• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5777 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۳ خرداد

10 دروازه‌بان برتر حال حاضر جهان

بهترين دروازه‌بان‌هاي جهان چه ويژگي‌هايي دارند؟ نقش يك دروازه‌بان آن چيزي نيست كه قبلا بود، در فوتبال مدرن نياز است كه شماره يك‌ها جز گرفتن شوت‌هاي حريف كارهاي ديگري هم بكنند.

اغلب گفته مي‌شود كه داشتن يك گلر قابل اعتماد درون دروازه، چندين امتياز در هر فصل براي شما به ارمغان مي‌آورد. در ادامه دروازه‌بان‌ها را بر اساس همه جنبه‌هاي تاثيرگذار بر بازي رتبه‌بندي كرده‌ايم، به آمار توجه كرده‌ايم و در عين حال تعادل داشتن را در بهترين لحظات در نظر گرفتيم.ذكر اين نكته ضروري است كه دروازه‌بان‌هاي مصدوم كه مدتي طولاني دور از ميادين بودند مورد قضاوت قرار نگرفتند.

 

10- مانوئل نوير (بايرن مونيخ)

مانوئل نوير يكي از بازيكنان بزرگ در تمام دوران است و هنوز در بين 10 دروازه‌بان برتر جهان قرار دارد.

مانوئل نوير، ملي‌پوش آلماني در اين فصل بار ديگر با مصدوميت دست و پنجه نرم كرد و جامي به دست نياورد اما نمي‌توان به خاطر همه ‌چيزهايي كه در بازي ارائه مي‌دهد او را ناديده گرفت. بر كسي پوشيده نيست كه اين بازيكن 38 ساله همان دروازه‌باني نيست كه روزي مدعي سكوي توپ طلا بود، اما قطعا او دروازه‌بان ضعيفي نيست. نوير مسلما يكي از بهترين دروازه‌بان‌هاي تمام دوران است، مطمئنا يكي از تاثيرگذارترين دروازه‌بان‌هاي عصر مدرن است و اگرچه او به 40 سالگي نزديك مي‌شود، اما هنوز توانايي دارد كه بتواند تيمي را به سمت افتخار هدايت كند.

 

9- ديوگو كاستا (پورتو)

ديوگو كاستا از پورتو چيزي شبيه يك دروازه‌بان جديد و آينده‌دار است و همچنانكه براي غول فوتبال پرتغال عملكرد خوبي دارد توسط برخي از بزرگ‌ترين باشگاه‌هاي اروپا زيرنظر گرفته شده است. اين بازيكن 24 ساله در حال حاضر خود را به عنوان شماره يك تيم ملي پرتغال براي حضور در مسابقات قهرماني اروپا معرفي كرده است. كاستا يك‌بار ديگر در اين فصل براي اژدهاها فوق‌العاده بوده و در دو فصل گذشته به عنوان بهترين دروازه‌بان سال سوپرليگ پرتغال انتخاب شد.

 

8 - لوكاس هرادسكي (باير لوركوزن)

هيچ چيز پر زرق و برقي در مورد لوكاس هرادسكي وجود ندارد ولي او به شكل بي‌سر و صدا يكي از بهترين دروازه‌بانان بوندسليگا از زمان پيوستن به آينتراخت فرانكفورت در سال 2015 بوده است. سه سال بعد، او به باير لوركوزن رفت و به يك مهره مطمئن براي اين باشگاه تبديل شد. تحت هدايت ژابي آلونسو، لوركوزن شكست‌ناپذير به طرز فوق‌العاده‌اي پيش از بايرن مونيخ، فاتح بوندسليگا شد. با تنها 24 گل خورده در 33 بازي هرادسكي تاثير بسزايي در اين موفقيت داشت.

 

7- جيانلوئيجي دوناروما (پاري سن ژرمن)

پاري سن ژرمن قبلا يك دروازه‌بان خوب به اسم كيلور ناواس و يك دخيره مناسب به نام آلفونس آرئولا داشت. با ورود جيانلوئيجي دوناروما به عنوان فوق ستاره بزرگ به پاريس، هر دوي آنها كنار رفتند. با توجه به تغيير پيوسته بازيكنان خطوط مقابل او غول ايتاليايي از زمان نقل مكان به فرانسه مشكلاتي داشته است، اما او اكنون به عنوان يكي از بهترين‌هاي اروپا شناخته مي‌شود. اگرچه جيجي گاهي اوقات با بازي با پا مشكل دارد، اما او به خوبي باكس خود را كنترل مي‌كند.

 

6- يان زومر (اينترميلان)

يان زومر در اين فصل براي اينترميلان فوق‌العاده بوده است و موفقيت آنها در سري آ شوخي نبود. ملي‌پوش سوييسي در 34 بازي 20 كلين شيت و تنها 19 گل در اين راه دريافت كرده است.

اضافه كردن چهار كلين شيت در ليگ قهرمانان اروپا به اين آمار نشان مي‌دهد دروازه‌بان سابق بوروسيا مونشن گلادباخ فصلي را براي به خاطر سپردن به دلايل درست زيرنظر سيمونه اينزاگي دارد. او يك گلر با تجربه و آرام است كه زير فشار مشكلي با نگه‌داشتن توپ براي بازي‌سازي با پاس‌هاي بلند يا كوتاه ندارد.

 

5 - مايك مانيان (ميلان)

وقتي دوناروما ميلان را ترك كرد، هواداران نگران آينده دروازه تيم‌شان بودند، اما اين نگراني توسط بازيكني كه از آكادمي شروع كرده بود، برطرف شد. مانيان از همان زمان هوگو لوريس را از تيم ملي فرانسه كنار زد و اولين اسكودتو را در يك دهه براي روسونري به دست آورد. رفلكس‌هاي او عالي است و تسلطش در محوطه جريمه فوق‌العاده. اما كار او روي زمين و بازي با پا نيز درجه يك است. اين بازيكن فرانسوي در اين فصل تنها 34 گل در ليگ ايتاليا دريافت كرد. توانايي او در مهار شوت، هواداران را هميشه هيجان‌زده مي‌كند. يك بزرگ واقعي كه انتظار مي‌رود حرف‌هاي بزرگي در جاه‌طلبي‌هاي فرانسه در يورو 2024 داشته باشد.

 

4- اميليانو مارتينز (آستون ويلا)

كاريزماتيك، هيجان‌انگيز و هميشه خوشحال از اجراي نمايش، فوتبال بدون اميليانو مارتينز چطور خواهد بود؟

از نظر آماري، اين بازيكن آرژانتيني متمايز نيست اگرچه او دومين نفر از لحاظ موفقيت در نبردهاي هوايي در پنج ليگ برتر اروپاست و به اين طريق تسلط خود را بر موقعيت‌هاي پرخطر برجسته مي‌كند. اما شخصيت بازي چيزي است كه ما او را به خاطر آن دوست داريم: اولين‌بار آن را در جريان قهرماني آرسنال در جام حذفي 2020 ديديم، قبل از اينكه مارتينز در خانه موفق به كسب جام كوپا آمه‌ريكا شود.

او قبل از اينكه جايزه بهترين دروازه‌بان را در جام جهاني قطر كسب كند، با موفقيت در كوپا آمه‌ريكا خود را در صحنه جهاني تثبيت كرده بود. استون ويلا امسال با وجود او به سهميه حضور در ليگ قهرمانان اروپا رسيد و ما نمي‌توانيم بيشتر از اين منتظر باشيم تا اين بازيكن 31 ساله را در جريان رقابت‌هاي فوتبال نخبگان اروپا ببينيم.

 

3- مارك آندره ترشتگن (بارسلونا)

مارك آندره ترشتگن بازي خود را در 18 ماه گذشته به اوج جديدي رسانده است. اين اتفاق عجيبي است مخصوصا با توجه به اينكه او علاقه زيادي به ورزشي ندارد كه او را به يك فوق ستاره تبديل كرده است. او در بارسلونا و در مسير خود در سال گذشته در يك مرحله ركورد 15 كلين شيت پتر چك در سال 2005 را شكست داد. اين گلر در 33 بازي اول خود فقط 13 بازي اجازه داد دروازه‌اش باز شود. بارسلونا با همين درخشش قهرمان لاليگا شد. اعداد نجات‌هاي او در مورد توپ‌هاي گل قطعي شگفت‌انگيز هستند: او نزديك به 9 گل كامل را نجات داده است. ترشتگن بسيار فراتر از اينكه فقط شوت‌ها را مهار كند، درخشيده. 50 درصد از پاس‌هاي او در فاصله 40 يارد به مقصد رسيده و از اين لحاظ او در اروپا دوم است. بازگشت او از مصدوميت به تيم ژاوي كمك كرد تا پايان فاجعه‌اي نداشته باشد و به‌رغم خروج تلخ از ليگ قهرمانان، او همچنان يكي از بهترين‌ها باقي مانده است.

 

2- ادرسون (منچسترسيتي)

ادرسون بدون شك تاثيرگذارترين دروازه‌بان ليگ برتر بعد از پتر چك است. زماني كه پپ گوارديولا كلوديو براوو را به ميدان آورد، آن هم به خاطر بازي با پا همه حيرت كردند گرچه تلاشي ناموفق هم بود و اگرچه تلاش دوم او براي به دست آوردن مهره مورد نظرش طول كشيد، اما مي‌توان گفت كه ادرسون ارزش آن را داشت. هميشه كساني خواهند بود كه هرگز واقعا به گلر برزيلي امتياز زيادي نخواهند داد و اين از برخي جهات به اندازه كافي منصفانه است. او يك توپ‌گير خوب است اما شماره 1 منچسترسيتي در درجه اول به خاطر بازي با پايش است كه مورد توجه قرار مي‌گيرد. ادرسون هرگز مانند يك حلقه ضعيف در سيستم منچسترسيتي نبوده است. هر زمان كه براي سيتي بازي كرده، عالي بوده است. او سه دستكش طلايي ليگ برتر را به شكل متوالي بين سال‌هاي 2020 تا 2022 برنده شده است و اين توانايي با پاهايش فقط او را در ليست بالاتر مي‌برد. او به عنوان يك فوتباليست فوق‌العاده است چه برسد به يك دروازه‌بان.

 

1- آليسون (ليورپول)

آليسون به عنوان دروازه‌باني در نظر گرفته مي‌شد كه به ليورپول كمك مي‌كرد تا بازي از عقب را انجام بدهد؛ با پاس‌هاي عالي‌اش. گل‌هايي كه مهاجمان قرمزپوش روي پاس‌هاي مستقيم يا غيرمستقيم او به ثمر رساندند گواه خوبي بر اين مدعاست.

با اين حال، اگر بتوان دروازه‌باني را تقريبا به دو دسته مبتني بر بازي با پا و مهار شوت تقسيم كرد، آليسون از هر دو نظر بهترين دروازه‌بان جهان است. آليسون در كلاس جهاني كار مي‌كند. زماني كه در فصل گذشته شرايط خاصي براي ليورپول به وجود آمد و تيمش در ميانه جدول در مقاطعي با مشكل مواجه ‌شد، هميشه يك نجات‌دهنده سنتي بود: او 10 گل كامل را نجات داد. اين عملكردي فوق بشري است.

شما فقط بايد به سيو لحظه آخري او مقابل ميگل آلميرون در سال گذشته نگاه كنيد كه ادي هاو آن را «بهترين چيزي كه تا به حال ديده‌ام» توصيف كرد. اين گلر برزيلي از لحاظ اقدامات دفاعي خارج از محوطه جريمه نيز فوق‌العاده بوده است. او ششمين پاسور برتر بين گلرهاي اروپاست. او يك پديده است: نمي‌توان فكر كرد كه ليورپول در چند سال گذشته بدون او چه جايگاهي به دست مي‌آورد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون