• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۰ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5885 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر

اروپا هريس را بر ترامپ ترجيح مي‎دهد

عليرضا قزيلي

اروپا بيش از هر زمان ديگر نگران نتيجه انتخابات امريكا است. انتخاب مجدد ترامپ و احتمال بازگشت به سياست‎هاي قبلي، چالش‎هاي زيادي را براي روابط فراآتلانتيكي ايجاد مي‎كند. از نگاه رهبران اروپايي، پيروزي ترامپ نقطه عطفي در روابط اروپا-امريكا به‎شمار مي‎رود. درحالي كه پيروزي خانم كامالا هريس مي‎تواند بخشي از نگراني‎هاي اروپايي را برطرف كند. 
چالش‎هايي كه اروپا در صورت انتخاب ترامپ با آن مواجه خواهد شد را مي‎توان به سه دسته تقسيم كرد: 
الف- چالش ايدئولوژيك-  اگر ترامپ به رياست‌جمهوري بازگردد رهبران اروپايي نگران ادامه و شايد كاهش جدي و برگشت ناپذير در هنجارهاي دموكراتيك هستند. اروپايي‎ها نه تنها نگران سياست داخلي ايالات‌متحده –به ‎دليل خطر گسترش استبداد در امريكا- بلكه نگران تاثير آن بر نظم بين‎المللي هستند. از نگاه آنها دوره دوم ترامپ مي‎تواند منجر به يك عقب‎نشيني جدي در حاكميت ارزش‎هاي دموكراتيك در نظام بين‎الملل شود. بازگشت ترامپ مي‎تواند رهبران پوپوليست-ملي‎گراي ديگر در اروپا و فراتر از آن را شجاع كند، آن‎گونه كه در دوره رياست‌جمهوري ترامپ در سال‎هاي 2016 تا 2020 او ديده شد. از پايان جنگ جهاني دوم «ارزش‌هاي مشترك» ميان دوسوي آتلانتيك همواره زيربناي اتحاد استراتژيك اروپا و امريكا را تشكيل داده است. امروزه در محافل علمي و تحليلي اروپا اين برداشت فراگير وجود دارد كه انتخاب مجدد ترامپ منجر به تغيير در «شخصيت دموكراسي امريكا» و «نگاه امريكا به ارزش‎هاي دموكراتيك» خواهد شد كه پيامد طبيعي آن شكاف قابل‌توجه و بازگشت‌ناپذير در روابط فراآتلانتيك خواهد بود. يك امريكاي تغيير يافته مي‎تواند به‎ معناي آينده‎اي باشد كه در آن ارزش‎هاي مشترك ديگر هدف مشترك نيست. وقتي ايالات‌متحده و اروپا نگاه متفاوتي از ارزش‎هاي دموكراتيك داشته باشند يا منافع امنيتي و اقتصادي متفاوتي داشته باشند، دو شريك استراتژيك به سادگي راه‎هاي جداگانه‌اي را طي مي‎كنند. 
ب- چالش امنيتي  - طي دهه‎هاي بعد از جنگ دوم جهاني ناتو سنگ بناي اتحاد ميان اروپا و امريكا در دفاع جمعي بوده است و رويكرد رييس‌جمهور امريكا اثرات عميقي بر اتحاد و انسجام درون ناتو دارد. 

اروپايي‎ها نگران پيامدهاي رياست‌جمهوري ترامپ براي امنيت خود هستند. بدون تعهد روشن واشنگتن، ناتو فاقد رهبري سياسي و توانايي‎هاي متعارف و هسته‎اي براي دفاع از اروپا خواهد بود. جنگ تمام عيار روسيه عليه اوكراين سرانجام اروپا را به افزايش استقلال دفاعي سوق داد اما سرمايه‌گذاري كم اروپا در حوزه دفاعي به اين معني است كه امريكا همچنان يك ستون ضروري در امنيت اروپا است. كامالا هريس تاكنون نشان داده كه به‎ شدت از ناتو حمايت مي‎كند و متعهد به حفظ اصول آن است، اين به ‎معناي آن است كه ساز و كارهاي امنيتي كه ثبات اروپا را تضمين كرده است، تقويت مي‎كند. برعكس، ترامپ در موضع‌گيري‎هاي خود ارزش ناتو را زير سوال مي‎برد يا طرفدار كاهش دخالت امريكا است. اين رويكرد موجب عدم اطمينان در درون اتحاد فراآتلانتيكي و ناتو، شجاع كردن دشمنان و تضعيف معماري امنيتي اروپا خواهد شد. موضع رييس‌جمهور آينده در قبال روسيه و ابزارهاي فشار مثل سياست تحريم‎ها، حضور نظامي در اروپاي شرقي و حمايت از اوكراين، مستقيما بر امنيت اروپا تاثير مي‎گذارد. بديهي است كه رويكرد «پاسخ قوي به تجاوز روسيه» هريس-والز از بي‎ثباتي بيشتر در اروپا جلوگيري مي‎كند، درحالي كه رويكرد «عمل انجام شده laissez faire» ترامپ-ونس، باعث تشويق روسيه به اقداماتي است كه اروپا را تهديد مي‎كند. رهبران اروپايي نسبت به تمايل يا توانايي ترامپ براي مذاكره با پوتين در مورد آتش‎بس در اوكراين به ‎عنوان بخشي از يك استراتژي جامع با مزاياي پايدار، اطمينان ندارند، چه رسد به يك طرح صلح كه به ‎طور كامل از حاكميت اوكراين محافظت كند.
براساس سخنان انتخاباتي ترامپ، بزرگ‎ترين خطر رياست‌جمهوري ترامپ اين است كه به پوتين اجازه دهد هر كاري مي‎خواهد با متحدان واشنگتن انجام دهد. احتمالا موضوع اوكراين در يك تماس تلفني از دستور كار حذف مي‎شود. در اين صورت نه تنها اوكراين جنگ و حاكميت خود را از دست مي‎دهد، بلكه بقيه اروپا به تنهايي با تهديد روسيه و كاهش نظم جهاني مواجه مي‎شوند.  رهبري امريكا همچنين براي مقابله با ساير تهديدات جهاني كه به ‎طور مستقيم بر اروپا تاثير مي‎گذارد، مانند جنگ‎هاي خاورميانه، حملات سايبري و آزادي دريانوردي در آب‎هاي بين‎المللي، بسيار مهم است. خانم هريس در صورت به‎ قدرت رسيدن همكاري بين‎المللي را بر خودرايي اولويت مي‎دهد و مايل به مشاركت در تلاش‎هاي مشترك با متحدان اروپايي است، اين رويكرد توانايي نقش‌ آفريني اتحاد فراآتلانتيكي را براي مقابله با اين تهديدات افزايش مي‎دهد. در صورت پيروزي ترامپ بايد در انتظار يك رويكرد نامنظم، يكجانبه و انزواگرايانه از امريكا بود كه اين امر اروپا را آسيب‌پذيرتر مي‎كند، زيرا اروپا در زمينه اطلاعات، توانايي‎هاي نظامي و نفوذ ديپلماتيك براي مديريت اين چالش‎ها به ‎شدت به امريكا متكي است. 
پ - چالش اقتصادي- اروپايي‎ها نگرانند كه دور جديد رياست‌جمهوري ترامپ براي روابط اقتصادي فراآتلانتيكي فاجعه‌بار باشد. براساس اظهارات و اقدامات گذشته ترامپ، او آماده است تا به سياست وضع تعرفه‎ها و ساير اقدامات اقتصادي اجباري عليه متحدان امريكا، ازجمله اتحاديه اروپا، بازگردد. تعرفه‎هاي جديد بر همه ‌چيز از صادرات فولاد و آلومينيوم تا خودروها مي‎تواند ضربه‎اي به اقتصاد بسياري از كشورهاي عضو وارد كند. علاوه بر اين، انتظار مي‎رود كه ترامپ فشار بر اتحاديه اروپا را به ‎خاطر همكاري با چين افزايش دهد و از اروپايي‎ها بخواهد كه اقتصاد اتحاديه اروپا را از چيني‎ها جدا كند. آنها همچنين نگرانند كه ترامپ از «تهديد به خروج از ناتو» براي حل مسائل غيردفاعي با اتحاديه اروپا مانند كسري تراز تجاري براساس شرايط خود استفاده كند. 
اروپايي‎ها كمتر نگران رياست‌جمهوري هريس هستند. او از نهادهاي بين‎المللي و نياز به همكاري در چالش‎هاي جهاني مانند تغييرات آب و هوايي حمايت كرده است. هريس همچنين طرفدار سياست اقتصادي قوي نسبت به چين است. انتظار مي‎رود كه او به ‎دنبال همكاري اروپايي در يك رويكرد مشترك براي مهار سياست‎هاي اقتصادي و خارجي پكن باشد. اين به اين معني نيست كه با پيروزي هريس هيچ چالشي براي اتحاديه اروپا وجود نخواهد داشت اما به‎ طور قطع هريس منافع مشترك فراآتلانتيكي را در سياست‎هاي خود درنظر خواهد گرفت.
كارشناس ارشد روابط بين‎الملل

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها