• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4152 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ مرداد

عبدالله ناصري فعال سياسي اصلاح‌طلب:

اصلاح‌طلبان، قوي‌ترين سنگر در مقابل براندازان

زمزمه‌هايي در مورد رفع محدوديت‌هاي رييس دولت اصلاحات و حتي حصر به گوش مي‌رسد و اصلاح‌طلبان به‌شدت از اين موضوع استقبال كرده‌اند. اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور چند روز قبل اعلام كرد كه همايشي با حضور همه جريان‌ها و شخصيت‌هاي نمادين نظام برگزار مي‌شود. اين اظهارات او گمانه رفع محدويت‌هاي سيد محمد خاتمي را تقويت كرد. اظهارات حسين كروبي كه با يك واسطه از جهانگيري شنيده است كه شوراي عالي امنيت ملي رفع حصر را مصوب كرده است نيز بر اميدهاي اصلاح‌طلبانه افزود. استقبال فعالان سياسي و چهره‌هاي اصلاح‌طلب از رفع احتمالي محدوديت‌ها تنها يك روي سكه بود و برخي از كاربران فضا مجازي درست در نقطه مقابل آنان قرار گرفته و اظهار داشتند كه اين اقدام در شرايط فعلي نه تنها موجب تقويت انسجام ملي نمي‌شود بلكه از ميزان محبوبيت بزرگان اصلاح‌طلب كاسته و اين جريان را با موج ديگري از ريزش راي مواجه مي‌كند. اصلاح‌طلبان اما اين تحليل را رويكرد طيف برانداز دانسته و تاكيد مي‌كنند كه فضاسازي‌هاي آنان بي‌ثمر است زيرا جريان اصلاحات و هواداران واقعي آن به هيچ‌وجه قصد عبور از قانون اساسي و خط و مرزهاي نظام را ندارد و از هر اقدامي در جهت آشتي ملي و تقويت انسجام داخلي استقبال مي‌كند. عبدالله ناصري عضو بنياد باران يكي از چهره‌هاي سياسي اصلاح‌طلبي است كه اينگونه مي‌انديشد.

وي در گفت‌وگو با «اعتماد»، گفت: «بعد از اظهارات اخير آقاي جهانگيري و با توجه به خبري كه آقاي حسين كروبي در مورد تصويب رفع حصر و رفع محدوديت‌هاي آقاي خاتمي در شوراي عالي امنيت ملي اعلام كرد، اميدواري به رفع محدوديت‌هاي بيشتر شده و نشانگر اين است كه مصوبات اوليه مسير قانوني خود را طي كرده است. به هر حال از ابتدا گفته شد كه حصر مبناي قانوني دارد و رفع آن نيز بايد با بر مبناي قانون باشد. »

ناصري در مورد آثار سياسي رفع محدوديت‌ها در شرايط فعلي نيز گفت: «اصلاح‌طلبان معتقد هستند كه گام اول براي آشتي ملي رفع حصر و رفع محدوديت‌هاي خاتمي است. بنابراين اگر خبري كه حسين كروبي اعلام كرد، صحت داشته باشد و همين روزها به تصويب برسد و ابلاغ شود، مي‌توان گفت كه تلاش آقاي جهانگيري پرفايده بوده است اما اگر اتفاقي در جهت رفع محدويت‌ها صورت نگيرد، به جايي نخواهد رسيد.»

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در پاسخ به اين پرسش كه رفع محدوديت‌ها در اين مقطع زماني چه پيام سياسي دارد و چقدر موثر خواهد بود؟ گفت: «من معتقد هستم كه در شرايط فعلي با توجه به شرايط بين‌المللي و منطقه‌اي و البته بحران‌هاي موجود، رفع محدوديت‌ها در راستاي انسجام و تقويت وحدت ملي بسيار موثر خواهد بود به شرط آنكه يك ديدار تشريفاتي نباشد به جريان‌هاي تندرو ختم نشود.»

او در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه رفع محدوديت‌هاي رييس دولت اصلاحات يا حضور وي در جلسه‌اي با ديگر شخصيت‌هاي نظام چه تاثيري بر بدنه اجتماعي اصلاح‌طلب خواهد داشت، گفت: «مردم حتما اين تدبير و برداشت را دارند كه براي رفع مشكلات ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي ابتدا بايد يك آشتي و انسجام ملي را در داخل كشور شكل داد. بنابراين اين اتفاق حتما براي جامعه مدني رضايت‌بخش خواهد بود».

عضو بنياد باران تاكيد كرد: «همه بايد اين را باور كنند كه اگر جامعه مدني بخواهد از اصلاح‌طلبان عبور كند، به معناي آن است كه مي‌خواهد از جمهوري اسلامي عبور كند».

ناصري در واكنش به اين تحليل كه رفع محدوديت خاتمي و حضور او در جلسه‌اي با ديگر بزرگان موجب تقويت موج عبور از خاتمي و به نفع براندازان خواهد بود، گفت: «تكليف براندازان معلوم است و در اين شرايط اصلاح‌طلبان را به عنوان بزرگ‌ترين مخالف و قوي‌ترين سنگر در مقابل خود مي‌بينند لذا ممكن است بعد از اين ديدار فضاسازي‌هايي انجام دهند اما اصلاح‌طلبان و جامعه مدني هوادار واقعي اصلاحات تصميمي بر عبور از نظام سياسي و قانون اساسي ندارد. بنابراين تصور مي‌كنم كه جامعه با يك نگاه واقع‌بينانه تعاملات و جلوه‌هاي آشتي ملي را دنبال خواهد كرد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون