• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4095 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ خرداد

نگاهي به بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم

شب‌هاي استعلاء

نمايشگاه قرآن كريم وارد بيست و ششمين سال عمر خود شده است. اين دوره از نمايشگاه با شعار «قرآن، چلچراغ هدايت» با همكاري 29 كميته تخصصي در ‏زمينه‌هاي مختلف علمي، محتوايي، هنري، كودكان، زنان و بخش بين‌الملل برگزار مي‌شود. نكته مهم در اين دوره از جشنواره حضور و همكاري نهادها، سازمان‌هاي مختلف دولتي و مردمي ازجمله 15 وزارتخانه، 32 موسسه مردمي، 16 مركز دانشگاهي و 15 ‏حوزه علمي و در عين حال حضور 20 موسسه بين‌المللي قرآني از 7 كشور است، امري كه از وجود يك هم‌افزايي ملي و بين‌المللي در ‏برپايي اين رويداد بزرگ قرآني حكايت دارد. نكته مهم اين دوره از جشنواره را بايد توجه به رساله‌هاي دكتري دانست؛ امري كه پس از ۵ سال وقفه صورت مي‌گيرد. حال در اين بخش انتخاب رساله‌هاي برتر دكتري در رشته علوم قرآن و حديث و رشته‌هاي مرتبط در بيست و ششمين نمايشگاه قرآن انجام خواهد شد. ‎اين نمايشگاه در فضايي به وسعت 55 هزار متر‌مربع ‏در دو رواق شرقي و غربي مصلي و به صورت همزمان در 176 شهرستان كشور برگزار مي‌شود. ‏ ‎برگزاري بيش از 60 نشست تخصصي و نيمه‌تخصصي، نمايش آثار مستند و فيلم‌هاي كوتاه و انيميشن، ارايه ‏جديدترين دستاوردها و توليدات هنري با محوريت قرآن و عترت، حضور هنرمندان 60 رشته تجسمي و 150 رشته صنايع ‏دستي، مشاركت 40 موسسه و مركز حوزوي، اجراي 50 طرح نو از سوي نهادهاي مردمي، برگزاري 30 كارگاه آموزشي و ‌‏30 مسابقه حسي و حركتي براي كودكان و نوجوانان، امكان خريد آنلاين همه محصولات ارايه شده از طريق سامانه ‏الكترونيكي، توزيع 2 ميليارد تومان بن خريد در باشگاه همراهان نمايشگاه، معرفي الگوهاي برتر حوزه قرآن و عترت ازجمله ‏نكات حائز‌اهميت در برگزاري نمايشگاه امسال است. ‏ ‎همچنين آيين تجليل از خادمان قرآني در روز 15 رمضان با حضور رييس‌جمهوري برگزار مي‌شود. قرار است در اين مراسم ‏از چهره‌هاي برجسته انقلاب اسلامي كه در زمينه قرآن فعاليت داشتند تجليل و از آثار آنها رونمايي شود. ‏ بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم تا ١٥ خردادماه در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) برپا مي‌شود.

دستاوردها و عملكرد ۴۰ ساله انقلاب در حوزه قرآن كريم

پنجمين «شنبه انقلاب» با موضوع تبيين دستاوردها و عملكرد ۴۰ ساله انقلاب در حوزه قرآن كريم در حاشيه نمايشگاه قرآن برگزار شد و اساتيد و چهره‌هاي قرآني به تبيين دستاوردهاي قرآني انقلاب اسلامي اشاره كردند.

پنجمين «شنبه انقلاب» با موضوع تبيين دستاوردها و عملكرد 40 ساله انقلاب در حوزه قرآن كريم در محل برگزاري نمايشگاه قرآن برگزار شد.

شكل‌گيري انقلاب اسلامي بر اساس آيات قرآن

در ابتداي اين نشست «ولي يار‌احمدي» دبير همايش شنبه‌هاي قرآني با بيان اينكه انقلاب ما براساس قرآن كريم شكل گرفت، افزود: همواره امام و رهبر معظم انقلاب بر توسعه فعاليت‌هاي قرآني و انس جامعه با قرآن تاكيد داشتند. تاجايي كه رهبر معظم انقلاب همه ساله با منويات خود برنامه‌هاي قرآني را به خوبي مهندسي كرده‌اند. وي با اشاره به مشقت اساتيد براي انتقال علوم قرآن از قبل به بعد از انقلاب گفت: پيش از انقلاب فعاليت‌هاي محدودي توسط اساتيد آن هم به صورت كاملا خودجوش انجام مي‌شد و اين عزيزان به سختي علم خود را منتقل كردند. ياراحمدي قرآن را عامل شكل‌گيري و پيشرفت انقلاب دانست و گفت: قرآن كريم در سال‌هاي پس از انقلاب بر ديگر حوزه‌ها هم تاثير داشته و در موضوعاتي مانند دفاع مقدس، بيداري اسلامي و بسياري از حوزه‌هاي ديگر شاهد تاثير قرآن بوديم.

بركات انقلاب اسلامي؛ مراكز قرآني

در ادامه محمد بنيادي از فعالان قرآني طي سخناني جريان انقلاب را مانند جنگ خندق دانست و گفت: شوراي عالي قرآن، مركز طبع و نشر، راديو قرآن، شبكه قرآن، نمايشگاه قرآن، چهره‌هاي قرآني در عرصه‌هاي تلاوت، خط و هنرهاي قرآني از دستاوردهاي قرآني انقلاب اسلامي است كه پيش از انقلاب اثري از آنها نبود.

قبل از انقلاب، دوران افول تلاوت

در ادامه سيد‌محسن موسوي‌بلده، مدرس قرآن با بيان اينكه جامعه قاريان و كساني كه جريان تلاوت را برعهده دارند بخشي از جامعه قرآني هستند، افزود: اين جفا به ديگر فعالان قرآني است زيرا جامعه قرآني فقط قاريان و حافظان نيستند، بلكه از مفسران، مترجمان، پژوهشگران و... همه جامعه قرآني هستند. وي پيامبر(ص) و اهل‌بيت(ع) را بهترين قاريان قرآن برشمرد و گفت: امام سجاد(ع) از همه اهل‌بيت زيباتر قرآن مي‌خواند و هنگامي كه قرائت مي‌كرد قرآن تجلي مي‌كرد و كسي طاقت تلاوت او را نداشت. وي پيامبر، اهل‌بيت و علماي شيعه را پايه‌گذار تلاوت دانست و گفت: بزرگ‌ترين تحول كتابت قرآن يعني نقطه‌گذاري هم توسط بزرگان شيعه انجام شد. قرائت عاصم كه امروز قرائت حاكم بر جهان اسلام است هر دو شيعه هستند و در واقع اين قرائت در واقع قرائت امام علي است. اين استاد قرآن كريم دوران قبل از انقلاب را دوران افول تلاوت دانست و گفت: جريان تلاوت تا حدود 20 سال قبل از انقلاب توسط چند استاد روند جديدي آغاز كرد و آن زمان چيزي كه باب بود شب‌هاي جمعه در راديو تلاوت عبدالباسط پخش مي‌شد، تا اينكه يك جوان در كشور به نام محمدتقي مروت جرقه جريان حرفه‌اي تلاوت در كشور را زد. وي ادامه داد: اين جريان در مشهد و تهران گستره وسيعي پيدا كرد، آن زمان استاد مولايي هم كارهايي كرد. اما اين فقط براي جريان تلاوت است و در زمينه حفظ در سال‌هاي قبل از انقلاب كاري نشده بود و اغلب بعد از انقلاب شد.

قرآن پرغلط قبل از انقلاب، سوژه روزنامه‌هاي سعودي شد

موسوي بلده با اشاره به چاپ قرآن‌هاي پرغلط در سال‌هاي قبل از انقلاب گفت: قبل از انقلاب يك قرآن داشتيم كه با امضاي 6 مرجع به چاپ رسيده بود اما با اين حال پر از غلط بود. متاسفانه اين قرآن به دست سعودي‌ها رسيد و آنها در روزنامه‌اي يك صفحه غلط‌هاي اين قرآن را چاپ و عليه ما هجمه كردند.

چاپ 200 ميليون جلد قرآن پس از انقلاب در ادامه احمد حاجي‌شريف از اساتيد و پيشكسوتان قرآن كريم ناشران قرآني قبل از انقلاب را انگشت‌شمار دانست و گفت: آن زمان نظارت بر قرآن را به برخي روحانيون مي‌دادند تا بررسي كنند و قرآن چاپ شود و نظارت تخصصي وجود نداشت. از مرداد 1364 دفتر نظارت بر چاپ و نشر راه‌اندازي شد و امروز هزار ناشر قرآني داريم و حدود 200 ميليون جلد قرآن چاپ شده است. وي ادامه داد: الان بيش از 130 ترجمه قرآن داريم كه به زبان‌هاي مختلف است و اكنون بيش از 70 خوشنويس كل قرآن را كتابت كرده‌اند كه چاپ مي‌شود.

امام راحل و رهبر انقلاب منادي ايمان در قرن حاضر هستند

محمدحسين محمدزاده، مدير شبكه قرآن و معارف سيما در اين نشست امام‌ خميني(ره) را منشأ همه دستاوردهاي انقلاب دانست و گفت: مقام معظم رهبري ادامه‌دهنده حركت عظيم انقلاب و در واقع اين عزيزان منادي ايمان در قرن حاضر هستند. وي به دستاورد‌هاي رسانه‌اي انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: اولين دستاورد رسانه‌اي كشور تاسيس راديو قرآن بود و به فاصله كمي از فعاليت راديو قرآن، راديو معارف كار خود را آغاز كرد. در اواخر دهه هفتاد شبكه قرآن و معارف سيما و در دهه 80 راديو معارف انگليسي و اوايل دهه 90 راديو تلاوت و راديو ترتيل راه‌اندازي شد. محمد‌زاده به توسعه برنامه‌هاي قرآني و معارفي در همه شبكه‌ها اشاره كرد و گفت: تاسيس شبكه‌هاي تخصصي به معني نفي فعاليت‌هاي قرآني در ديگر رسانه‌ها و شبكه‌ها نيست اما مباحث تخصصي در اين شبكه‌ها فقط با موضوع خاص ارايه مي‌شود و مخاطبانش خاص نيستند.

تربيت شهيدان دستاورد‌ قرآني 40 ساله جمهوري اسلامي ايران

علي‌اكبر ملك‌شاهي، استاد قرآن كريم درباره دستاوردهاي انقلاب در حوزه قرآن گفت: شايد همه ما دستاوردهاي قرآني انقلاب در حوزه تلاوت و حفظ را بدانيم اما آنچه انقلاب در حوزه قرآن دستاورد داشت تربيت قرآني جواناني بود كه با نثار جان خود در راه اسلام به قرآن عمل كردند. به ياد دارم در يكي عمليات‌ها پيكر شهيدي را آوردند كه دست‌هايش قلم شده بود و ما را به ياد دستان ابوالفضل انداخت. در ادامه صريحي‌نژاد از بانوان فعال در عرصه حفظ قرآن كريم به رشد فعاليت‌هاي قرآني بانوان در سال‌هاي بعد از انقلاب پرداخت و گفت: بخش عظيمي از جامعه را بانوان تشكيل مي‌دهند و امام خميني‌(ره) فرمودند: از دامن زن مرد به معراج مي‌رود. به لطف خدا بانوان در عرصه قرآن پيشرفت‌هاي زيادي در زمينه‌هاي مختلف حفظ، قرائت، آموزش و مسابقات داشتند و عناوين مختلف در عرصه رقابت‌ها توسط بانوان كسب شده و اين حضور توجه خاص مسوولان را مي‌طلبد.

فعال كردن نهادهاي مردمي

در دهه آينده انقلاب

عبدالهادي فقهي‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست تبيين دستاوردهاي قرآني انقلاب با بيان اينكه حقيقتا انقلاب اسلامي قرآن را احيا كرد، افزود: بدون ترديد موفقيت‌هاي زياد و پرشماري در اين زمينه داشتيم. اما با نگاه به گذشته بايد راه آينده را هم ترسيم كنيم. بايد براي دهه آينده انقلاب جنبه مردمي بودن فعاليت‌ها را تقويت كنيم و نهادهاي مردمي به موازات فعاليت‌هاي دولتي فعال شوند و در زمينه‌هاي مختلف هنرهاي قرآني فعاليت صورت گيرد. در ادامه سيدعلي سرابي، قائم‌مقام شوراي عالي قرآن به اقدامات قرآني پيش از انقلاب اشاره كرد و گفت: پيش از انقلاب در مشهد بودم، آن زمان تعداد حافظان قرآن به قدري كم بود كه تنها يك حافظ قرآن در حوزه علميه داشتيم و همه او را به دليل حافظ قرآن بودنش حافظ صدا مي‌كردند. حكومت طاغوت ما را از ارادت به قرآن دور نگه داشت. انقلاب اسلامي جرقه و نوري بود كه انرژي زيادي را آزاد كرد اما اگر حكومت و دولت پشتيباني نكند حتي اگر مردم هم علاقه‌مند باشند، اتفاق زيادي نمي‌افتد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون