• ۱۴۰۳ شنبه ۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5863 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۳ مهر

«اعتماد» از ديدارهاي روز نخست سفر رييس‌جمهور به نيويورك و سخنراني در مجمع عمومي گزارش مي‌دهد

برای صلح آمده‌ام

پزشكيان: صلح بايد جاي جنگ را در جهان بگيرد

گروه سياسي

ديدار با مديران رسانه‌هاي گروهي، ديدار با اعضاي گروه الدرز، ديدار با رييس شوراي اروپا و نهايتا ملاقات با رييس‌جمهور سويیس مهم‌ترين بخش از برنامه رييس‌جمهور در نخستين روز سفر به نيويورك بود؛ روزي كه نهايتا با سخنراني پزشكيان در مجمع عمومي سازمان ملل پايان پيدا كرد. برنامه روز نخست سفر رييس‌جمهور به نيويورك ابتدا با مديران رسانه‌هاي گروهي آغاز شد. سپس با ديدار با گروه الدرز تداوم پيدا كرد. در ادامه رييس‌جمهور با رييس شوراي اروپا ديدار كرد و نهايتا با ديدار پزشكيان با رييس‌جمهور سويیس خاتمه پيدا كرد. ديدارهايي كه از ساعت 30: 8 دقيقه به وقت نيويورك آغاز شد تا عصر روز گذشته ادامه داشت. محور اكثر اظهارات رييس‌جمهور در اين نشست‌ها دوري از تنش و توجه و تمركز بر تنش‌زدايي و صلح بود. پزشكيان در اين سفر علاوه بر شركت و سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل، ديدارهايي نيز با تعدادي از سران كشورهاي شركت‌كننده در هفتاد و نهمين نشست مجمع عمومي خواهد داشت.

وي نشست‌هايي نيز با گروه‌ها و افراد مرجع سياسي، اجتماعي، مذهبي و رسانه‌اي در امريكا خواهد داشت و ضمن تشريح مواضع كشورمان، به سوالات آنان پاسخ خواهد داد.

 

تصوير واقعي ايران را بازتاب دهيد

اظهارات ديروز پزشكيان در ديدار با مديران رسانه‌اي بازتاب‌هاي بسياري در رسانه‌هاي بين‌المللي پيدا كرد. خبرگزاري فرانسه با بازتاب اظهارات «مسعود پزشكيان» رييس‌جمهور اسلامي ايران در جمع رسانه‌هاي بين‌المللي در نيويورك، از قول وي نوشت كه رژيم صهيونيستي در تلاش براي گسترش درگيري‌ها در منطقه است ولي تهران با وجود اقدامات اين رژيم، خويشتنداري كرده و در پي صلح منطقه‌اي است.

مسعود پزشكيان ساعت 30: 8 صبح به وقت نيويورك در ديدار با مديران رسانه‌هاي امريكايي تصريح كرد: ديدگاه ما در رابطه با كشور، منطقه و دنيا شفاف و روشن است، وقتي در ايران نامزد انتخابات شدم، شعارم وحدت و انسجام بود زيرا اول اختلافاتي را كه در كشور هست بايد رفع كنيم. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه ايران براي همه ايرانيان است، گفت: وابسته به يك دسته و جناح نيستم به همين خاطر بود كه مردم استقبال كردند و رأي دادند و علي‌رغم اينكه وابسته به هيچ جناحي نبوديم، راي مردم ما را به اين جايگاه رساند. اولويت ما در روابط بين‌الملل، همسايگان هستند كه با حفظ حدود، حريم و امنيت، با يكديگر تفاهم كنيم و از اقدامي كه امنيت داخلي هر كدام‌ از ما را خدشه‌دار كند، جلوگيري كنيم. وي بيان داشت: با دنيا هم چنين رابطه‌اي خواهيم داشت، با دنيا رابطه سالم و برابر داريم و معتقديم بايد صلح و امنيت در دنيا جاي جنگ و خونريزي را بگيرد و اينكه انسان‌ها يكديگر را نكشند. پزشكيان با بيان اينكه در كشور خود به دنبال وحدت و انسجام هستيم، گفت: به دور از وابستگي‌هاي جناحي و جنسيتي و قوميتي، اين موضوع را در مديريت لحاظ خواهيم كرد. رييس‌جمهور تصريح كرد: باور داريم اگر در كشورمان با حق و عدالت عمل كنيم كشور را درست خواهيم كرد، با دنيا نيز به خصوص كشورهايي كه از ما چهره‌اي نامناسب طراحي كرده‌اند، همين برنامه را در پيش خواهيم گرفت. وي با بيان اينكه ايران داراي تمدني چند هزار ساله است، افزود: آن چيزي كه رسانه‌هاي دنيا از ايران نشان مي‌دهند، نيستيم در نتيجه با همه دنيا آماده‌ايم با صلح و امنيت زندگي كنيم و دنبال ناآرامي نيستيم. به اينجا آمده‌ايم تا پيام خود را به گوش دنيا برسانيم، اين باور قلبي ما است و در تلاشيم هماهنگي دروني و بيروني را تا جايي كه ممكن است نشان دهيم.

 

روايت خبرگزاري فرانسه از نشست پزشكيان با رسانه‌ها

خبرگزاري فرانسه با بازتاب اظهارات «مسعود پزشكيان» رييس‌جمهور اسلامي ايران در جمع رسانه‌هاي بين‌المللي در نيويورك، از قول وي نوشت كه رژيم صهيونيستي در تلاش براي گسترش درگيري‌ها در منطقه است ولي تهران با وجود اقدامات اين رژيم، خويشتنداري كرده و در پي صلح منطقه‌اي است. مسعود پزشكيان در اين نشست كه همزمان با حضور وي در مجمع سالانه سازمان ملل برگزار شد، تصريح كرد: ما بيش از هركس ديگري مي‌دانيم كه اگر جنگ گسترده‌تري در خاورميانه رخ دهد، هيچ‌كس در جهان از آن سود نخواهد برد. اين رژيم صهيونيستي است كه به دنبال ايجاد اين درگيري گسترده‌تر است. خبرگزاري فرانسه نوشت: پزشكيان اين اظهارات را در حالي مطرح كرد كه رژيم صهيونيستي به حملات خود به لبنان ادامه مي‌دهد. اين رسانه فرانسوي از قول رييس‌جمهور ايران نوشت: ما تلاش كرديم (كه به اقدامات اسراييل) پاسخي ندهيم. آنها (كشورهاي غربي) مرتبا به ما مي‌گفتند كه ظرف يك هفته يا بيشتر به آتش‌بس دست خواهند يافت. اما هرگز به آن صلح دست نيافتيم و رژيم صهيونيستي هر روز، مرتكب جنايات بيشتري مي‌شود.

پزشكيان به‌طور مستقيم به اين سوال كه آيا ايران پاسخ مستقيمي به رژيم صهيونيستي خواهد داد، پاسخي نداد و اظهار داشت: ما هميشه مي‌شنويم كه حزب‌الله لبنان موشكي شليك كرده است. اگر حتي حزب‌الله آن حداقل واكنش را هم نشان نمي‌داد، چه كسي از آنها دفاع مي‌كرد؟

 

ديدارهاي پزشكيان در نيويورك

دومين ديدار «مسعود پزشكيان» رييس‌جمهوري اسلامي ايران كه براي شركت در هفتاد و نهمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد حضور يافته با گروه الدرز (سازمان متنفذين) انجام شد. در اين ديدار كه سيدعباس عراقچي وزير امور خارجه كشورمان نيز حضور داشت، موارد مورد علاقه دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. گروه الدرز يك سازمان غيردولتي از چهره‌هاي دولتي است كه با عنوان فعالان صلح و مدافعان حقوق بشر فعاليت مي‌كند. آنها خود را به عنوان رهبران مستقل جهاني براي صلح و حقوق بشر توصيف مي‌كنند. سومين ديدار «مسعود پزشكيان» با رييس شوراي اروپا در محل اقامت رييس‌جمهور ايران صورت گرفت. در اين ديدار، سيدعباس عراقچي وزير امورخارجه، مهدي سنايي معاون سياسي دفتر رييس‌جمهور، امير سعيد ايرواني سفير و نماينده دايم ايران در سازمان ملل، محمدجعفر قائم‌پناه معاون اجرايي رييس‌جمهور، محسن حاجي‌ميرزايي رييس دفتر رييس‌جمهور، مجيد تخت‌روانچي معاون سياسي وزارت امور خارجه، كاظم غريب‌آبادي معاون حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه و سيدمحمدمهدي طباطبايي معاون ارتباطات دفتر رييس‌جمهور حضور دارند. پس از اين ديدار رييس‌جمهور سويیس به محل اقامت رييس‌جمهور ايران رفت و ديداري را با پزشكيان برگزار كرد. تاكيد بر تنش‌زدايي و صلح در منطقه از جمله مهم‌ترين مواردي بود كه در ديدار پزشكيان با «ويولا آمهرد» رييس‌جمهوري سويیس مطرح شد.

 

سخنراني رييس‌جمهور در «اجلاس آينده» سازمان ملل متحد

رييس‌جمهور كشورمان در جريان سفر به نيويورك، ضمن انجام ديدارهاي مختلف با سران ديگر كشورها، در «اجلاس آينده» شركت و به تشريح مواضع جمهوري اسلامي ايران مي‌پردازد. «اجلاس آينده» طي روزهاي يكشنبه و دوشنبه ۱ و ۲ مهرماه سال جاري در سازمان ملل متحد برگزار شد. در اين اجلاس سران كشورها شركت و هر يك به بيان خواسته‌ها و انتظارات خود از نظام بين‌الملل موجود و آينده همكاري‌هاي بين‌المللي در چارچوب يك نظام چندجانبه مي‌پردازند.

مسعود پزشكيان، رييس‌جمهور كشورمان نيز كه در رأس هياتي براي شركت در اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد به مقر اين سازمان در نيويورك سفر نموده، ضمن انجام ديدارهاي مختلف با سران ديگر كشورها، در اجلاس فوق شركت و به تشريح مواضع جمهوري اسلامي ايران مي‌پردازد. در اين اجلاس سندي با عنوان پيمان آينده به تصويب مي‌رسد. فصل‌هاي پنجگانه اين سند عبارتند از: 1-توسعه پايدار و تأمين منابع مالي براي توسعه، ۲-امنيت و صلح بين‌المللي، ۳ -علوم، فناوري و ابتكارات و همكاري‌هاي ديجيتالي،4 -‌جوانان و نسل‌هاي آينده و ۵ -تغيير حكمراني جهاني. پيمان آينده محصول ۱۸ ماه مذاكره ميان كشورهاي عضو سازمان ملل متحد است. ايران ضمن انجام مشورت‌هاي دايم با نهادهاي ذي‌ربط داخلي، در كليه فرآيندهاي مذاكرات مربوط به اين سند در ظرفيت‌هاي ملي و با دو گروه يعني ۱۳۴ كشور در حال توسعه و بيست كشور عضو گروه همفكر به‌طور فعال و موثر شركت نمود. سند پيمان آينده محصول مواضع مختلف ۱۹۳ كشور و گروه‌هاي مختلف عضو سازمان ملل متحد است و شامل ديدگاه‌ها و مواضع مختلف كشورها مي‌باشد. كشورمان همواره به ويژه در چارچوب گروه همفكر بخش‌هاي مختلف اين سند را به چالش كشيد و تا حدودي نيز توانست در ايجاد توازن‌بخشي به آن سند نقش موثر داشته باشد. پس از خاتمه مذاكرات و قبل از تصويب سند پيمان آينده، جمهوري اسلامي ايران با ارسال يك نامه رسمي به امضاي سفير و نماينده دايم كشورمان تحفظات و مواضع كشورمان را نسبت به متن سند به‌طور رسمي به رييس مجمع عمومي سازمان ملل متحد منعكس و خواستار ثبت مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال سند فوق به عنوان اسناد اجلاس گرديد.

در اين نامه كه به تفصيل مواضع كشورمان درج گرديده است، ضمن تاكيد بر الزام سند نسبت به احترام به اصل حاكميت ملي كشورها، قوانين، مقررات و اولويت‌هاي ملي آنها و همچنين نقش محوري حاكميت ملي و حق هر كشور براي تعيين مسير توسعه خود، به صراحت اعلام گرديده است كه سند پيمان آينده از نظر جمهوري اسلامي ايران سندي غير الزام‌آور و داوطلبانه بوده و جمهوري اسلامي ايران به هيچ‌وجه به عناصري از آن‌كه به هر نحو با اولويت‌ها، قوانين، مقررات و سياست‌هاي ملي جمهوري اسلامي ايران و همچنين اصول و دستورالعمل‌ها، آموزه‌ها، هنجارهاي فرهنگي و ديني اسلامي مغايرت داشته باشد متعهد نخواهد بود و در اين موضوعات مبناي عمل قوانين، مقررات و موازين داخلي و اسناد بالادستي خود مي‌باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون