• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3502 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۵ فروردين

نمايش پرتره‌هاي ناياب پيكاسو در لندن

 بهار سرلك / نمايشگاهي متفاوت از آثار پابلو پيكاسو در لندن برگزار مي‌شود. در اين نمايشگاه كه پاييز سال 2016 برگزار مي‌شود آثاري از پيكاسو كه تضاد‌هاي موجود در سبك او را نمايان مي‌سازند در «گالري پرتره ملي» انگلستان نمايش داده مي‌شود. اين نمايشگاه با بيش از 75 اثر پيكاسو برگزار مي‌شود كه برخي از آنها پيش از اين در انگلستان ديده نشده بودند.
يكي از اين آثار پرتره‌اي از پابلو پيكاسوي جوان است كه او آن را در قرن نوزدهم و به سبك رئاليست كشيده است. پرتره‌ ديگر او به نام «پرتره از خود 1972» هم از آثار حاضر در اين نمايشگاه است كه اين نقاش را در سن 90 سالگي نشان مي‌دهد. پيكاسو در اين پرتره‌اش جمجمه‌اي كارتوني دارد و شبيه به تخته‌سنگي است كه گويي در حال افتادن از روي كوه است.
اليزابت كاولينگ، مورخ هنري درباره «پرتره از خود» (1972) مي‌گويد: «اين پرتره، اثري برجسته است، او به آينه نگاه كرده و در چهره‌اش مرگ را ديده بود.» اين اثر كه متعلق به مجموعه‌اي خصوصي است با پرتره‌اي كه پيكاسو سال 1986 و در سن 14 سالگي كشيده است، در تضاد است. تضاد در سبك، يكي از مهم‌ترين درون‌مايه‌هاي نمايشگاه آثار پيكاسو است؛ و نمايشگاهي كه با اين موضوع برگزار مي‌شود در طول 20 سال گذشته نمونه مشابهي نداشته است.
كاولينگ مي‌گويد: «تضاد در سبك يكي از غيرعادي‌ترين ويژگي‌هاي پيكاسو است. اين هنرمند، مشهور به تغيير در سبك است اما زماني كه سبكي را انتخاب مي‌كرد، ديگر سبك‌ها را كنار نمي‌گذاشت. خلق اثر در هر سبك انتخاب او بود و او هميشه انتخاب‌هاي جديد را روي هم مي‌انباشت. او در سبكي غرق مي‌شد و بعد از آن بيرون مي‌آمد.»
در بخش آثار ديده‌نشده اين نمايشگاه، پرتره كوبيستي پيكاسو از دلال هنري‌اش دانيل هنري كانويلر به نمايش گذاشته خواهد شد كه پيكاسو آن را در سال 1910 كشيد. اين تابلو كه در اختيار موسسه هنري شيكاگو است به ‌ندرت به نمايشگاه‌ها و گالري‌ها امانت داده مي‌شود. «پرتره از خود با پالت» (1906) ديگر تابلويي است كه گالري پرتره ملي لندن آن را از موزه هنري فيلادلفيا به امانت گرفته است. در اين پرتره، پيكاسو خودش را به شكل هنرمند كشيده است. علاوه بر اين، گالري پرتره ملي از گالري‌هاي اروپايي و امريكايي و همچنين مجموعه‌داران خصوصي نيز آثاري را به امانت گرفته است.
در اين نمايشگاه پرتره‌هايي كه در چند سال اخير در حراجي‌ها به مبلغ بالايي فروخته شدند، نمايش داده نمي‌شوند. براي مثال، پرتره «آنگل فرناندز دو سوتو» كه پيكاسو در دوره آبي نقاشي‌هايش آن را كشيد و به قيمت 34 ميليون پوند فروخته شد، در كنار آثار اين نمايشگاه روي ديوار نخواهد رفت.
برناردو لانيادو رومرو رييس موزه پيكاسو، مي‌گويد اين نمايشگاه نشان مي‌دهد چطور اين هنرمند بارها و بارها پرتره را تعريف كرد: «اين نمايشگاه بازديدكننده‌هايي را كه ذهنيت‌هاي از پيش‌تعيين‌شده از مفهوم پرتره دارند و تصور مي‌كنند پرتره‌هاي پيكاسو به يك شكل است، غافلگير مي‌كند.»
در اين نمايشگاه آثار كاريكاتوري كه پيكاسو از دوستان و نزديكانش كشيده است نيز به نمايش درمي‌آيند. اين نمايشگاه از 6 اكتبر تا 5 فوريه 2017 در گالري پرتره ملي لندن برپا مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون