• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4070 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲ ارديبهشت

فصل جديد «اعتماد ملي»

از انتخاب شهردار تهران تا دلايل نوسانات ارزي مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت

گروه سياسي

شوراي اجرايي حزب اعتماد ملي كه معرفي شد نويد سامان‌يابي ميراث شيخ اصلاحات را مي‌داد. وقتي كه در پي بروز پاره‌اي مشكلات و اختلاف‌نظرها ترن تشكيلات اعتماد ملي سينه‌كش طاقت‌فرساي اعتمادسازي مجدد را بالا مي‌رفت. اين دومين نشست شوراي مركزي حزب و اولين آنها در سال جديد بود با تدبير شوراي اجرايي و مديريت الياس حضرتي. هشت صبح سي‌ويكم فروردين‌ماه 97 روزنامه اعتماد ميعادگاه اعضاي شوراي مركزي بود تا يكان‌ يكان شاد و احوالپرس «دست در دست هم نهند به مهر...» مقدمات طي شد و جلسه شوراي مركزي آغاز. كيفيت و كميت اعضا و شيوه‌هاي مواجهه نشستي گرم و پرچالش را نويد مي‌داد، اما نه از آن جنسي كه بارها خاطري را مكدر كرد يا همراه شاطري را منزوي و مضطر.تلاوت روح‌بخش قرآن آغازگر نشست شد و گزارش چند تن از اعضاي شوراي مركزي درباره رخدادها و نتايج اقدامات‌شان در حوزه‌اي كه ماموريت داشته يا خدمت مي‌كنند تداوم‌بخش گردهمايي.دكتر جواد اطاعت به تشريح و تحليل وضعيت سياسي و اجتماعي كشور و منطقه پرداخت. وي كه نخستين سخنران بخش صبح جلسه بود ...

به تشريح اوضاع سياسي و اجتماعي جوامع سرخورده و مايوس و نتايج چنين امري اشارت برده و تاكيد كرد: بسياري از جامعه‌شناسان سياسي معتقدند اولين محصول جوامع سرخورده و افراد منزوي اتميزه‌شدن چنين جوامعي است. دكتر اطاعت ادامه داد كه افراد منزوي و مايوس به دانه‌هاي باران مي‌مانند كه به تنهايي تهديدي به حساب نمي‌آيند اما همين عناصر بي‌خطر آنگاه كه تحت جاذبه زمين گردهم آمده و به جريان مي‌افتند مي‌توانند جويبارهايي كوچك و سپس رودخانه‌هاي بزرگتري را فراهم آورند كه اگر بهنگام، مديريت و مهار نشوند مي‌توانند به سيلاب‌هاي مخرب و آسيب‌رسان تبديل شوند.دكتر محمدجواد حق‌شناس، ديگر عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي بود كه در اين جلسه به تشريح وضعيت شوراي اسلامي شهر تهران و توضيح رخدادهاي منجر به استعفاي دكتر محمدعلي نجفي، شهردار سابق پايتخت و نيز ديگر كنش‌هاي مرتبط با انتخاب شهردار جديد پرداخت. رييس كميسيون فرهنگي شوراي پايتخت همچنين به وجود تلاش‌هاي مختلف براي معرفي كانديداهاي مورد نظر برخي احزاب و گروه‌هاي سياسي نيز اشاره كرد. از جمله اينكه به رغم پيمان اوليه مبني بر عدم خروج هيچ يك از اعضاي شوراي شهر به منظور كانديداتوري شهرداري تهران، اقداماتي در مسير قانع كردن رييس شوراي شهر براي خروج از شورا و كانديداتوري شهرداري تهران انجام گرفته و احتمالا ادامه خواهد داشت.حق‌شناس افزود: شورا تصميم دارد قبل از 25 ارديبهشت شهردار تهران را معرفي كند.دكتر جليليان، رييس دفتر حقوقي حزب نيز از اقدامات خود در جهت كسب اطلاع دقيق و مراحل تطبيق حزب با قانون جديد «نحوه فعاليت احزاب» گزارش داد. پس از استماع گزارش اقدامات و برنامه‌هاي وزارت كشور در اين باره شوراي مركزي هياتي را مركب از 1- دكتر جليليات، 2- دكتر محمدجواد اطاعت 3- محمدصادق جوادي‌حصار به منظور پيگيري هرچه سريع‌تر اقدامات قانوني و تطبيقي مورد نياز انتخاب كرد.دكتر سيدرضا نوروززاده ديگر عضو شوراي مركزي و مطلع حزب در حوزه‌هاي اقتصادي از عوامل و دلايل نوسانات ارزي اخير سخن گفت. معاون وزير نفت و مديرعامل پتروشيمي ايران از اينكه ارز كاغذي به كالاي اقتصادي تبديل شده و خريد و فروش مي‌شود انتقاد كرد و اشتهاي سيري‌ناپذير بخش‌هايي از جامعه براي خريد ارز را نيازي كاذب و در اثر عدم اطمينان به برنامه‌هاي اقتصادي و بانكي ارزيابي كرد. نوروززاده نيز مانند رييس‌جمهور روحاني تراز ارزي كشور را مثبت معرفي كرده و علت تقاضاي بيش از حد ارز كاغذي را ناهنجاري برشمرد.

گفت‌وگو و تبادل نظر پيرامون زمان انتخابات و برگزاري كنگره حزب اعتماد ملي، ديگر موضوع مهم نشست شوراي مركزي بود كه مصوب شد در نيمه اول ارديبهشت ماه 97 جلسه شوراي مركزي تشكيل و مقدمات برگزاري كنگره در زمان مناسب و قبل از خردادماه فراهم شود. هيات اجرايي حزب اعتماد ملي انجام اين مهم را برعهده خواهد داشت.

نشست بعدازظهر شوراي مركزي ميزبان روساي مناطق حزب اعتماد ملي در سراسر كشور بود. اين جلسه كه با مديريت الياس حضرتي و در محل روزنامه اعتماد برگزار شد نيز به بررسي مشكلات و امكانات حزب در استان‌ها پرداخته و مسوولان حزب را مامور كرد كه در اسرع وقت مقدمات حضور قانوني در كنگره حزبي را فراهم كرده و خود را براي شركت در جلسات بعدي و نشست مهم انتخابات اعضاي شوراي مركزي حزب اعتمادملي آماده كنند.روساي حزب در استان‌ها ضمن گزارش وضعيت دفاتر استاني و شهرستاني به عوامل موثر در كاهش انگيزه‌هاي سياسي و حزبي اشاره كرده، بي‌توجهي مديران و عدم تحقق برخي وعده‌هاي انتخاباتي دولت را از عوامل موثر كاهش تمايل به فعاليت‌هاي تشكيلاتي دانستند.

 

جواد اطاعت: بسياري از جامعه‌شناسان سياسي معتقدند اولين محصول جوامع سرخورده و افراد منزوي، اتميزه‌شدن چنين جوامعي است. افراد منزوي و مايوس به دانه‌هاي باران مي‌مانند كه به تنهايي تهديدي به حساب نمي آيند اما همين عناصر بي‌خطر آنگاه كه تحت جاذبه زمين گردهم آمده و به جريان مي‌افتند مي‌توانند جويبارهايي كوچك و سپس رودخانه‌هاي بزرگتري را فراهم آورند كه اگر بهنگام، مديريت و مهار نشوند مي‌توانند به سيلاب‌هاي مخرب و آسيب‌رسان تبديل شوند.

محمدجواد حق‌شناس: به رغم پيمان اوليه مبني بر عدم خروج هيچ يك از اعضاي شوراي شهر به منظور كانديداتوري شهرداري تهران، اقداماتي در مسير قانع كردن رييس شوراي شهر براي خروج از شورا و كانديداتوري شهرداري تهران انجام گرفته و احتمالا ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون