مراقبت از اميد دانشآموزان
فاطمه ذوالقدر
روز دانشآموز، يادآور جايگاه مهم، ارزشمند و نقشِ آينده ساز دانشآموزان در جامعه است. آموزش، پرورش، رصد و بالندگي استعدادها و توانمنديهاي دانشآموزان به ايجاد شرايط و محيطي مساعد منوط است تا استعدادهاي خدادادي آنان شكوفا و به فعل تبديل شده و زمينههاي رشد و بالندگي آنان در عرصههاي گوناگون فراهم شود. دانشآموزان كشورمان با درك ارزش و جايگاه رفيع خويش با برنامهريزي و كوشش خستگيناپذير و پيوسته، ميكوشند خود را براي دستيابي به موفقيت و كاميابيهاي بزرگ آماده سازند. دانشآموزان، چهرههاي برجسته و افتخارآفرين عرصههاي علم و عمل، شهامت، مبارزه، پاكي، عفاف، معصوميت، ايثار و فداكارياند و با بهرهگيري از استعدادهايشان قادرند آينده ايران اسلامي را از هر زمان شكوفاتر و رو به پيشرفت و توسعه با دستان خويش بسازند. جوانان و نوجوانان دانشآموز در روند رشد و شكوفايي كشور با روحيه و عزمي انقلابي همواره و در همه زمانها و موقعيتهاي پيش و پس از انقلاب موثر بودهاند و ويژگي ضد استكباري آنها، جزيي از هويتشان به شمار ميرود. خاطره فرزندان دلير انقلاب اسلامي، سرمشق و الگويي فراموش نشدني براي تمامي نسلهاي دانشآموزي است كه عزت را، بر زندگي ذلت بار ترجيح دهند و همواره با بيداري و هوشياري، فرصتها و تهديدها را بشناسند و در برابر ظلم، ستم و زورگويي هيچ ابرقدرتي سرتسليم فرود نياورند. چگونگي گذران اين دوره از زندگي، تاثير بسياري بر شيوه زندگي آنان و نيز آينده كشور ميگذارد. اگر جوانان و نوجوانان به عملكرد اطرافيان، تعهد و دلسوزيشان اطمينان داشته باشند، واضح است كه جهت ابقا و بهبود ارزشهاي خانواده و در سطح گستردهتر جامعه تلاش ميكنند و پاسخگوي فعاليت و پيگيريهاي مسوولان خواهند بود چرا كه در آنها صداقت را ميبينند و تدبير و تمشيت را درك ميكنند و مبتني بر آن به اميد روزهاي بهتر، برنامههاي خود را در چارچوب ارزشهاي جامعه و نظام تعيين و اجرا ميكنند. لذا بر مسوولان امر است كه در كنار فراهم آوردن وسايل و امكانات آموزشي و پرورشي و شرايط رفاهي دانشآموزان و تعامل هر چه بهتر و بيشتر با خانوادههايشان بر تغذيه فكري و تربيت روحي آنان با لحاظ مقتضيات امروز جامعه و تزريق نشاط و ايجاد اطمينان بر تلاش براي بهبود وضعيت جامعه، برنامهريزي كنند. اميدﹺ دانشآموزان، نيازمند مراقبت است. دانشآموزي كه خود را بازنده جامعه بداند و مأيوس از آينده خود و شرايط اقتصادي و اجتماعي متحمل بر خانوادهاش باشد، ارزشها و هنجارهاي جامعه را كمرنگ ميبيند و ...
در نتيجه رغبتي براي تلاش كردن جهت بهبود وضعيت و رفع مشكلات نخواهد داشت. ليكن اگر به عوامل سازنده آموزش، پرورش، آسايش و استراحت خويش اعتماد داشته باشند - همان طور كه همواره اينگونه بوده است - از هيچ تلاشي براي سازندگي دريغ نخواهند كرد. پس وظيفه همگان و در رأس آن مسوولان آموزشي و پرورشي است كه با ايجاد اميد و انگيزه، به دانشآموزان، اين آيندهسازان كشور، كه چشم اميد امام(ره) نيز از آغاز نهضت به آنها بوده، اهميت دهند و به مطالبات به حق جامعه دانشآموزي كشور جامع عمل بپوشانند.