ريزش 30 درصدي مخاطب درصورت انتقال نمايشگاه
محمدعلي جعفريه / به اعتقاد من بايد در اين زمينه كار كارشناسي صورت بگيرد و اتحاديه ناشران و كتابفروشان هستند كه بايد اين كارشناسي را انجام دهند. اگر قرار است نمايشگاه كتاب مثل هر سال، يك فروشگاه بزرگ كتاب باشد، مصلي نميتواند پاسخگوي آن باشد. اما اگر قرار بر اين است كه نمايشگاه حرفهايتري برگزار شود و به سمت امور نمايشگاهي پيش برويم، مصلي ازنظر دسترسي در موقعيت خوبي قرار دارد. البته فضاي مصلي براي تعداد ناشراني كه هرساله در آن شركت ميكنند، كافي نيست. در واقع اصل نمايشگاه مشكل دارد كه به شكل يك فروشگاه بزرگ كتاب نگاه ميشود. بررسيهاي اوليهاي كه صورت گرفته نشان ميدهد با ريزش 30 درصدي مخاطب روبهرو خواهيم بود. ولي بايد ببينيم در كنار اين ريزش، چه چيزي به دست ميآوريم. متاسفانه از ناشران كه در واقع صاحبان اصلي نمايشگاه كتاب هستند، نظري درباره اين جابهجايي پرسيده نميشود. كدام نظرسنجي از ناشران صورت گرفته و كدام سوال از آنان پرسيده شده؟!اين جابهجاييها بزرگترين مشكلات را براي ناشران و بازديدكنندهها ايجاد ميكند. ناشران تا 15 روز قبل از نمايشگاه، نميدانند غرفهشان در كدام قسمت واقع شده و چند متر است. واقعا نميدانم اين وضعيت تا كجا ادامه دارد.