• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5853 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور

توليد موفقيت‌آميز كلاف گرم گريد 42 CrMo4 در فولاد مباركه و مجتمع فولاد سبا

در سال «جهش توليد با مشاركت مردم» براي نخستين‌بار گريد جديد، استراتژيك و بسيار پركاربرد 42 CrMo4 با موفقيت در مجتمع فولاد سبا و شركت فولاد مباركه توليد و كشورمان از واردات اين محصول نيز بي‌نياز شد.

غلامرضا سليمي، معاون بهره‌برداري فولاد مباركه، ضمن تأييد اين خبر گفت: اين گريد يكي از پركاربردترين گريدهاي مورداستفاده در صنايع قطعه‌سازي و صنايع ماشين‌سازي است و به نام تجاري Mo40 شناخته مي‌شود. اين فولاد كه در گروه فولادهاي عمليات حرارتي‌پذير قرار مي‌گيرد، به‌واسطه طيف وسيعي از خواص مكانيكي كه با استفاده از عمليات حرارتي ايجاد مي‌شود در قطعات مخصوص انتقال قدرت، ساخت قالب‌هاي صنعتي، فنرهاي تخت، ابزارآلات صنعتي و كشاورزي، سيلندرها و چرخ‌دنده‌ها كاربرد دارد. علاوه بر اين خاصيت سخت‌كاري سطحي و مقاومت به سايش بالا، استفاده از اين گريدها در صفحات سايشي و چرخ زنجيرها را ممكن مي‌سازد.

به گفته سليمي، يكي از استراتژي‌هاي پنج‌گانه فولاد مباركه طي حدود سه سال اخير استفاده حداكثري از ظرفيت‌هاي توليد با تمركز بر توليد محصولات ويژه با ارزش‌افزوده بالاتر بوده است و بحمدالله در اين مسير با توليد بسياري از محصولات كه عمدتا وارداتي بوده‌اند به توفيقات ارزشمندي دست يافته‌ايم. نكته حائز اهميت در اين فرايند اين است كه فولاد مباركه با انتقال تجارب خود به ساير توليدكنندگان داخلي، زمينه را براي حركت آنها به سمت توليد محصولات تجاري فراهم نموده و خود نيز با تمركز حداكثري براي توليد محصولاتي كه ارزش‌افزوده بيشتري براي شركت و كشور فراهم مي‌نمايد، سرمايه‌گذاري، مطالعات و اقدامات گسترده‌اي انجام داده است.

وي بر اين باور است كه تحقق اين استراتژي گامي ديگري در مسير ارتقاي جايگاه فولاد مباركه بوده است. اگرچه پيش‌تر اين محصول در جهان توليد شده، اما به‌دليل تحريم‌ها امكان واردات آنها فراهم نبوده است و با اين دستاورد كشور ما نيز به جرگه توليدكنندگان اين قبيل محصولات خاص پيوسته است و از واردات آنها بي‌نياز و طبيعتا از خروج ارز از كشور جلوگيري خواهد شد.

معاون بهره‌برداري فولاد مباركه خاطرنشان كرد: امروز با چنين رويكردي محصول جديد 42 CrMo4 كه در صنعت بسيار پركاربرد است، در فولاد مباركه و مجتمع فولاد سبا توليد شده كه شايسته است از زحمات همكاران در مجتمع فولاد سبا و شركت فولاد مباركه به خاطر همه تلاش‌هايي كه براي تحقق اهداف شركت و توسعه و سربلندي صنعت فولاد كشور متحمل مي‌شوند، تشكر و قدرداني نماييم.

در پي كسب اين موفقيت برخي از مديران و دست‌اندركاران توليد اين محصول چنين گفتند:

 

عليرضا مولوي زاده، مدير متالورژي و روش‌هاي توليد فولاد مباركه:

در راستاي هدف استراتژيك توسعه محصولات جديد در فولاد مباركه گريد عمليات حرارتي پذير 42 CrMo4 طراحي و توليد شد. گريد فوق مصارف گسترده‌اي در صنايع به‌ويژه قطعه‌سازي و ماشين‌آلات دارد. در اين فرايند، پس از طراحي آناليز مناسب شيميايي و تعيين پارامترهاي دمايي نورد گرم در واحد متالوژي و روش‌هاي توليد در فولادسازي، ذوب‌ريزي و ريخته‌گري اين گريد انجام و پس از كنترل‌هاي لازم در مرحله توليد و كنترل كيفي تختال‌ها به نورد گرم ارسال شد و با در نظر گرفتن شرايط خاص نورد براي چنين محصولاتي، عمليات نورد گرم نيز با موفقيت انجام شد و پس از آن كيفيت محصول مورد بررسي قرار گرفت.

اين فولادها از گروه‌هاي عملياتي حرارتي‌پذير و مقاوم به سايش بوده و در صنايع خودرويي و كشاورزي كاربرد دارند. با توجه به نياز مشتريان امكان آنيل اين محصول نورد گرمي نيز وجود دارد تا مراحل توليد در كارخانه مشتري راحت‌تر انجام شود.

از همكاري تمامي واحدهاي توليد، پشتيباني و به‌ويژه نواحي فولادسازي و نورد گرم و همچنين از واحد برنامه‌ريزي فروش، كنترل كيفي و آزمايشگاه كه در تمامي مراحل توليد اين گريد خاص نيز همكاري لازم را به عمل آوردند، تشكر و قدرداني مي‌نماييم و اميدواريم با اجراي طرح‌هاي توسعه پيش رو، راه توليد محصولات جديد هموارتر شود و شاهد بي‌نيازي كشور از واردات باشيم.

 

بهمن خليلي، مدير عمليات مجتمع فولاد سبا:

با توجه به اهداف كلان شركت، همكاران پرتلاش مجتمع فولاد سبا با تدبير مثال‌زدني موفق به توليد كلاف گرم گريد 42 CrMo4 شدند. اين كلاف فولادي براي اولين‌بار در ضخامت‌هاي 6، 8، 10 و 12 ميلي‌متر توليد گرديد. اين گريد ازجمله فولادهاي آلياژي عمليات حرارتي محسوب مي‌گردد و از خواص بارز آن مي‌توان به استحكام پيچشي و استحكام خستگي بالاي آن اشاره كرد كه موارد استفاده بسياري در صنايعي مانند قطعه‌سازي و ماشين‌سازي دارد.

در سال‌هاي اخير توسعه سبد محصولات با حمايت مديريت ارشد سازمان در دستور كار قرار گرفته و هم‌زمان با رشد كمّي و كيفي سبد محصولات مجتمع فولاد سبا هم افزوده شده است. اين موفقيت را به كليه همكاران و ذي‌نفعان گروه فولاد مباركه تبريك عرض مي‌كنم و اميدواريم با تجاري‌سازي و توليد محصولات استراتژيك، ويژه و با ارزش‌افزوده بالا بتوانيم رضايت مشتريان را جلب كنيم و كشور را از واردات اينگونه محصولات بي‌نياز نماييم.

 

آرش حاجي‌پور، رييس برنامه‌ريزي و متالورژي مجتمع فولاد سبا:

با توجه به دانش و مهارت كاركنان مجتمع فولاد سبا و همچنين احاطه آنها بر تكنولوژي خطوط CSP به عنوان يكي از جديدترين تكنولوژي‌هاي فولادسازي روز دنيا، استراتژي مجتمع فولاد سبا در حوزه توسعه سبد محصولات، توليد گريدهايي بود كه در كشور توليد نشده بود يا توليد آنها با چالش‌هاي جدي همراه بود كه ازجمله آنها مي‌توان به گريدهاي فولادهاي زنگ نزن، الكتريكي، دوفازي، كورتن و ... اشاره كرد. در سال 1403 استراتژي مجتمع فولاد سبا در حوزه توسعه سبد محصولات، توليد بالاتر از 80 درصد گريدهاي در حال توليد در برترين كارخانه‌هاي مشابه خارجي قرار گرفت. عمده اين گريدها شامل گريدهاي عمليات حرارتي‌پذير، فولادهاي فنر، فولادهاي مقاوم به سايش، فولادهاي زنگ‌نزن مارتنزيتي و... است؛ بنابراين نقشه راهي در اين زمينه تدوين شد كه توليد اين گريد نيز در همين راستا توليد گرديد.

كلاف گرم فولاد 42 CrMo4 اولين‌بار است كه در مجتمع فولاد سبا توليد مي‌شود. با توجه به اينكه بيش از 90 درصد از مصرف اين گريد در ضخامت‌هاي بيش از 8 ميلي‌متر است و تاكنون اين ابعاد در كشور توليد نشده بود، برنامه‌ريزي بر توليد اين ضخامت‌ها انجام شد و ضخامت‌هاي 10، 8 و 12 ميلي‌متر گريد 42 CrMo4 براي اولين‌بار در كشور توليد شد.

 

مهدي ناظم‌الرعايا ، رييس نورد گرم سبا:

با توجه به اينكه يكي از اهداف اصلي مجتمع فولاد سبا افزايش سبد محصولات و در پي آن افزايش رضايت مشتريان است، يكي از گريدهاي موردنياز بازار 42 CrMo4 در برنامه توليد قرار گرفت كه در ساخت مخازن و قطعات خودرو استفاده مي‌شود. نظر به اينكه استحكام گرم اين گريد بالاي 20 درصد از گريدهاي نرمال بيشتر است، توزيع بار در قفسه‌هاي نورد جهت جلوگيري از پيچيدگي و توقف نورد بسيار حائز اهميت است. با توجه به شرايط متالورژيكي و گريدهاي نزديك، پيش‌بيني‌هاي لازم و جداول و نيروهاي نوردي با هماهنگي كارشناسان مربوطه قبل از نورد به‌صورت كامل آماده‌سازي شد؛ ولي در زمان نورد، پيش‌بيني نيروهاي نوردي كمتر از مقدار واقعي بود كه به‌صورت آنلاين تغييرات اصلاحي اعمال شد و در ادامه به شرايط مطلوب و استاندارد رسيديم. رسيدن به اين هدف بزرگ نتيجه تشكيل كارگروهي كامل و قابل‌تقدير واحدهاي مختلف توليد و برنامه‌ريزي توليد و پشتيباني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون