• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3201 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۹ اسفند

پرونده بيماراني كه به دليل مصرف دارو نابينا شدند وارد مرحله جديد شد

وزير بهداشت خبر از دستگيري متخلفان عرضه داروي « آوستين» داد

اعتماد| وزير بهداشت و رييس سازمان غذا و دارو از دستگيري متخلفان عرضه داروي غير معتبر آوستين خبر داده‌اند. سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت روز گذشته اعلام كرده كه با ورود به موقع دستگاه‌هاي امنيتي، عوامل توزيع داروي آوستين كه موجب نابينايي 15 بيمار جراحي قرنيه در كلينيك خصوصي رازي تهران شده بودند، دستگير شدند و با توجه به اهميت موضوع قرار است كه دستگاه قضايي خارج از نوبت اتهام اين افراد را مورد رسيدگي قرار دهد.
وزير بهداشت كه طي روزهاي گذشته و پس از تاييد غيرمعتبر بودن داروي مورد استفاده در اين مركز درمان خصوصي، دستور اكيد داد كه تمام مراكز درماني خصوصي و دولتي موظف به تامين دارو اقلام مورد نياز خود صرفا از مراكز مورد تاييد وزارت بهداشت هستند، هشداري هم براي بيماران داشت و گفت: اگر كسي از مبادي غيرقانوني دارو تهيه كند مسوول خودش است و مردم بايد مراقبت كنند. در حالي كه استفاده از داروي غير معتبر باعث نابينايي بيماران شده و احتمال بازگشت 100درصدي بينايي آنها هم چندان پررنگ نيست، تصميم وزارت بهداشت براي مقابله با هرگونه سودجويي نهفته در تامين دارو و تجهيزات پزشكي از طريق واسطه‌ها و دلالان اين است كه از اين پس مراكز درماني خصوصي و دولتي، داروي مورد نياز خود را صرفا از طريق مراكز پخش وزارت بهداشت تهيه كنند كه البته هنوز ضمانت اين دستور به دليل تمايل به سود بيشتر در قبال هزينه كرد كمتر در برخي مراكز درماني وابسته به بخش خصوصي چندان روشن نيست.
چنانكه طي روزهاي گذشته هم رسول ديناروند، رييس سازمان غذا و دارو تاييد كرد كه نتايج بازرسي‌ها از مراكز چشم پزشكي تهران و كرج، استفاده از داروي قاچاق و تقلبي و خريد برخي داروها از مراكز غيرمجاز را تاييد كرده است. البته ديناروند افزوده بود: «منشأ داروي آوستين وارداتي به كشور، شركت روش سوييس است كه به صورت مجاز وارد كشور شده و آلودگي آن بعيد به نظر مي‌رسد اما نوع تقلبي آن نيز آنقدر به اين دارو شبيه است كه تشخيص آن براي پزشك هم دشوار است‌‌. اما تمامي مراكز درماني مي‌دانند كه خريد دارو صرفا از مراكز مجاز و داروخانه امكان‌پذير است و كساني كه خارج از اين مراكز خريد كنند تخلف انجام داده‌اند‌‌.»    ديناروند خبر داد كه در پي بروز آسيب‌هاي چشمي براي بيماران در اين مراكز چشم پزشكي، به تمامي دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي كشور ابلاغ شده از همه مراكز چشم‌پزشكي بازرسي‌هاي دقيق و مستمر داشته باشند تا ضمن نظارت بر شرايط تزريق نسبت به خريدهاي‌شان از شبكه‌هاي رسمي اطمينان حاصل كنند‌‌.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون