• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4095 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ خرداد

اخبار

فقهي‌زاده: ضرورت توسعه فرهنگ قرآن در عرصه بين‌الملل

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر توسعه فعاليت‌هاي قرآني در عرصه بين‌المللي گفت: اعزام قاريان و حافظان به خارج از كشور مي‌تواند مهجوريت قرآن و مذهب شيعه را در جهان كاهش دهد.

عبدالهادي فقهي‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست تبيين دستاوردهاي قرآني انقلاب اسلامي كه در حاشيه نمايشگاه قرآن برگزار شد، با بيان اينكه، انقلاب اسلامي قرآن را احيا كرد، گفت: بدون ترديد موفقيت‌هاي پرشماري در اين زمينه فعاليت‌هاي قرآني در طول 40 سال پس از انقلاب به ارمغان درآمد و با نگاه به گذشته مي‌توانيم، راه آينده را هم ترسيم كنيم. فقهي‌زاده دهه آينده انقلاب را دهه مردمي بودن فعاليت‌ها دانست و گفت: نهادهاي مردمي مي‌توانند در اين چشم‌انداز به موازات فعاليت‌هاي دولتي فعال شوند و در زمينه‌هاي مختلف هنرهاي قرآني فعاليت كنند. وي حفظ و تلاوت قرآن را مقدمه‌اي براي فهم بيشتر قرآن دانست و تاكيد كرد: مطابق فرمايشات رهبر معظم انقلاب بايد راه‌ها به عمل به قرآن كريم ختم شود كه مي‌طلبد در كنار حفظ و تلاوت، آموزش‌ها و پژوهش‌هاي قرآني در سرفصل‌هاي محوري قرار گيرد. معاون قرآن و عترت وزير ارشاد توليد محتوا در همه حوزه‌هاي فرهنگي را مبناي فعاليت‌هاي قرآني دانست و خاطرنشان كرد: محتوا بايد تا جايي پيش رود كه محتواي فيلم‌ها هم براساس قرآن تهيه شود. شايد 10 درصد از محتواي توليد شده در فضاي مجازي هم قرآني نباشد. وي لزوم توجه به فعاليت‌هاي قرآني در عرصه بين‌المللي را مهم برشمرد و افزود: اعزام قاريان و حافظان به خارج از كشور و فعاليت‌هاي ديگر مي‌تواند از مهجوريت قرآن و مذهب شيعه در جهان بكاهد.

 

محققان و قرآن‌پژوهان مطرح بين‌المللي به نمايشگاه قرآن مي‌آيند

مدير كميته نشست‌هاي تخصصي بخش بين‌الملل نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم از برگزاري بيش از 10 نشست تخصصي در اين بخش با حضور استادان و پژوهشگران مطرح بين‌المللي خبر داد. حميد باقري درباره نشست‌هاي پيش‌بيني شده در بخش بين‌الملل اين نمايشگاه اظهار كرد: اين نشست‌ها در 2 بخش پيش‌بيني شده است كه بخش اول به برگزاري حدود 6 نشست با مشاركت ميهمانان خارجي به صورت غيرحضوري و با ارتباط اينترنتي (وبينار) برگزار مي‌شود. در اين نشست‌ها پيش‌بيني شده است تا محققان و قرآن‌پژوهان مطرحي از كشورهاي آلمان، فرانسه، تركيه، عراق، روسيه و چند كشور عربي به ارايه سخنراني بپردازند. وي افزود: هر يك از اين نشست‌ها با حضور يك پژوهشگر خارجي به صورت وبينار و 2 پژوهشگر داخلي به صورت حضوري با محوريت موضوعات قرآني برگزار مي‌شود.

مدير كميته نشست‌هاي تخصصي بخش بين‌الملل نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم در همين رابطه تصريح كرد: از برخي موضوعات محوري اين نشست‌ها مي‌توان به «قرآن و تقريب مذاهب»، «قرآن و تفسير» و «قرآن و فضاي نزول» اشاره كرد. باقري درباره بخش دوم از نشست‌هاي تخصصي بخش بين‌الملل نمايشگاه قرآن نيز گفت: بخش دوم اين نشست‌ها به برگزاري 5 نشست با محوريت «قرآن و انقلاب اسلامي» اختصاص دارد كه به مناسبت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي مردم شريف ايران پيش‌بيني شده است و در حال حاضر مراحل نهايي تاييد خود را طي مي‌كند كه اطلاعات تكميلي آن پس از تاييد نهايي متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

نخستين غرفه نمايشگاهي با قابليت لايك محتوا در ايران رونمايي شد

نخستين غرفه نمايشگاهي با قابليت لايك محتوا در ايران، امسال در بيست‌و‌ششمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم رونمايي شد. محمدصادق زماني، دبير اجرايي و‌ طراح نخستين طرح نمايشگاهي قرآني با قابليت لايك محتوا در ايران گفت: طرح «آيه محبوب من» به عنوان طرحي نو و متفاوت، براي نخستين‌بار، طراحي و در قالب يك غرفه نمايشگاهي با قابليت لايك محتوا در نمايشگاه بين‌المللي قرآن ارايه شده است. وي با بيان اينكه اين طرح متفاوت قرآني، با ايجاد پيوند اثرگذار و كاربردي ميان مفاهيم والا و هدايت‌بخش قرآن با «فضاي مجازي» و «هنر گرافيك»، به شبيه‌سازي بخش‌هايي از فضاي مجازي در فضاي حقيقي اقدام كرده است، اظهار داشت: در غرفه «آيه محبوب من» بازديدكنندگان، حدود ۳۰ تابلوي زيباي گرافيكي با طرح‌هاي خاص را مي‌بينند كه هر تابلو، يك آيه از قرآن كريم را با يك «ايده مفهومي-هنري» نو و جذاب به تصوير كشيده است. زماني ادامه داد: تمامي اين تابلوها، داراي قابليت لايك (سيستم لايك ديجيتالي) هستند و بازديدكنندگان از نمايشگاه قرآن مي‌توانند اين تابلوها را به صورت واقعي و در فضاي حقيقي غرفه‌ «آيه محبوب من» لايك كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون