• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3815 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳ خرداد

انفجار درسالن كنسرت 22 كشته و 59 زخمي بر جاي گذاشت

منچستر خونين

ميثم سليماني

گرگ‌هاي تنها رفته رفته خطرات جدي‌تري را متوجه كشورهاي اروپايي مي‌كنند. در حالي كه بريتانيا مقررات سختگيرانه‌اي را در خصوص پذيرش مهاجر دنبال مي‌كند و اجازه ورود هركسي را به كشور خود نمي‌دهد، اما با تمام اين سختگيري‌ها باز هم به دام يك حمله تروريستي افتاد. گزارش‌ها حاكي از آن است كه دوشنبه شب به وقت لندن، يك مهاجم تنها، به سالن كنسرتي در شهر منچستر انگليس مي‌رود كه در آن نوجوانان و حتي والدين زيادي براي شركت در كنسرت موسيقي حضور داشتند. اما يك اتفاق ناگوار موجب شد در اين اقدام تروريستي 22تن جان خود را از دست بدهند و بيش از 59 نفر نيز زخمي شوند. پليس اين حمله را رسما تروريستي ناميد تا زماني كه مداركي غير از آن به اثبات برسد.
پس از اين انفجار بلافاصله صدها نفر از افسران پليس به محل انفجار در شهر منچستر اعزام شدند تا جلوي هرگونه تلاش براي حمله انتحاري ديگر گرفته شود. زيرا در دقايق اوليه هنوز مشخص نبود كه حمله انتحاري توسط يك نفر انجام شده يا تحت نظر يك شبكه تروريستي بوده كه قصد داشته چندين حمله را انجام دهد. پليس معتقد است كه عامل اين انتحار يك مرد است كه تنها بوده كه در جريان اين انفجار كشته شده است. همچنين به گفته پليس يك مرد 23ساله در روز سه‌شنبه در جنوب منچستر در ارتباط با بمب‌گذاري دستگير شد.
داعش روز گذشته مسووليت اين حمله را برعهده گرفت اما هيچ مدركي براي پشتيباني از ادعاي خود ارايه نكرده است. گروه تروريستي داعش در كانال تلگرام خود نوشت: سرباز خلافت توانسته بسته‌هاي انفجاري را در محل جاسازي كند اما به گفته پليس بريتانيا داعش معمولا مسووليت اين نوع حملات را به عهده مي‌گيرد اما هنوز هيچ لينك اثبات شده‌اي وجود ندارد.
رييس پليس منچستر عنوان كرد كه ما اين موضوع را به عنوان يك حادثه تروريستي مي‌دانيم. او در يك كنفرانس خبري گفت: ما دراين لحظه باور داريم كه حمله دوشنبه شب توسط يك مرد انجام گرفته است. وي افزود: در حال حاضر اولويت ما اين است كه آيا اين فرد به تنهايي دست به چنين كاري زده است يا اينكه بخشي از يك شبكه فعال در داخل بريتانيا است. لازم به ذكر است پس از حمله تروريستي بيش از 400 مامور پليس در اطراف محل حادثه مستقر شدند. پليس منچستر مي‌گويد: ما اعتقاد داريم، مهاجم يك بمب دست‌ساز داشته كه با بي‌رحمي هرچه تمام‌تر خود را منفجر كرده است.
پس از اين اتفاق پيام‌هاي همدردي و حمايت از سراسر جهان به سمت نخست وزير بريتانيا سرازير شد. دونالد ترامپ رييس‌جمهوري امريكا كه هنگام اين حادثه تروريستي در سرزمين‌هاي اشغالي به سر مي‌برد خطاب به مردم انگليس گفت كه ما در همبستگي مطلق با مردم انگلستان قرار داريم و كنار آنها ايستاده‌ايم.
اما اين بمب‌گذاري به گونه‌اي طراحي شده بود كه بتواند بيشترين تلفات انساني را به همراه داشته باشد. چراكه بمب‌گذار وارد يك كنسرت شلوغ شد كه اكثر حاضران در آن جوان يا در اوايل سن نوجواني بودند كه در محل آمفي‌تئاتر منچستر حاضر شدند. آنگونه كه پليس مي‌گويد، انفجار در ساعت 22:30 دقيقه شب به وقت انگليس هنگامي صورت گرفته كه كنسرت خواننده امريكايي آريانا گاراند به پايان رسيده بود.
زماني كه انفجار رخ داد، نوجوانان و افرادي كه توانستند خود را از محل حادثه دور كنند و از سوي ديگر پدر و مادر برخي از اين نوجوانان به دنبال جنازه بچه‌هاي خود در ميان كشته شده‌ها بودند. تا صبح پدران و مادراني كه نتوانسته بودند فرزندان خود را پيدا كنند يا اينكه هر فردي كه قصد داشت از جانباختگان و مصدومان حادثه اطلاع پيدا كند، هشتگ ManchesterMissing # را ايجاد كردند و مردم از اين طريق در خصوص حمله و حتي قربانيان و مصدومان اطلاع كسب مي‌كردند.
شارلوت كمپيل، خبرنگار بي‌بي‌سي مي‌گويد: به صورت تلفني از همه جا از جمله بيمارستان‌ها به دنبال خبر گرفتن از دختر15ساله‌اش اوليويا است. او آخرين بار با دخترش در شب دوشنبه و در كنسرت صحبت كرده بود. او مي‌گويد: در تماس تلفني از من تشكر كرد كه اجازه داده‌ام در اين كنسرت شگفت‌انگيز حضور پيدا كند.
ترزا مي، ‌نخست‌وزير بريتانيا نيز در بيانيه‌اي كه در ساعات اوليه پس از انفجار منتشر شد، اعلام كرد: تلاش براي بررسي جزييات كامل در خصوص حمله تروريستي وحشتناكي كه انجام شده ادامه دارد. بي‌بي‌سي گزارش داد كه پرچم در محل اقامت نخست‌وزير در خيابان داونينگ نيمه‌برافراشته شده است.
اندي برنهام شهردار منچستر نيز در واكنش به اين اقدام آن را عملي شر ناميد و با ستايش از همبستگي و روح شهر منچستر عنوان كرد كه ما باهم پيروز خواهيم شد. وي افزود منچستر امروز عزادار است اما ما قوي هستيم.
با اين حال اگر اين حمله تروريستي به طور رسمي تاييد شود اين امر  بدترين حمله در خاك بريتانيا از سال2005 است كه تروريست‌ها به متروي لندن و يك اتوبوس حمله كردند كه منجر به كشته شدن 54 تن شد.
وزارت امنيت داخلي ايالات متحده در اواخر روز دوشنبه گفت: هيچ اطلاعاتي در خصوص يك تهديد جدي كه شامل سالن‌هاي موسيقي در ايالات متحده شود وجود ندارد. با اين حال عنوان كرد كه در راستاي افزايش امنيت مقامات اقدامات احتياطي اضافي را انجام خواهند داد.
پس از اين اتفاق فرانسه كه تجربه حملات تروريستي گسترده‌اي را طي دو سال گذشته پشت سر گذاشته است، ادوارد فيليپ نخست وزير جديد اين كشور رسما در فراخواني اعلام كرد كه اقدام تروريستي در انگليس يك تهديد است كه در حال حاضر بيش از گذشته بايد آماده باشيم.
گفتني است اين حمله تروريستي در حالي رخ داده است كه بريتانيا از سال‌ها قبل آمادگي خود را براي مقابله با تهديدات تروريستي حفظ كرده تا بتواند جلوي تهديدات و حملات با تلفات گسترده را در اين كشور بگيرد. با اين وجود آريانا گراند خواننده محبوب امريكايي كه در اين حمله تروريستي اتفاقي براي او رخ نداد، ساعتي پس از انفجار در پيامي اعلام كرد: من از ته دلم خيلي متاسفم و كلمات نمي‌تواند حال من را تشريح كند.
ويديوهاي منتشر شده از محل حادثه نشان مي‌دهد، كه هنگام انفجار داخل سالن بسيار هرج و مرج مي‌شود. عرصه به حاضران تنگ مي‌شود و همه با جيغ و فرياد تلاش مي‌كنند تا از سالن خارج شوند. در اين ميان برخي تصاوير نشان مي‌دهد تعدادي به اين دليل مجروح شدند كه هنگام فرار جمعيت با هم برخورد كردند و حتي برخي به زيرپا رفتند و مردم براي فرار و جلوگيري از جراحت سعي كردند هرطور شده خود را به بيرون برسانند.
ويديوها نشان مي‌دهد هنگامي كه انفجار رخ داد پيش از آن مردم آماده خروج از سالن مي‌شدند و به سمت خروجي مي‌رفتند. به ناگاه با صداي انفجار برخي صداها شنيده مي‌شود كه چه خبر است. برخي شاهدان كه نزديك بودند گفتند كه پس از انفجار همه‌چيز به هم ريخته بود بوي انفجار در هوا معلق بود.
بيمارستان محلي نزديك به محل حادثه نيز از تلفات سنگين اين حادثه خبرداد. گفته مي‌شود پنج بيمارستان ديگر در سراسر شهر منچستر مشغول رسيدگي به مجروحان اين حادثه بودند كه برخي از آنها نياز اضطراري به خون رساني داشتند.
بسياري از كساني كه در اين رويداد حضور داشتند نوجواناني بودند كه براي نخستين بار به كنسرت مي‌رفتند. شاهدان عيني گزارش دادند كه برخي پدرو مادرها خارج از محل حادثه به صورت ديوانه‌وار به دنبال نشاني از فرزندان خود بودند. در نهايت يك مسافرخانه نزديك محل حادثه تبديل به محلي براي حضور والدين شد تا در آنجا به آنها اطلاع‌رساني كنند. كارن فورد يك شاهد عيني كه در محل حضور داشت به بي‌بي‌سي گفت: در اين بين برخي بچه‌هايي وجود دارد كه خارج از محل با گريه و تلفن به دست تلاش مي‌كنند تا پدرو مادر خود را پيدا كنند.
گفتني است آمفي تئاتر شهر منچستر از جمله بزرگ‌ترين سالن‌هاي سرپوشيده در اروپا به شمار مي‌آيد كه ظرفيتي حدود 21 هزار نفر را در بر مي‌گيرد. پليس منچستر مي‌گويد اين انفجار زماني صورت گرفت كه مردم در بخشي تجمع كرده بودند كه قصد داشتند كالاهاي مربوط به كنسرت را خريداري كنند. مدير مجموعه نيز اعلام كرد كه بمب در محلي خارج از مركز اصلي و در يك فضاي عمومي منفجر شده است.
بسياري از صحنه‌هايي كه مردم دستپاچه و خون‌آلود از سالن خارج مي‌شدند منتشر شد، حادثه كنسرت باتاكلان در قلب پاريس در نوامبر سال 2015 را به ياد آورد كه ده‌ها تن در اين عمليات تروريستي جان خود را از دست دادند. همچنين اين سالن كنسرت به صحنه قتل عام شديد تبديل شد كه 89 نفر در آن جان خود را از دست دادند و داعش مسووليت آن را نيز برعهده گرفت.
با اين وجود حملات تروريستي در بريتانيا در طول سال‌هاي اخير بسيار كمتر از ساير همسايگان اروپايي بوده است. اين انفجار دو ماه پس از آن رخ داد كه يك راننده در لندن چهار نفر را زير گرفت و يك افسر پليس در نزديكي دروازه‌هاي ورودي پارلمان با ضربات چاقو كشته شد.
همچنين روز دوشنبه چهارمين سالگرد قتل لي ريگبي يك سرباز انگليسي بود كه با يك كارد بزرگ در خيابان‌هاي جنوب شرقي لندن به قتل رسيد. دو مهاجمي كه اين اقدام را انجام دادند اعلام كردند كه اين انتقام كشتار مسلمانان توسط سربازان انگليسي است.
از طرفي انفجار روز دوشنبه در حالي رخ داد كه كمتر از دو هفته ديگر بريتانيا شاهد يك انتخابات زودهنگام سراسري است. شايد شرايط امنيتي بريتانيا به سمتي پيش بروند كه مقامات مجبور شوند انتخابات را به حالت تعليق در بياورند زيرا ممكن است تهديدات تروريستي مبارزات انتخاباتي را به‌ شدت تحت تاثير خود قرار دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون