• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3201 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۹ اسفند

با دستور رييس قوه قضاييه

جلوگيري از تخريب وتعدي به محيط زيست بخشنامه شد

 

اعتماد|در پي سخنان مقام معظم رهبري در خصوص لزوم حفاظت از محيط زيست، رييس قوه قضاييه با ارسال بخشنامه‌اي به مراجع قضايي سراسر كشور، از آنها خواست نسبت به تعدي و تخريب منابع طبيعي و تغيير كاربري بي رويه اراضي كشاورزي جلوگيري به عمل آورند.
به گزارش مهر، ‌در قسمت‌هايي از اين بخشنامه، ‌آمده است: «در پي بيانات مهم مقام معظم رهبري (مدظله العالي) در اهميت و ضرورت صيانت از محيط زيست، خصوصا جنگل‌ها، مراتع، منابع آبي و جلوگيري از تعدي و تخريب منابع طبيعي و تغيير كاربري بي‌رويه اراضي كشاورزي و لزوم جديت و هماهنگي كليه مسوولان كشور در حفظ و سلامت محيط زيست و با توجه به وظايف ذاتي دستگاه قضايي، مراجع قضايي سراسر كشور مكلفند:
1- ضمن رسيدگي سريع و قاطع به پرونده‌هاي ارجاعي، با جديت بيشتري نسبت به برخورد با متخلفين از قانون، خصوصا افراد ذي‌نفوذ اقدام نموده و نبايد هيچ‌گونه كوتاهي و اغماضي در اين رابطه صورت پذيرد.
2- دادستان‌هاي سراسر كشور حسب وظيفه ذاتي مكلفند در صورت عدم شكايت دستگاه‌هاي اجرايي در موارد وقوع جرم در زمينه اموال عمومي نسبت به تعقيب متهمان اقدام قانوني به عمل آورند.
3- روساي كل دادگستري استان‌ها مسووليت نظارت بر اجراي اين بخشنامه را عهده‌دار بوده و موظفند نتيجه اقدامات به عمل آمده را به صورت مرتب به حوزه رياست قوه قضاييه گزارش نمايند.
4- سازمان بازرسي كل كشور مكلف است با توجه به وظيفه سازماني و با استفاده از ظرفيت وسيع قانوني، نظارت بر عملكرد مسوولان مربوطه را بيش از گذشته پيگيري و نتيجه را مستمرا به حوزه رياست منعكس نمايد.
بديهي است دستگاه‌هاي اجرايي ذي ربط حسب وظيفه ذاتي لازم است علاوه بر نظارت بر واحدهاي تحت امر، موارد جرم را به مراجع قضايي منعكس نمايند. رييس سازمان حفاظت محيط زيست نيز‌پيام قدرداني خود را نسبت به بيانات مقام معظم رهبري اعلام كرده است. معصومه ابتكار، ‌سخنان روز يكشنبه رهبري را باعث دلگرمي دوستداران طبيعت و محيط زيست كشور دانست و گفت: «وظيفه مي‌دانم مراتب قدرداني خود، مديران و كارشناسان حوزه محيط زيست را براي عنايت ويژه‌اي كه نسبت به اهميت آب، خاك و هوا و نيز حفاظت از طبيعت ايران اسلامي مبذول داشتيد، اعلام نمايم.»  استاندار تهران هم با اشاره به توجه بالاترين مقام سياسي كشور در خصوص لزوم حفاظت محيط زيست، ‌تخريب محيط زيست را جرم اعلام كرد و گفت: «‌مقام معظم رهبري بسيار دقيق مسائل را مطرح كردند كه ما نيز فرامين ايشان را در يك و نيم سال گذشته اجرايي كرده‌ايم. بيانات ايشان وظايف ما را سنگين‌تر كرد تا نظارت و دقت خود را در حفظ محيط زيست بيشتر كنيم و از ساخت و سازهاي غيرمجاز و تصرف زمين‌هاي منابع طبيعي جلوگيري كنيم.»  حسين هاشمي افزود: «با توجه به اينكه زمين در استان تهران ارزش افزوده بالايي دارد، بنابراين بايد تمامي دستگاه‌هاي ذيربط علاوه بر حفظ محيط زيست، زمينخواري و ساخت و سازهاي غيرمجاز، خط قرمز وظايف‌شان باشد. بايد جلوي فاجعه تخريب محيط زيست را بگيريم، مقام معظم رهبري در سخنان اخير خود به پديده كوه‌خواري اشاره كردند كه منظور ايشان ساخت و ساز در ارتفاع بالاي 1800 متر است.» به گفته هاشمي، جرم بودن تخريب محيط زيست از جملات كليدي مقام معظم رهبري بود، لذا با همكاري قوه قضاييه و با قاطعيتي كه اين قوه دارد، مي‌توان نسبت به جلوگيري از تخريب محيط زيست و ساخت و سازهاي غيرمجاز اقدام كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون