بايد زحمات ايشان را در تقويت بنيانهاي هنر ملي ايران قدر دانست
اردشير صالحپور
من معتقدم براي هر پديدهاي و بهطور اخص در اينجا تئاتر به سه عنصر نيازمنديم. نخست پژوهش، دوم آموزش و سوم آفرينش. متاسفانه در كشور ما دو بخش اول يعني پژوهش و آموزش چندان جدي قلمداد نميشود. عمدتا اينطور تصور ميشود كه آفرينش خلقالساعه و بدون پيشزمينه ممكن است. اگر اين فقدان را در عرصه هنر كشور در نظر بگيريم بيشتر ميتوانيم به اهميت كاري كه آقاي عناصري انجام داد و جايگاه ايشان پي ببريم. دكتر عناصري در پژوهش خيلي زحمت كشيد. ايشان بهطور كلي دو رشته پژوهش انجام دادند كه در تئاتر تاثيرگذار بود. يكي بحثهايي كه در حوزه فرهنگ عامه داشت و دانشجويان را هم به اين نكته توجه داد و هم آشنا كرد كه در حوزه هنرهاي ملي بسيار مهم است و ميتواند موجب تاثيرات خوبي باشد.
و دوم بحث تعزيه. ايشان خيلي پاي تعزيه زحمت كشيد. تدريس و كوشش كرد. از همين رو ايشان در دورهاي جزو سمبلهاي اين رشته بود. من خودم اين افتخار را داشتم كه شاگرد ايشان بودم و يادم هست هر بار كه سر كلاس ميآمدند 10 تا 20 جلد كتاب همراهشان بود و شما واقعا سنگيني كتابها را حس ميكرديد. كتابها را نشان ميداد، آنها را معرفي ميكرد، دربارهشان توضيح ميداد و ما را به خواندن آنها تشويق ميكرد. وقتي هم به منزل ايشان ميرفتيم همه جا پر از كتاب بود. البته دكتر عناصري حافظه عجيب و فوقالعادهاي هم داشت. به نظرم بايد زحمات ايشان را در تقويت بنيانهاي هنر ملي ايران قدر دانست و منزلت و شانيت او را با احترام ياد كرد.