• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۰ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3665 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۵ آبان

انتظارات از نمايشگاه مطبوعات

محمد سلطاني‌فر استاد دانشگاه

 با شروع نمايشگاه مطبوعات بهتر است اين نكته را به ياد داشته باشيم كه ما بايد حد انتظار از هر پديده‌اي را در ميزان و مقدوراتي كه مي‌تواند و توانايي اجراي آن را دارد، تعريف كنيم. برگزاري يك نمايشگاه تكراري مطبوعات كه هر ساله برگزار مي‌شود و نوآوري چنداني هم نداشته و نمي‌تواند داشته باشد، نبايد انتظار داشته باشيم كه منجر به توسعه مطبوعات يا توسعه آزادي‌ها شود يا باعث توسعه روندي باشد كه به آزادي بيان بينجامد. نبايد انتظار داشته باشيم كه برگزاري يك نمايشگاه منجر به ايجاد شفافيت دايمي در مطبوعات شود. حد انتظار ما از نمايشگاه مطبوعات بايد معرفي مطبوعات به يكديگر، معرفي مطبوعات به مردم و مخاطبان و همچنين ايجاد زمينه نوآوري‌هايي در حوزه مطبوعات باشد. در حال حاضر مطبوعات مكتوب ما متاسفانه رو به زوال است. باوري وجود دارد كه به دليل گسترش شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي، مطبوعات با اقبال سابق روبه‌رو نيستند و مسيري رو به ركود را دنبال مي‌كنند، اين يك واقعيت است. در نتيجه بايد انتظار ما هم از مطبوعات با اين شرايط انتظار واقعي باشد. اما اگر بخواهيم وظايفي را در شرايط فعلي براي مطبوعات دنبال كنيم، به چند وظيفه اصلي مي‌رسيم. از جمله اطلاع‌رساني، تفريح و سرگرمي، هدايت و رهبري بخشي از اين وظايف در حال حاضر به دوش شبكه‌هاي اجتماعي گذاشته شده است و مردم اگر به دنبال كسب اخبار و اطلاعاتي باشند با سرعت بيشتري از طريق فضاي مجازي اخبار و اطلاعات مورد نظرشان را كسب مي‌كنند. در حوزه تفريح و سرگرمي هم فضاي شبكه‌هاي اجتماعي امكانات بسيار بيشتري را در اختيار كاربران قرار مي‌دهد. آنچه براي مطبوعات باقي مي‌ماند و مطبوعات بايد روي آن مانور بدهند، رفتن به عمق موضوعات در فضاهاي مختلف و تهيه گزارش‌هاي تحليلي و تحقيقي و ديده‌باني محيط اجتماعي است. به دليل شناسنامه‌دار بودن مطبوعات، از آنها توقع مي‌رود كه اخبار جعلي و شايعه‌آميز و توام با اشتباه را كمتر درج كنند، اين انتظار از مطبوعات مي‌رود كه به اين حوزه فعاليت خودشان بيشتر توجه كنند و حوزه ديد‌باني و گزارش‌هاي خبري و تحليلي را كه آخرين باقيمانده از وظايف روزنامه‌نگاري براي مطبوعات است را دنبال كنند. نمايشگاه مطبوعات، فرصتي براي آشنا شدن مردم با رسانه‌هاي تخصصي و رسانه‌هايي است كه قبلا با آنها آشنايي نداشتند. و همچنين فرصتي براي مطبوعات محلي كه بتوانند خود را معرفي كنند و فرصتي است براي تمام حوزه‌هاي رسانه‌اي كه با آخرين دستاوردهاي روز آشنا شوند. حد و اندازه انتظارات خود را به سمت و سوي شعار گونه‌اي كه مي‌گويد مطبوعات شفاف داشته باشيم، نمي‌توانيم سوق دهيم، ضمن اينكه اين شعارها خوب است و مي‌تواند كمك كند به توقعاتي كه مردم از رسانه‌ها دارند، اما با يك نمايشگاه شفافيت شكل نمي‌گيرد و صداقت هم پايدار نمي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون