• ۱۴۰۳ سه شنبه ۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5822 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۹ مرداد

ويژگي دولتمردان دكتر پزشكيان

سيد محمدعلي افشاني

در شرايطي كه مردم دلتنگ و نااميد بودند، قانع ساختن آنها براي حضور در انتخابات دشوار بود، تلاش همه نقش‌آفرينان اين رويداد بزرگ، باعث پيروزي آقاي دكتر پزشكيان در زماني شد كه جامعه نيازمند آن بود. نتيجه اين پيروزي احياي اميد نسبي در مردم است و مساله مهم و اساسي اين است كه چگونه اين اميد حفظ و گسترش يابد. وفاق ملي، همكاري و همراهي آحاد جامعه، مشاركت و نقش‌آفريني همه اركان نظام به ميزاني كه از ظرفيت نظام را در اختيار دارند براي حل مشكلات عديده پيش روي دولت ضروري است.
مردم براي رهايي از رانت و تبعيض، دنبال گمشده تاريخي خويشند؛ اين گمشده تاريخي عدالت است. از زبان سعدي به رييس‌جمهور محترم مي‌گويم: 
 به نوبتند ملوك اندرين سپنج سراي/كنون كه نوبتِ توست ‌اي ملك به عدل گراي...
به تجربه بشري آموختيم كه بدون آزادی، عدالت تحقق پيدا نمي‌كند؛ تنها راه رسيدن به عدالت از آزادي مي‌گذرد، انتظار عدالت منهاي آزادي مثل انتظار باران منهاي ابر است. 
گذشته را بگذاريم و به آينده بنگريم و بيندشيم: 
به دشواري‌هاي پيش روي دولت 
به فرزندان‌مان كه جلاي وطن مي‌كنند
به معلمان‌مان كه با دشواري‌هاي زندگي دست و پنجه نرم مي‌كنند
به پرستاران و متخصصان‌مان كه وطن را ترك مي‌كنند و به ديار غربت مي‌روند... 
به موفقيت دولت بينديشم؛ دولت را تنها نگذاريم و به دولت كمك كنيم. اولين كمك ما اين است كه دست از سهم خواهي ‌برداريم تا رييس‌جمهور بتواند در آرامش و بدون نگراني از دلخوري اين و آن دولتمردان هم‌سنخ و همراه خود را انتخاب كند تا فردا پاسخگوي مردمي باشد كه وامدار آنهاست. تنها توقع و مطالبه ما اين باشد كه دولتمرداني توانمند و باتجربه و باحيا انتخاب كند. اميرمومنان علي (ع) در عهدنامه مالك اشتر تأكيد کردند كارگزاران را از آدم‌هاي باتجربه و باحيا انتخاب كن (و توخ منهم اهل التجربه و الحياء) تجربه معلوم است، حيا يعني دست در بيت‌المال نبردن، يعني تبعيض روا نداشتن، يعني رانت ايجاد نكردن. 

 از زبان فردوسي مي­گويم كساني را انتخاب كنيد كه به دنبال زراندوزي و افزايش ثروت و خويشي كردن با گنج و ضعيف و بي‌هنر نباشند. فردوسي هزار سال پيش سروده است سه عامل باعث سقوط حكومت‌هاست: 

سر تخت شاهي بپيچد سه كار/  نخستين ز بيدادگر شهريار
دگر آنك بي‌سود را بركشد/   ز مرد هنرمند سر دركشد
سه ديگر كه با گنج خويشي كند/  به دينار كوشد كه بيشي كند
اميدوارم راه اين سه گروه به دولت آقاي دكتر پزشكيان مسدود باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون