• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4489 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر

حواشي پيرامون رده‌بندي سني فيلم‌ها پاياني ندارد

قانون درجه‌بندي سني متوقف نشده

تينا جلالي

 

 

از ابتداي شهريور امسال كه بحث رده‌بندي سني فيلم‌ها به صورت جدي در دستور كار مسوولان سينمايي قرار گرفت و آنها به صورت جدي به اين قضيه ورود پيدا كردند، دستورالعملي با فصل‌هاي مختلف در اين خصوص نوشته شد. همزمان هم نقدهاي متفاوتي در رسانه‌ها به برخي از آن وارد شد و برخي سينماگران به چگونه اجرا شدن اين دستورالعمل اعتراض داشتند.

حسين انتظامي كه طي احكامي هيات رده‌بندي سني آثار سينمايي را معرفي كرده بود دستور اجراي آيين‌نامه سني را در سينماها صادر كرد و اين دستورالعمل رنگ اجرايي به خود گرفت و فيلم‌ها يك به يك بعد از دريافت مجوز نمايش با نظر مستقيم اين هيات و با درجه سني‌هاي مختلف در سينماها به نمايش
در آمدند. درجه‌بندي سني فيلم‌ها تا جايي پيش رفت كه تقريبا اكثر فيلم‌هاي روي پرده با ملاحظه سني كودكان و نوجوانان نمايش داده شدند و اين مساله با تعجب بسياري از رسانه‌ها مواجه شد. برخي‌ها معتقد بودند سهم كودكان از فيلم‌هاي روي پرده تقليل يافته و عده‌اي هم به محتواي نامطلوب فيلم‌هاي روي پرده اشاره مي‌كردند كه دچار ملاحظه سني شده است. تا اينكه جمعه شب سعيد الهي كارشناس برنامه هفت در ميزگردي اعلام كرد كه ديوان عدالت اداري دستور موقت توقف دستورالعمل رده‌بندي سني فيلم‌ها را به دو دليل صادر كرده است.

او معتقد بود: «از آنجا كه اين دستورالعمل با وجود مفيد بودن براي برخي آثار سينمايي، متاسفانه به دليل تضاد با قوانين فرهنگي كشور، مجوز توليد آثاري با موضوعات اباحه‌گري، روابط ناسالم اخلاقي و ترويج خشونت تلقي مي‌شود، ديوان عدالت اداري به همين دليل در تاريخ شانزدهم مهرماه امسال، حكم به توقف موقت اجراي آن داده است.»

در حالي كه مديركل حوزه رياست ديوان عدالت اداري به مهر گفته بود كه با شكايت و در خواست ابطال دستورالعمل نظام درجه‌بندي گروه‌هاي سني فيلم‌هاي سينمايي، اين شكايت طبق قانون در صلاحيت هيات عمومي ديوان مطرح شده بود و قاضي شعبه با مطالعه و بررسي پرونده دستور موقت صادر كرده است و در حال حاضر اين دستورالعمل غيرعملياتي است اما مسعود نجفي مدير روابط عمومي سازمان سينمايي معتقد بود ديوان عدالت اداري دستور توقف دستورالعملي را كه در ۱۰ ارديبهشت‌ماه امسال ابلاغ شده بود صادر كرده است و در شهريورماه سال جاري پيش‌نويس جديدي منتشر شد كه هنوز نهايي و ابلاغ نشده و در حال حاضر مبناي عمل سازمان سينمايي است.حالا با وجود تمام اين صحبت‌ها و كشمكش‌ها اين پرسش مطرح مي‌شود كه تكليف فيلم‌هاي در حال حاضر روي پرده چيست؟ آيا با دستور توقف دستورالعمل رده‌بندي سني فيلم‌ها؛ ‌كودكان و نوجوان آزاد و مختارند و مي‌توانند به تماشاي فيلم‌هاي حال حاضر روي پرده بنشينند يا قرار است چه اتفاقي بيفتد؟ اما پيگيري‌‌هاي ما در پاسخ به اين پرسش از يكي از مديران سازمان سينمايي به اينجا رسيد كه فيلم‌هاي روي پرده به اكران خود با قانون درجه‌بندي سني فعلي ادامه پيدا خواهد كرد و راي ديوان عدالت اداري مربوط به آيين‌نامه 10 ارديبهشت بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون