• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3815 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳ خرداد

بحريني‌ها كفن‌پوش شدند

يك شهيد و 100 زخمي در يورش به الدراز

گروه جهان | بعد از اعلام حكم يك سال زندان و مصادره اموال و دارايي‌هايش شيخ عيسي قاسم، رهبر شيعيان بحرين و رهبر معنوي خيزش سال 2012-2011 مردم اين كشور، روز سه‌شنبه نيروهاي امنيتي رژيم آل خليفه به منطقه الدراز يورش بردند. بر اساس اين خبر در حمله نيروهاي امنيتي به شهروندان بحريني كه در داخل و اطراف خانه شيخ عيسي قاسم تحصن كرده بودند يك نفر شهيد و 100 تن ديگر زخمي شدند. مردمي كه در داخل و اطراف خانه شيخ قاسم تجمع كرده بودند مي‌خواستند مانع بازداشت او به وسيله نيروهاي امنيتي شوند. شبكه خبري الميادين به نقل از منابع آگاه در اين منطقه گزارش داد كه نيروهاي امنيتي به خانه شيخ نعيم قاسم يورش بردند و همه افرادي كه در خانه بودند را بازداشت كردند. براساس اين خبر نيروهاي امنيتي به ميدان الفداء در الدراز نيز يورش برده و معترضاني كه در اين محل تحصن كرده بودند را سركوب كردند. همزمان نيروهاي رژيم آل خليفه شمار زيادي از شهروندان بحريني كه در اين منطقه اسكان دارند را با حمله به خانه‌هاي‌شان بازداشت كرده و با مستقر كردن ده‌ها خودروي زرهي هر فردي كه در خيابان‌هاي الدراز تحركي داشته باشد سركوب مي‌شود و شرايطي مانند وضعيت منع آمد و شد در منطقه حكمفرما شده است. فعالان حقوق بشري بحريني در شبكه‌هاي اجتماعي گزارش دادند كه در درگيري نيروهاي امنيتي با مردم در الدراز دست كم ده‌ها نفر زخمي شده‌اند. جلال فيروز، نماينده پيشين پارلمان بحرين نيز در واكنش به اين حادثه اعلام كرد كه وضعيت منطقه الدراز بسيار وخيم است و ممكن است با ادامه درگيري‌ نيروهاي امنيتي با مردم براي مناطق مجاور الدراز هم خطر‌آفرين شود. فيروز در گفت‌وگو با شبكه خبري الميادين گفت كه نيروهاي امنيتي بدون پروا به سوي معترضان تيراندازي مي‌كنند.  اين در حالي است كه وزارت كشور بحرين با صدور بيانيه‌اي اعلام كرده بود كه عملياتي امنيتي در منطقه الدراز را از روز سه‌شنبه آغاز كرده است، وزارت كشور بحرين ادعا كرد اين عمليات براي ايجاد امنيت و مقابله با اقدامات غيرقانوني كه در الدراز رخ مي‌دهد صورت گرفته است. وزارت كشور بحرين در بيانيه خود ضمن تروريست خواندن شيعيان اين منطقه مدعي شده كه مردم معترض به سوي نيروهاي پليس بمب دست ساز پرتاب كرده‌اند كه شماري از نيروهاي پليس بحرين زخمي شده‌اند و اين منطقه به محلي براي پناه گرفتن افراد تحت تعقيب پليس و تروريست‌هاي فراري تبديل شده است. بر اساس اين بيانيه تاكنون 50 نفر بازداشت شده‌اند و وزارت كشور بحرين مدعي است اين افراد تروريست‌هايي بوده‌اند كه به خانه شيخ نعيم قاسم پناه برده‌ بودند.  اين در حالي است كه فعالان فضاي مجازي با انتشار تصاوير نيروهاي امنيتي نشان دادند كه پليس بحرين به سوي غيرنظامياني كه در ميدان الفداء و منزل شيخ عيسي قاسم تحصن كرده بودند گاز اشك‌آور شليك كرده و از تفنگ‌هاي ساچمه‌اي كه در هر شليك تعداد زيادي ساچمه پرتاب مي‌كند استفاده كرده‌اند. تصاويري نيز منتشر شده كه لحظه يورش نيروهاي امنيتي بحريني به ميدان الفداء را ثبت كرده‌اند.  
جمعيت وفاق بحرين: جهان سكوت نكند
جمعيت وفاق بحرين با صدور بيانيه‌اي خواستار توقف جنايت عليه مردم الدراز شد و از كشورهاي جهان و جامعه جهاني خواست كه يورش نظاميان بحريني به شهروندان اين كشور را متوقف كند، جمعيت الوفاق تاكيد كرد كه رژيم آل خليفه از سلاح‌هايي كه استفاده از آن ممنوع است براي سركوب شهروندان بي‌دفاع استفاده مي‌كند و بدترين شكل تروريسم و سركوب را پديد آورده است. در ادامه اين بيانيه آمده بايد موضعي قاطع و شجاعانه از سوي جهان ايجاد شود تا خون مردم بي‌گناه ريخته نشود. از سوي ديگر برخي گزارش‌ها از وخامت وضعيت جسمي شيخ عيسي قاسم خبر داده بودند كه بعد از حمله نيروهاي امنيتي و شليك گاز اشك‌آور ايجاد شده است به اين ترتيب در حالي كه عمليات سركوب غيرنظاميان در الدراز ادامه دارد منطقه بني جمره در نزديكي الدراز نيز شاهد درگيري نيروهاي امنيتي با غيرنظاميان است كه طي آن نيز شماري از شهروندان بحريني زخمي شدند. براساس اين گزارش صدها تن از غيرنظاميان بحريني در اعتراض به سركوب و حمله به مردم بي‌پناه در الدراز تظاهرات كرده بودند، منطقه البلاد القديم نيز شاهد درگيري گسترده نيروهاي امنيتي با مردم بوده و مردم از منطقه بني جمره حركتي اعتراضي به سوي الدراز را آغاز كرده‌اند تظاهرات اعتراضي در روستاي الديه، منطقه المالكيه و منطقه جدحفص نيز شكل گرفته است.
ديدبان حقوق بشر محكوم كرد
سازمان ديدبان حقوق بشر با صدور بيانيه‌اي عمليات نيروهاي وزارت كشور بحرين براي يورش به منطقه الدراز را محكوم كرده و آن را اقدامي در راستاي مقابله با آزادي بيان عنوان كرده است. ديدبان حقوق بشر در اين بيانيه اعلام كرده كه ظاهرا يك بار ديگر مهندس خشونتي كه ثبات بحرين را برهم مي‌زند حكومت اين كشور است، زمانبندي اين عمليات درست دو روز بعد از ديدار حمد بن عيسي آل خليفه شاه بحرين با دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در رياض نمي‌تواند تصادفي باشد. تجمع علماي مسلمان لبنان نيز با صدور بيانيه‌اي اقدام دولت بحرين براي يورش به الدراز را حاصل ديدار سران كشورهاي عربي با رييس‌جمهور امريكا توصيف كرد و اعلام كرد كه مسووليت حفظ جان شيخ عيسي قاسم بر عهده حكومت بحرين و شخص شاه اين كشور است، به همين دليل به جاي درگيري با مردم بهتر است با مذاكره با رهبراني كه مردم معترض را نمايندگي مي‌كنند مشكل را به صورت اساسي حل و فصل كنند.
 ميوه گرم گرفتن ترامپ با مستبدين رياض
وزير خارجه ايران نيز در واكنش توييتري به اين حادثه تاكيد كرد كه نخستين نتيجه ملموس گرم گرفتن ترامپ با مستبدين رياض، حمله مرگبار به تظاهرات مسالمت‌آميز توسط رژيم بحرين است كه جسورتر شده است. بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران نيز حمله نيروهاي امنيتي بحرين به معترضان در منطقه الدراز و ورود به حريم منزل آيت‌الله شيخ عيسي قاسم را شديدا محكوم كرد. قاسمي گفت: حكومت بحرين با حمله به منطقه الدراز و يورش به منزل فقيه عالي قدر آيت‌الله شيخ عيسي قاسم و به خاك و خون كشيدن ده‌ها نفر از معترضان بي‌دفاع و مسالمت‌جو، بيش از گذشته وضعيت موجود در اين كشور را پيچيده كرد. قاسمي با توصيف حمله ديروز نيروهاي امنيتي به معترضان و منزل آيت‌الله شيخ عيسي قاسم در منطقه الدراز به عنوان خطاي محاسباتي حكومت، تاكيد كرد: تشديد سركوب و در پيش گرفتن رويكردهاي طايفه‌اي و مذهبي عليه مردم بحرين كمكي به حل بحران در اين كشور نمي‌كند و روند مسالمت‌آميز اعتراضات را منحرف مي‌كند. سخنگوي وزارت امور خارجه با تاكيد بر جايگاه ممتاز ديني، مذهبي و سياسي آيت‌الله شيخ عيسي قاسم در بين مسلمانان، نسبت به هرگونه تعرض به ايشان هشدار داد و مسووليت عواقب آن را بر عهده دولت بحرين دانست. سخنگوي وزارت امور خارجه به دولت بحرين توصيه كرد به جاي تكيه بر حمايت برخي طرف‌هاي خارجي براي تقابل با رهبران ديني و سياسي و مطالبات مشروع مردم، رويكرد امنيتي و پليسي را كنار گذاشته و راهكار سياسي و گفت‌وگوي ملي را در پيش گيرد و با اعتماد به مردم خويش زمينه حل بحران را فراهم كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون