• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4072 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۴ ارديبهشت

اوليور استون در كارگاه دانشجويي :

زندان؛ بهاي فيلم شجاعانه

متاسفانه امروز پول و سرمايه تعيين‌كننده همه‌چيز است و دوران سختي را پشت سر مي‌گذاريم. با اين حال بايد سعي كنيد هميشه انسانيت‌تان را زنده نگه داريد.

 

صبح روز پنجم جشنواره جهاني، اوليور استون در پرديس چارسو حاضر شد؛ رضا كيانيان، فاطمه معتمد آريا و رضا ميركريمي از او استقبال كردند. استون دقايقي مقابل دوربين عكاسان حاضر شد اما مصاحبه رسمي با خبرنگاران انجام نداد. قرار مصاحبه او با خبرنگاران به روز ديگر موكول شد. او براي برگزاري كارگاه آموزشي بخش دارالفنون به يكي از سالن‌هاي نمايشي چارسو رفت و براي هنرجويان اين كارگاه صحبت كرد.

اوليور استون در ابتداي صحبتش به زندگي ناخوشايند دوران كودكي خود اشاره كرد؛ اينكه پدر سختگيري داشته؛ او در ۱۸ سالگي به دليل مشكلاتي كه با والدينش داشته خانه را ترك مي‌كند و پس از آن وارد مرحله جديدي از زندگي خود مي‌شود. همين مساله باعث عوض كردن شغل‌هاي مداوم او شده تا جايي كه حتي به عنوان معلم در ويتنام فعاليت كرده است.

اوليور استون كه براي دانشجويان كارگاه دارالفنون صحبت مي‌كرد، از نگارش كتاب ۱۳۰۰ صفحه در اين برهه از زندگي خود خبر داد كه هيچ‌وقت چاپ نشد. او مدتي به عنوان سرباز به ويتنام رفت تا با كمونيسم مبارزه كند، اما پس از بازگشت از جنگ تصميم گرفت صلح طلب باشد. دوران جواني احساس عميقي از خشم داشته چيزي كه هنوز هم با او همراه است و در واقع تلاش مي‌كند با ساخت فيلم با خشمش كنار بيايد.

استون در خلال صحبت‌هاي خود به اين اشاره كرد كه در همه دنيا روند ساخت آثار انتقادي چه از حيث گرفتن مجوزها و چه از حيث پيدا كردن سرمايه‌گذار كار بسيار سختي است و گفت: «من براي شروع فيلمسازي‌ام مشكلات بزرگي داشتم. قبل از اينكه وارد هاليوود شوم، سه فيلم كوتاه ساخته بودم كه يكي از آنها چندان بد نبود اما وقتي وارد هاليوود شدم، خيلي سخت توانستم اولين اثرم را بسازم كه اصلا چيز خوبي از آب درنيامد و شكست تجاري خورد.»

اين كارگردان فيلم سينمايي «سالوادور» را نقطه عطفي در زندگي حرفه‌اي‌اش عنوان كرد و گفت كه بعد از آن توانست فيلم «پلاتون» را بسازد كه موفقيت تجاري بسيار بزرگي برايش بود.

كارگردان فيلم سينمايي «دست» در مورد ساخت فيلم سفارشي، توضيح داد: «وقتي در سيستمي هستيد كه به شما مي‌گويند چه فيلمي بسازيد بايد آدم باهوشي باشيد. متاسفانه امروز پول و سرمايه تعيين‌كننده همه‌چيز است و دوران سختي را پشت سر مي‌گذاريم. با اين حال بايد سعي كنيد هميشه انسانيت‌تان را زنده نگه داريد.»

اين كارگردان امريكايي در مورد نحوه انتخاب بازيگران فيلمش توضيح داد: «بايد كساني را انتخاب كنيد كه بيننده از ديدن آنها لذت ببرد نه يك مرد و زن به دردنخور و كسل‌كننده. واقعا درك نمي‌كنم چگونه فيلم‌هاي ايراني و هندي تا اين حد خسته‌كننده مي‌شوند و در آخر هم در بعضي جشنواره‌ها جايزه مي‌برند!»

اوليور استون كارگردان خوب را كارگرداني مي‌داند كه هم ديكتاتور و هم دموكرات باشد و بايد قبل از اينكه سر صحنه برود سعي كند مسائل را بين عوامل حل و فصل كند. كارگرداني يك محك است تا جايي كه استون ياد گرفته حتي با سوال‌ها و رفتارهاي احمقانه هم صبورانه رفتار كند.

كارگردان فيلم «قاتلين بالفطره» در بخشي از صحبتش به اين اشاره مي‌كند: « بعضي در امريكا و حتي ايران فكر مي‌كنند چون تا حالا كشته نشده‌ام پس حتما من مامور CIA هستم! در حالي كه من تا به حال حتي يك مامور CIA را نديدم. البته اين سازمان سعي مي‌كند روي پروژه‌هاي من اثرگذار باشد چون نفوذ زيادي در هاليوود دارد. حتما به خاطر داريد براي جايزه فيلم «آرگو» از كاخ سفيد به مراسم اسكار تماس گرفته شد. اين نشان مي‌دهد هاليوود و واشنگتن چه ارتباط عميقي با هم دارند. »

استون تحريف تاريخ در فيلم «اسكندر» را اينگونه پاسخ مي‌دهد: «من از نگاه خودم اين فيلم را ساختم كه با نگاه شما متفاوت است. كسي امروز وجود ندارد كه در زمان تاريخي اين فيلم زندگي كرده باشد تا به ما بگويد دقيقا چه اتفاقاتي افتاده يا ملكه ايران در زمان هخامنشي چه شكلي بوده است. البته موافقم كه زمان خيلي بدي را براي ساخت فيلم «اسكندر» انتخاب كردم چون بوش جنگ عليه عراق را چندي بعد از اكران فيلم آغاز كرد و من خبر نداشتم قرار است چه اتفاقي بيفتد. از طرف ديگر متاسفانه كمپاني برادران وارنر فيلم را آنگونه كه مي‌خواستند اديت و ۲۶ دقيقه از فيلم را حذف كردند. پيشنهاد مي‌كنم همه نسخه دي‌وي‌دي ۲۰۱۴ اين فيلم را كه به صورت دلخواه من اديت شده است تماشا كنند.»

اين كارگردان معتقد است كه فيلم خوب هميشه راه خودش را پيدا مي‌كند البته ممكن است بهاي ساخت فيلم شجاعانه، زندان باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون