با جلسات متعدد در حوزه فناوری، از ابتدای سال جاری مقدمات اجرا و محاسبات لازم را پیگیری كرده است). براساس منشور کمیته عالی ارزش مالکانه، هر زمان شاخص تورم ماهانه بانک مرکزی ارایه شود، عملیات به‌روزآوری سیستم اعضا و تخصیص جدید در بازه حداقل سه ماهه قابلیت اجرا دارد.
۲- درخصوص سوال یکی دیگر از مطالبه‌گران و نمایندگان تشکل‌ها، در باب ارزش و چرایی عدم نقدشوندگی برگه‌های سهام منتشره، به استحضار می‌رساند؛ برگه‌های سهام مذکورتحت عنوان برگ سهام موقت شرکت سرمایه‌گذاری سهندگستر بوده که براساس مواد ۲۶ و ۲۷ قانون تجارت، شرکت مکلف است ظرف حداکثر یک سال، سهام را قطعی كند. لذا به محض درج نماد (وسهند) و عرضه عمومی، سهام هر عضو در پرتفوی بورسی اعضا قرار گرفته و قابلیت نقدشوندگی پیدا می‌کند.
لازم به ذکر است طبق نظرات کارشناسان، تنها راه اجرایی تخصیص ارزش مالکانه صرفا از بستر بازار سرمایه است تا هم شفافیت لازم عملکردی ایجاد شده و تمام اطلاعات نهانی در دسترس اعضا قرار گیرد و هم به عنوان نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس قرار گیرد و مضافا اینکه به ساده‌ترین روش، انتقال و تخصیص دارایي‌های صندوق به مشمولین، در قالب سهام بورسی در پرتفوی آنان محقق شود.
بر این اساس، تاکنون شرکت سرمایه گسترسهند و آلوپن و دو هلدینگ ساختمانی معلم و سرمایه‌گذاری فرهنگیان با انعقاد قرارداد مشاور پذیرش در مرحله پیش‌پذیرش بازار سرمایه قرار گرفته‌اند.
امیدواریم با مساعدت بیشتر مدیران ذی‌مدخل و پیگیری‌های خستگی‌ناپذیر مطالبه‌گران؛ 
اولا، تمام شرکت‌های موسسه در اسرع وقت تعیین تکلیف شوند، به‌طوری‌که شرکت زیاندهی، در مجموعه ابواب جمعی وجود نداشته باشد.
ثانیا، با حذف نگرش‌های جزیره‌ای در مدیریت شرکت‌ها و هلدینگ‌ها، اهتمام جدی‌تری در سرعت عمل به ورود بازار سرمایه  و به ‌طور کلی حفظ و ارتقا و تخصیص کل دارایی‌ها به صاحبان اصلی آن باشد.
در پایان به محضر همکاران بزرگوارم متعهد می‌شوم، چنانچه با موانع جدی درخصوص بایکوت طرح ارزش مالکانه ازسوی شخص یا نهادی مواجه شوم، ضمن قطع رابطه همکاری با موسسه، جزییات موانع را به سمع و نظر همکاران فهیم خواهم رساند.
دبیرکمیته ارزش مالکانه صندوق ذخیره فرهنگیان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون