• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3187 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۳ اسفند

وزير بهداشت:

شيوع ابولا شايعه مجازي بود

گرد و خاك اين‌بار در زاهدان ظاهر شد

اعتماد|با صدور نخستين پروانه مطب به صورت آنلاين براي وزير بهداشت و رونمايي از سامانه آنلاين پروانه مطب پزشكان در سازمان نظام پزشكي كشور، از سال آينده پروانه مطب پزشكان در سراسر كشور به صورت آنلاين و بدون نياز به مراجعه حضوري صادر مي‌شود.
در حالي كه به زعم عليرضا زالي، رييس كل سازمان نظام پزشكي كشور، پروانه مطب هويت پزشكان است با رونمايي از اين سامانه، هويت و صلاحيت پزشكان هم به صورت آنلاين بررسي و ثبت مي‌شود. كاهش مراجعات پزشكان براي صدور پروانه مطب و ايجاد امكان ثبت پروانه مطب در هر ساعت از شبانه‌روز، صرفه‌جويي در مصرف 120 هزار برگ كاغذ مدارك جمع‌آوري‌شده پزشكان، الكترونيكي شدن مكاتبات بين سازمان‌هاي بيمه‌گر و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و سازمان نظام پزشكي از جمله اهداف سازمان نظام پزشكي براي راه‌اندازي اين سامانه بوده است.
وزير بهداشت در مراسم رونمايي از اين سامانه، با استقبال از واگذاري بخشي از امور به سازمان نظام پزشكي، در عين حال بر لزوم تقويت نظارت‌ها تاكيد كرد و گفت: «ما همه براي خدمت آمده‌ايم و خيلي نبايد به حاشيه‌ها توجه كنيم، نبايد متن را رها كرد و به حاشيه پرداخت.»سيد‌حسن قاضي‌زاده‌هاشمي همچنين خبر بروز و ابتلا به ابولا در كشور و تبريز را يك دروغ و شيطنت فضاي مجازي خواند و تاكيد كرد: «عده‌اي فوت شده‌اند و عده‌اي كه مد‌نظر بودند پرونده‌هاي‌شان بررسي شده و تيم لازم مستقر شده است، فوت اين افراد به دليل آنفلوآنزا و برخي بيماري‌هاي زمينه‌اي بوده كه داشته‌اند. مرگ و مير بر اثر آنفلوآنزا در همه جاي دنيا وجود دارد به‌طوري كه حتي در عراق ظرف يك‌ماه گذشته 19 نفر فوت شدند ولي در كشور ما متاسفانه سيستم ثبت وجود ندارد اما مورد خاصي كه در تبريز به آن پرداخته شد شيطنت يكي از همكاران ما بود كه رسانه‌ها به آن پرداختند.»وزير بهداشت كه در آيين روز پرستار هم حضور داشت با تاييد كمبود پرستار براي رسيدگي به بيماران گفت: «در حالي كه 2/1 نفر پرستار به ازاي هر هزار نفر بيمار در كشور فعال است، از نظر تعداد پرستار براي بيمار شبيه كشورهايي مانند افغانستان هستيم و در چنين شرايطي حتي براي پرداخت حقوق ۹۵ هزار پرستار بودجه نداريم. البته دولت در يك و نيم سال گذشته در راستاي بهبود اوضاع درمان و پرستاران تلاش زيادي انجام داده است ولي برخي خواسته‌ها شدني نيست هر چند ما براي دستيابي به ‌آنها تلاش مي‌كنيم. چنان‌كه پيش از اين درخواست صدور مجوز جذب هفت هزار نيرو را صادر كرديم كه از اين تعداد تنها با 24 نفر موافقت شد.»
هاشمي تاكيد كرد: «شغل پرستاري مانند بسياري ديگر از مشاغل سخت است و گاهي مي‌توان واژه طاقت‌فرسا را براي آن به كار برد ولي به آن توجه نشده است كه اين موضوع براي سال‌هاي متمادي مورد بي‌توجهي قرار گرفته است. مي‌توانيم بهتر از اين باشيم و بهتر از اين عمل كنيم همچنان كه در ساير كشورها جامعه پرستاري جامعه ارزشمند و قابل احترام است چنان‌كه شما اين موضوع را در ساخت فيلم‌هاي مختلف خارجي مشاهده مي‌كنيد.»وي افزود: «ما نمي‌توانيم حقوق هيچ بخشي را اضافه كنيم چرا كه حقوق به‌طور كلي دست دولت است ولي آنچه در اختيار وزارت بهداشت است كارانه‌هاست. قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري هم به شرط تامين اعتبار توسط دولت و مجلس قطعا اجرا مي‌شود.»وزير بهداشت با گلايه از وضعيت اعتبارات حوزه سلامت گفت: «در رابطه با اعتبارات وزارت بهداشت به آنچه بايد دست نيافته‌ايم چرا كه از يك درصد ماليات بر ارزش افزوده كه بايد به وزارت بهداشت ارايه مي‌شد تنها 30 درصد مبلغ به وزارتخانه تحويل شده است، يعني از دو هزار ميليارد تومان تنها 30‌درصد حال آنكه اكنون در اسفند قرار داريم. از هدفمندي يارانه‌ها نيز كه بايد 10 درصد آن به وزارت بهداشت اختصاص مي‌يافت تاكنون فقط 50 درصد تحويل شده است يعني از 48 هزار ميليارد ريال تنها 21 هزار ميليارد ريال آن تحويل وزارت بهداشت شده است. با اين حال در يك و نيم سال گذشته كه دولت سر كار آمده  كارهاي زيادي صورت گرفته است كه مهم‌ترين آنها بيمه شدن 9 ميليون نفر از جمعيت كشور بود كه اين موضوع آرزوي دولت‌هاي گذشته بود كه در اين دولت جامه عمل پوشيد و هيچ دولتي و رييس‌جمهوري به اندازه آقاي روحاني در خصوص سلامت صحبت نكرده و از آن حمايت نكرده است. شايد بتوان گفت من بيش از همه شما در سال‌هاي گذشته به سفر رفته‌ام و در اين سفر كساني را مي‌بينم كه به علت نداري به بيمارستان مراجعه نمي‌كردند و حتي روز جمعه كه در استان بوشهر شهرستان دشتي بودم بيشتر افراد نابينا بودند و مقابل خود را نمي‌ديدند چرا كه حتي پول اياب و ذهاب به پزشك را نيز نداشتند اما از ما فقط به خاطر وجود يك مركز بهداشت و يك پزشك خانواده در روستا تشكر و قدرداني مي‌كردند. اكنون پرداختي مردم كاهش يافته است و مردم كه پيش‌تر براي تهيه همه‌چيز از عكسبرداري گرفته تا دارو به خارج از بيمارستان مراجعه مي‌كردند اكنون تقريبا تمام خدمات را در بيمارستان‌ها دريافت مي‌كنند و در كل مي‌توان گفت عملكرد دولت در يك و نيم سال گذشته قابل تقدير است كه اين كار البته متعلق به تمام دولت است. متاسفانه برخي دوست دارند مردم همواره در اضطراب باشند و اين‌گونه افراد در مجموعه دولت نيز حضور دارند و در مسائل آب و هوا ذهن مردم را مشوش مي‌كنند و چندي پيش يك پزشك در فضاي مجازي با يك خبر كل كشور را نگران كرد چرا كه فرهنگ استفاده از تكنولوژي را فرا‌نگرفته‌ايم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها