گزارش «اعتماد» از آسيب دیدگی برخی رانندگان
تركيدگي شیلنگ بخاري خودرو عامل سوختگي رانندگان
يك منبع مطلع در بيمارستان مطهري: معمولا روزانه يك الي دو نفر بر اثر چنین حادثهای از ناحيه پا دچار سوختگي ميشوند
گروه حوادث
اواخر مهر ماه سال جاري، راننده يك خودروي ۲۰۷ به دليل تركيدگي لوله بخاري از ناحيه پا مصدوم شده است؛ «حسين.ر» راننده خودرويي است كه ۲۷ مهر ماه در خيابان نياوران دچار حادثه شده و حالا بر اثر سوختگي شديد موضوع را به پليس گزارش داده است. با وجود اينكه «اعتماد» موضوع را از ايرانخودرو پيگيري كرده، اما ايرانخودرو اين موضوع را تكذيب و از توضيح جزييات بيشتر خودداري كرده است. اين درحالي است كه يك منبع آگاه در بيمارستان سوانح سوختگي مطهري در مورد افرادي كه بر اثر تركيدگي شیلنگ بخاري خودرو به اين بيمارستان مراجعه كرده به «اعتماد» ميگويد: «روزانه يك الي دو نفر بر اثر تركيدگي لوله بخاري خودروهای (۲۰۶، ۲۰۷ و ۴۰۵) از ناحيه پا دچار سوختگي شده و به اين بيمارستان مراجعه ميكنند.» درحالي كه ايرانخودرو موضوعات مربوط به اين حوادث را تكذيب ميكند، اما اين اتفاقات هر از گاهي رسانهاي ميشود؛ ۲۹ شهريور ماه امسال در پي انتشار فيلمي مبني بر پاره شدن شیلنگ بخاري خودروي ۲۰۷ و سوختگي پاي راننده زن، رسانهها نوشتند: «گزارشهاي نگرانكنندهاي رسيده كه حكايت از مشكلي جدي در خودروهاي ۲۰۶ و ۲۰۷ دارد. براساس اين گزارشها، تركيدن لوله اتصال آب به رادياتور در كنار پدال گاز، منجر به سوختگيهاي شديد پاي رانندگان شده است.» در اين فيلم شخصي كه ماجرا را روايت كرده با فيلمبرداري از حادثه گفته: «ماشين در حال حركت بوده كه شیلنگ بخاري پاره شده و آب جوش روي پاي راننده (زن) ريخته و باعث سوختگي پاي راننده شده است. البته راننده خود را از ماشين به بيرون پرت كرده و آسيب ديده. ماشين او هم به تير برق برخورده كرده. شانس آورده كه به يك نفر نزده است.» «حسين.ر» فردي كه طي چند روز گذشته دچار سوختگي درجه يك از ناحيه دو پا شده در مورد روز حادثه به «اعتماد» اينگونه توضيح ميدهد: «ماشينم پژو ۲۰۷ است. روز حادثه؛ بيست و هفتم مهر ماه در يكي از خيابانهاي نياوران در حال حركت بودم كه ناگهان لوله بخاري ماشين زير پايم منفجر شد. به سختي ماشين را كنترل كردم تا منجر به تصادف نشود، اما از مچ پا دچار سوختگي شديد شدم. وقتي شیلنگ آب جوش بخاري ماشين تركيد آب جوش روي پاهايم ريخت. بعد از اين ماجرا سريع با تاكسي خودم را به اورژانس درمانگاه رضوي رساندم. آنجا يك پزشك متخصص مرا معاينه كرد و اقدامات لازم را انجام داد، اما تا همين الان كه چند روز است از حادثه گذشته به بيمارستان سوانح سوختگي مطهري مراجعه ميكنم تا پوستهاي اضافه محل سوختگي را بردارند و پانسمان كنند؛ پزشك متخصص به من گفته حداقل چهل روز براي درمان بايد به بيمارستان سوانح سوختگي مطهري مراجعه كنم.» اين فرد در پاسخ به اينكه چه مدت است ماشين را تحويل گرفته بوديد و آیا قبل از حادثه به خاطر نقص فني به مكانيك مراجعه كرده بوديد، ميگويد: «خودرو پنج، شش سال ساخت است. در اين مدت سيستم رادياتور، گرمايشي يا لولهكشي دچار نقص فني نشده بود و به مكانيك مراجعه نكرده بودم، اما خب قطعات خودرو بيكيفيت بوده و طراحي خودرو از ناحيهاي كه تركيده، اشتباه بوده است، به همين خاطر شیلنگ بخاري منفجر شده است. ماشين را به يك تعميركار حرفهاي خودرو نشان دادم، گفت اولينبار نيست كه ۲۰۶ و ۲۰۷ از قسمت شیلنگ بخاري دچار حادثه شده و اين اتفاق هر از گاهي تكرار ميشود. به هر حال اگر خودرو به هر دليلي جوش بياورد بايد يك دريچه در قسمت موتور وجود داشته باشد كه از آن قسمت دچار انفجار شود، اما متاسفانه در اين خودروها اين امكان وجود ندارد و اگر ماشين جوش بياورد، زير پاي راننده منفجر ميشود؛ اين اتفاق ميتواند فاجعه به وجود بياورد. امكان دارد شخصي كه دچار حادثه ميشود داخل اتوبان باشد و در لحظه وقوع اين اتفاق كنترل ماشين را ازدست بدهد و منجر به تصادف يا مرگ فرد يا افرادي شود.» او در ادامه ميگويد: «تا جايي كه ميدانم ايرانخودرو از اين موضوع مطلع است، اما از زير بار مسووليت فرار ميكند. اين اتفاق در سطح كشور براي برخي افراد رخ داده است. بعد از حادثه به دفتر وزير سمت مراجعه كردم تا شرح ماوقع دهم، اما ايشان مرا نپذيرفت. به من گفتند به دفتر مديركل بازرسي مراجعه كنم. آنجا هم گفتند ما در ايرانخودرو 2درصد سهام داريم. به هر حال اگر بازرسي از سوي وزارت مربوطه درست انجام شود، اين اتفاقات نميافتد.»
حادثه سوختگي به دليل نقص فني در بخاري ۲۰۶ و ۲۰۷ در سال ۱۳۹۸
سال ۱۳۹۸ نيز ايرانخودرو در مورد نقص فني در بخاري پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ كه منجر به تركيدگي لوله و سوختگي راننده سرنشين شده بود، طي اطلاعيهاي اعلام كرد: «از ابتداي توليد 206 هيچ تغييري در ناحيه مربوط به لولههاي بخاري يا محافظ مجموعه بخاري و اتصالات انجام نشده و اين خودرو مانند طرح پژويي و با پوشش محافظ در حال توليد است. جنس لولههاي اتصال آب به رادياتور بخاري از مواد مقاوم مقابل حرارت بوده و امكان خرابي يا شكستگي بدون عوامل بيروني وجود ندارد. ضمن اينكه پوشش حفاظتي از جنس فوم نيز در محل تعبيه شده كه حتي در صورت خرابي اورينگها از پاشش آب جلوگيري ميكند.
فيلم منتشر شده در شبكههاي مجازي مرتبط با سه دستگاه خودرو است كه مشتري، تركيدگي لوله بخاري را اعلام است. اين در صورتي است كه طبق نتايج استعلام به عمل آمده از كل شبكه خدمات پس از فروش ايرانخودرو تاكنون هيچ موردي با اين موضوع گزارش نشده است. خودروهاي اعلامي در اين فيلم مربوط به توليدات سالهاي 85، 90 و 93 است و مشتري احتمالا خارج از شبكه، اقدام به تعميرات احتمالي كرده است. بنابراين براي ريشهيابي ايراد و تاثير عوامل ثانويه مانند تصادفات احتمالي يا دستكاريهاي غيرمجاز و خارج از نمايندگي لازم است خودروها موردبررسي قرار گيرند. براساس بررسيهاي به عمل آمده، اين اتفاق به هيچوجه به عنوان يك اشكال ساختاري و شايع در توليد اين خودروها نيست و ايرادي در اين زمينه به نمايندگيهاي خدمات پس از فروش ايرانخودرو گزارش يا مراجعه نشده است. خودروهاي مذكور به هيچوجه چنين اشكال فنياي را از منظر ساختاري ندارند و كنترل كيفيت اين بخش از خودروها حاكي از سلامت و بدون اشكال بودن توليد محصولات در اين بخش است و جاي نگراني ندارد.»
نحوه عملكرد سيستم بخاري در ۲۰۶
سيستم بخاري خودروهاي پژوي موجود در بازار كشور همچون بسياري از مدلهاي ديگر از دو لوله (شیلنگ) و يك رادياتور كوچك در كنار پدال گاز در ناحيه زير داشبورد تشكيل شده كه داراي دو سر ورودي و خروجي است و به مجراي مايع سيستم خنككننده خودرو متصل ميشود. در اين سامانه، مايع خنككننده موتور به درون رادياتور بخاري راه پيدا ميكند و موجب داغ شدن پرههاي فلزي اين قطعه ميشود. فن دمنده نيز گرماي حاصل را با دميدن جريان هوا به سمت داخل اتاق هدايت ميكند تا حرارت موتور خودرو بهطور غيرمستقيم به درون كابين راه يابد و موجب گرم شدن سرنشينان شود. لولههاي متصل شده به رادياتور بخاري، به واسطه اورينگهاي استاندارد، سر جاي خود آببندي ميشوند تا از هرگونه نشتي آب داغ به درون كابين جلوگيري به عمل آورند. مسلما در صورت پارگي لولهها يا خرابي بست و اورينگها، احتمال نفوذ آب داغ به درون كابين وجود دارد.