• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4070 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲ ارديبهشت

سخنان سينوسي روحاني

بهروز بنيادي

در حالي روز گذشته شاهد يكي از سخنراني‌هاي پرشور رييس‌جمهوري بوديم كه سخنراني‌هاي آقاي روحاني بعد از انتخابات به ‌نوعي حالت سينوسي پيدا كرده و يك روز مردم و حاميان دولت به طور كامل از سخنان و ادبيات رييس‌جمهور نااميد شده و نوبت بعد، روحاني با سخنان خود اميد حاميان را زنده مي‌كند و در چنين شرايطي، به نظر مي‌رسد كه نمي‌توانيم براساس اظهارات اخير قضاوت كنيم كه آيا رييس‌جمهوري مي‌خواهد با اين سخنراني دولت را در يك سير صعودي قرار دهد يا احيانا در ادامه راه، شاهد عقب‌نشيني دولت در كلام و عمل خواهيم بود. وانگهي، در بخش‌هايي از همين سخنراني نيز شاهد استفاده از ادبيات و لحني نامتعارف ازسوي رييس‌جمهوري بوديم و درحالي كه حق نظارت، انتقاد و اطلاع، شعار اصلي دولت بوده است، در اين سخنراني تاكيد شد كه نهادهاي نظارتي در امور اجرايي دخالت نكنند و فارغ از محتواي سخنان رييس‌جمهوري، ادبيات و لحني كه ازسوي ايشان مورد استفاده قرار گرفت نيز به هيچ عنوان شايسته نبود. اين ادبيات نشان مي‌دهد كه رييس‌جمهوري هنوز جايگاه نهادهاي نظارتي را در ذهن نپذيرفته و اين درحالي است كه به هر حال نهاد نظارتي وظيفه دارد از مسوولان اجرايي سوال كند و ...

مسوولان اجرايي نيز موظف به پاسخگويي منطقي به نهادهاي نظارتي هستند.

معتقدم شرايط اجتماعي جامعه به‌نحوي است كه نوعي فضاي عصبي و احساساتي بر جامعه حاكم شده و فارغ از اتفاقات متعدد از دي‌ماه سال گذشته و ماجراي دراويش، اخيرا نيز شاهد انتشار تصاوير مربوط به برخورد ناصحيح گشت ارشاد با چند شهروند بوديم و به نظر مي‌رسد اين عصبانيت در كلام مسوولان نيز نمود يافته است. متاسفانه برخي سخنان اخير رييس‌جمهوري نيز از سر عصبانيت و خستگي بود و برخي نكات مورد اشاره ايشان، چندان اميدآفرين نيست.

امروز در شرايطي كه اوضاع سياست بين‌الملل، به طور واضح مسائل سياست داخلي را تحت تاثير قرار داده و مشكلات اقتصادي شوخي‌بردار نيست، بحث خشكسالي و بحران آب منجر به نارضايتي بيش از پيش مردم شده و شهروندان نيز با يك صحبت كوچك مسوولان واكنش‌هاي شديد نشان مي‌دهند، لازم است از ادبياتي وزين، اميدآفرين و توام با آرامش استفاده كنيم. در‌اين‌راستا، درصورتي كه مطمئن هستيم ترامپ از برجام خارج خواهد شد، بايد تمهيدات لازم را براي شرايط پس از خروج امريكا از برجام فراهم كنيم و براي ديگر مشكلات نيز چاره‌انديشي كنيم.

معتقدم آقاي روحاني پيرو گفتمان برخي روساي‌جمهور پيشين، مردم را به طور كامل امين نمي‌دانند و ناگفته‌ها را در سينه نگه مي‌دارند و تا زماني كه از اين وضعيت خارج نشويم، مردم نمي‌توانند همان‌طور كه در زمان انتخابات اعتماد كردند، بار ديگر تمام‌قد حامي دولت باشند. در‌عين حال اميدواريم اگر رييس‌جمهوري معتقد به شفافيت است، به عنوان امين مردم كه بنا بر اصول متعدد قانون اساسي براي دفاع از حقوق ملت سوگند ياد كرده است، حقايق را با مردم در ميان گذاشته و اسرار را با آنها بازگو كند. در مجموع فكر مي‌كنم مردم از صحبت خسته شده‌اند و بايد تغييراتي را در عمل ببينند و معتقدم جامعه نياز دارد در همه جوانب و ابعاد مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي شاهد تغييرات و اصلاحات اساسي باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون