• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3478 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۰ اسفند

كاهش 25درصدي درآمد كميته امداد از محل زكات

اعتماد| درآمد كميته امداد از محل زكات در سال جاري، 25درصد كاهش يافت. در 9 ماهه امسال 200 ميليارد تومان زكات جمع‌آوري شد در حالي كه اين رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۴۰۰ ميليارد تومان بوده است. مصطفي خاكسار قهرودي، معاون مشاركت‌هاي مردمي كميته امداد، روز گذشته گفت كه اين كاهش ناشي از سه علت است: «در سال‌هاي گذشته زكات مستقيم و غيرمستقيم، به صورت تجميع و با عنوان كلي زكات در آمارها ثبت مي‌شد كه با بخشنامه امسال، دستور داريم كه از اين پس فقط زكات مستقيم را در آمارها ثبت كنيم تا ظرفيت واقعي مشخص شود كه با اين اقدام هم، ثبت اطلاعات، نشان از كاهش 40 درصدي زكات نسبت به سال 93 دارد. خشكسالي در برخي استان‌ها و كاهش محصول ناشي از خشكسالي هم يكي از دلايل كاهش زكات بوده علاوه بر آنكه دولت هم هر سال مجاز بوده كه معادل زكات جمع‌آوري شده، رقم تشويقي به كميته امداد پرداخت كند كه تاكنون، رقم كمك دولت براي سال 94 به دست ما نرسيده است.» وي همچنين توضيح داد كه تلاش شوراي زكات در سال 94 به سمت هزينه كرد بيشترين رقم از محل زكات جمع‌آوري شده براي نيازمندان و فقرا بود در حالي كه تا سال‌هاي گذشته، حداكثر 35 درصد زكات جمع‌آوري شده براي فقرا و نيازمندان صرف مي‌شد و باقي آن را براي پروژه‌هاي عمراني عام‌المنفعه هزينه مي‌كردند اما با مصوبه شوراي زكات در سال 94، حداقل، 60 درصد زكات براي نيازمندان و فقرا صرف شد. وي در پاسخ به «اعتماد» درباره نظارت بر صندوق‌هاي صدقات نصب شده در معابر عمومي و تغيير ساختاري و فيزيكي اين صندوق‌ها براي جلوگيري از سرقت وجوه نقد گفت: «بازرسي مستمر بر اين صندوق‌ها امكان‌پذير نيست اما بازرسي‌هاي گردشي داريم و نيروي انتظامي هم به محض مواجهه با سارقان، اعلام جرم مي‌كند كه در حال حاضر هم چند سارق صندوق صدقات در زندان‌هاي كشور داريم. البته الكترونيكي كردن صندوق‌ها، اصلاح‌ قفل‌هاي صندوق صدقات و تبديل قفل‌هاي معمولي به قفل‌هاي رمزدار و همچنين طراحي ورودي‌هاي جديد براي صندوق‌ها با هدف جلوگيري از خروج آسان وجوه نقد كه از اواسط سال آينده اجرا و صندوق‌ها يكسان‌سازي مي‌شوند، امنيت صندوق‌ها را افزايش مي‌دهد. چنانكه در چند استان هم اين تغييرات را اجرا كرديم و نتايج مطالعات به ما نشان داد تغييرات در صندوق‌هاي صدقات باعث افزايش 40درصدي كمك‌هاي مردمي شده كه احتمالا قبل از رواج سرقت از صندوق‌هاي صدقات هم ميزان موجودي كمك‌ها همين اندازه بوده است.» وي ميزان صدقات جمع‌آوري شده در 10ماهه سال 93 از 7 ميليون و 500 هزار صندوق صدقه كوچك (توزيع شده در منازل) متوسط (نصب شده در فروشگاه‌ها) و بزرگ (نصب شده در معابر عمومي) را 226ميليارد تومان و در مدت مشابه سال 94، اين رقم را با رشد 8 درصدي، 245 ميليارد تومان اعلام كرد و همچنين از برگزاري جشن نيكوكاري در روزهاي 12، 13 و 14 اسفند خبر داد كه به گفته وي 65 هزار پايگاه - 15 هزار پايگاه در سطح شهر و 50 هزار پايگاه در سطح مدارس- از ساعات اوليه صبح تا اذان مغرب آماده جمع‌آوري كمك‌هاي نقدي و غيرنقدي نيكوكاران هستند. خاكسار در توضيح ميزان مشاركت مردم در جشن نيكوكاري سال 93 اعلام كرد كه 82 ميليارد تومان كمك نقدي و غيرنقدي در پايگاه‌هاي كميته امداد و محل برپايي نماز جمعه جمع‌آوري شد و پايگاه‌هاي مستقر در مدارس هم 23 ميليارد تومان جمع‌آوري كردند اما بر اساس تفاهم‌نامه سالانه وزارت آموزش و پرورش و كميته امداد، كمك‌هاي جمع‌آوري شده در پايگاه‌هاي مستقر در مدارس، توسط اولياي مدارس و آموزش و پرورش بين دانش‌آموزان نيازمند شناسايي شده توزيع مي‌شود.

 

شوراي عالي بيمه امروز درباره تعرفه‌هاي پزشكي سال 95 تصميم مي‌گيرد

ايرنا| معاون درمان وزير بهداشت گفت: پيشنهادهاي وزارت بهداشت، بيمه‌ها و نظام پزشكي درباره تعرفه‌هاي سال 95 به شوراي عالي بيمه ارسال شده و امروز اين شورا در اين مورد تصميم‌گيري مي‌كند. محمدآقاجاني افزود: جلسه شوراي عالي بيمه سلامت براي تعيين تكليف تعرفه‌هاي پزشكي سال 95 تشكيل مي‌شود، پيشنهادهاي مختلفي به اين شورا ارايه شده و هنوز نمي‌توان در مورد وضعيت تعرفه‌هاي سال آينده پيش‌بيني دقيقي داشت و قرار نيست تا قبل از تصميم‌گيري در اين مورد پيشنهادهاي ارايه شده اعلام شود. بنابر اخبار غيررسمي، سازمان‌هاي بيمه‌گر پيشنهاد افزايش حدود پنج تا شش درصدي و وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي پيشنهاد رشد حدود 20درصدي را براي تعرفه‌هاي پزشكي سال آينده ارايه كرده‌اند.


صرع؛ بيماري شايع در خانواده‌هاي فقير

ايلنا| حميده مصطفايي؛ عضو هيات‌مديره انجمن صرع ايران با اشاره به بالا بودن قيمت داروهاي بيماران مبتلا به صرع گفت: قيمت داروهاي اين بيماران بسيار زياد است و خانواده‌هاي آنها را با مشكلات فراواني رو به رو كرده و اين مساله در حالي است كه صرع بيماري شايعي در ميان خانواده‌هاي با سطح اقتصادي پايين است، به‌طوري‌كه بسياري از خانواده‌ها بيش از يك فرزند مبتلا به صرع دارند كه برخي نيز مقاوم به درمان هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها