مديرعامل گروه صنعتي ايرانخودرو ضمن تشريح سياستها و برنامههاي اين گروه در تعامل با شبكه تامين اعلام كرد: عقد اخوت با هيچ يك از قطعهسازان نداريم. خط قرمز همكاري با قطعهسازان، تامين به موقع با هزينههاي مناسب و باكيفيت قطعات است.
به گزارش ايكوپرس، فرشاد مقيمي محور برگزاري نشست با شبكه تامين را ايجاد اتحاد و همدلي در صنعت خودرو دانست و گفت: با هماهنگي بين قطعهسازان با محوريت تشكلهاي تخصصي از يكسو و قطعهسازان با گروه صنعتي ايرانخودرو به عنوان خودروساز شماره يك كشور از سوي ديگر، به دنبال تحقق اهداف و برنامههاي توليد خواهيم بود.
مديرعامل ايرانخودرو در اين نشست بر همافزايي و همبستگي بين قطعهساز و خودروساز تاكيد و اظهار كرد: با هم عهد ببنديم تخريب قطعهساز عليه قطعهساز، خودروساز و انجمنها و برعكس ممنوع، همه با وحدت كلمه براي تحقق اقتصاد مقاومتي و رونق توليد گام برداشته و مشكلات درون خانواده را با هم حل خواهيم كرد و احترام متقابل به حقوق يكديگر به ويژه حقوق مصرفكننده را در اولويت قرار خواهيم داد.
وي با تاكيد بر پرداخت نظاممند و شفاف به قطعهسازان و جلوگيري از رانت و تبعيض گفت: بايد پرداختها بر اساس رويكردي سيستماتيك صورت گيرد، كميتههاي تخصصي بر اساس شاخصهاي ارزيابي، بر عملكرد قطعهسازان نظارت خواهند كرد تا پرداختها بر اساس آن انجام شود.
مديرعامل ايرانخودرو با تشريح شرايط موجود، بر لزوم همبستگي و همگرايي ايرانخودرو و سازندگان تاكيد كرد و گفت: برنامه توليد امسال ايرانخودرو مشخص است و نيازمنديها در حوزه تامين نيز مطابق با تعداد توليد تعيين شده است. با همت و ياري شما تامينكنندگان در كمتر از دوماه آينده به تيراژ توليد روزانه دستكم دو هزار دستگاه خودرو خواهيم رسيد.
مقيمي تصريح كرد: هدف اين است كه خودروها با عبور مستقيم از خط توليد به دست مشتريان برسد. با همكاري قطعهسازان، علاوه بر رضايتمندي مردم و مشتريان، از انباشت سرمايه قطعهساز و خودروساز در پاركينگها جلوگيري خواهيم كرد.
وي افزود: با پشتيباني سازندگان خودروهاي كف پاركينگ نيز بر اساس برنامه زمانبندي به زودي به صفر خواهد رسيد.
مديرعامل گروه صنعتي ايرانخودرو تعامل نظاممند و شفاف با تامينكنندگان را از ديگر محورهاي داراي اهميت عنوان كرد و گفت: علاوه بر ايجاد تنوع در روشهاي تامين مالي به دنبال پرداخت نظاممند هستيم تا برنامههاي خودكفايي توليد در گروه صنعتي ايرانخودرو را محقق كنيم.
وي برنامه توسعه محصولات جديد و توسعه صادرات را از مقولههاي مهم در فعاليتهاي ايرانخودرو دانست و گفت: برنامههاي متنوعي نيز براي ارتقاي كيفيت محصولات و كاهش نمرات منفي طرحريزي كردهايم.
مقيمي با بيان اينكه تصوير ذهني جامعه و مشتريان از ايرانخودرو آسيب ديده است، بر لزوم بهبود شرايط تاكيد كرد و گفت: با همت مجموعه بايد به جايگاه قبلي بازگرديم، تداوم فعاليت ما در گرو همكاري و همراهي با يكديگر است.
وي گفت: با همت و ظرفيتهاي موجود در قطعهسازان به عنوان سربازان خط مقدم جبهه اقتصادي توانستهايم از بخش زيادي از مشكلات عبور كنيم.
مديرعامل گروه صنعتي ايرانخودرو بر استمرار جلسات با قطعهسازان از طريق تشكلها تاكيد كرد و گفت: با تدابيري كه اتخاذ خواهد شد، مشكل گردش نقدينگي قطعهسازان قابل رفع است.
مديرعامل گروه صنعتي ايرانخودرو در ادامه بر بهرهوري و توسعه تخصصي در زنجيره ارزش خودرو تاكيد كرد و گفت: بايد با بهرهمندي از تكنولوژي روز به اين هدف دست يابيم. خودروسازي 21 درصد از ارزش افزوده بخش صنعت را به خود اختصاص ميدهد و نميتواند نسبت به مقوله بهرهوري بيتفاوت باشد.
مقيمي با بيان اينكه توسعه خودكفايي مهمترين محور برنامههاي ايرانخودرو است، گفت: بايد فعاليتهاي طراحي محصول در گروه را با جديت و گستردگي بيشتري پيگيري كنيم.
وي ايجاد ستاد توسعه و تعميق ساخت داخل را از رويكردهاي گروه عنوان كرد و گفت: شخصا در كميسيونها و جلسات اين ستاد داخليسازي قطعات را دنبال ميكنم. از نيروهاي دانشي، شركتهاي دانشبنيان، قطعهسازان، تشكلها و انجمنهاي مرتبط نيز كه در اين زمينه تجربه دارند دعوت به همكاري كردهايم.
مقيمي در ادامه محورهاي تعامل نظاممند و شفاف با تامينكنندگان را تشريح كرد و گفت: مدل جامع ارتباط با تامينكنندگان را بر مبناي استراتژيهاي حمايتي، كنترلي و مشاركتي اجرا خواهيم كرد. با تمركز بر فرآيند سيستماتيك انتخاب و جايگزيني تامينكنندگان در جهت شناسايي و كاهش ريسكهاي تامين گام خواهيم برداشت.
وي از توافق با بانك مركزي در زمينه اخذ مجوز استفاده از ارز حاصل از صادرات توسط ايرانخودرو خبر داد و گفت: با اجراي اين رويكرد به بالانس ارزي خواهيم رسيد.
وي هدف خودكفايي و كاهش ارزبري توليد را 244 ميليون يورو اعلام كرد و گفت: نبايد نسبت به واردات قطعهاي كه قابليت داخليسازي دارد، اقدام شود. اولويت ما ساخت داخل و تمركز بر توان دانش ايراني است.
مديرعامل گروه صنعتي ايرانخودرو از توليد سه محصول دناپلاس اتوماتيك، 301 و 207 با سقف شيشهاي تا پايان سال خبر داد و گفت: حوزههاي فني و مهندسي و طراحي محصولات جديد را نسبت به قبل فعالتر خواهيم كرد. تا پايان سال چند برنامه رونمايي از محصولات جديد را پيشبيني كردهايم.
وي صادرات 20 ميليون يورو قطعات و مجموعهها را برنامه تعيين شده براي سال جاري عنوان كرد و گفت: در بازارهاي صادراتي ميتوانيم به برنامههاي تامين ارز كمك كنيم.
مقيمي در پايان با بيان اينكه بايد با همدلي و همراهي سازندگان و حمايت مسوولان، تحريمها را كه از خودروسازي شروع شده، در همين جا زمين بزنيم، وحدت كلمه را مهمترين عامل پيشبرد اهداف دانست و گفت: تيراژ توليد را افزايش خواهيم داد، خودروهاي ناقص را تكميل و وارد بازار خواهيم كرد و برنامههاي توسعه محصول و ارتقاي كيفيت را با جديت دنبال ميكنيم تا تصوير ذهني جامعه از بزرگترين خودروساز كشور را به جايگاه قبلي بازگردانيم.