• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4514 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ آبان

تاج بخش: خشكسالي امنيت غذايي را مورد تهديد قرار مي‌دهد

سحر تاج‌بخش، رييس سازمان هواشناسي كشور با اشاره به پيامدهاي تغيير اقليم گفت: خشكسالي امنيت غذايي كشورها را مورد تهديد قرار مي‌دهد.

به گزارش مهر، سحر تاج‌بخش رييس سازمان هواشناسي كشور در ششمين كنفرانس بين‌المللي منطقه‌اي تغيير اقليم گفت: تغيير اقليم امروز جزو مسائل امنيتي كشور ما محسوب مي‌شود. اتفاقي كه در اقليم افتاده، بروز رخدادهاي حدي را افزايش داده است. يكي از اساسي‌ترين موارد تاثيرگذار بر تغيير اقليم، حمل و نقل است و حمل و نقل هوايي يكي از پروژه‌هايي است كه نقشي بسيار تاثيرگذار در توليد گازهاي گلخانه‌اي و دي‌اكسيد كربن دارد. تاج‌بخش افزود: امروز مسائل مرتبط با تغيير اقليم و رخداد پديده‌هاي حدي جزو پرمخاطره‌ترين مسائل اقتصادي دنياست. ۴.۵ ميليارد نفر در دنيا متاثر از مخاطرات طبيعي هستند كه ۹۶ درصد از آن متاثر از پديده‌هاي مربوط به هواست. او در اين باره خاطرنشان كرد: رويدادهاي همراه با تلفات و خسارات از ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸ در دنيا روند رو به افزايش داشته است. اساسا اتفاقي كه به رويداد پديده‌هاي حدي منجر شده، گرمايش زمين است كه به ويژه در ماه‌هاي دسامبر، ژانويه و فوريه افزايش دماي زمين در عرض‌هاي شمالي، منجر به تغيير روند بارش در جهان شده است. قسمت‌هايي از خاورميانه و بخش‌هاي بزرگي از شمال افريقا متاثر از خشكسالي است كه تاثير آن روي كاهش توليد ناخالص داخلي (جي‌دي‌پي) كاملا محسوس است.

رييس سازمان هواشناسي تصريح كرد: چنانچه اين روند گرمايش ادامه داشته باشد ناامني غذايي در كشورها را به دنبال خواهد داشت كه خاورميانه و شمال آفريقا جزو متاثرترين مناطق از خشكسالي به شمار مي‌روند.

او گفت: هشدارهاي مربوط به افزايش 3 درجه‌اي دماي زمين به معناي آن است كه بخش اعظم اين كشورها دچار ناامني غذايي خواهند شد. اگر به سمت 2 درجه سانتيگراد افزايش دما برويم، روند توفان‌هاي حاره‌اي در كل دنيا بيشتر مي‌شود. اثر ديگر افزايش تراز درياست كه براي كشورهايي كه تجمع جمعيت و ساحل دارند، مشكل بزرگي محسوب مي‌شود.

تاج‌بخش اظهار كرد: از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۸ انتشار دي‌اكسيد كربن جهش قابل ملاحظه‌اي داشته و مخاطرات اقليمي با ادامه اين روند، افزايش خواهد داشت. امواج گرمايي هم از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ افزايش محسوس داشته و نقش حمل و نقل در اين موضوع ۱۴ درصد است.

معاون وزير راه و شهرسازي افزود: در حوزه حمل و نقل، منابع سوخت متعددي دخالت دارد كه بخشي مربوط به حمل و نقل زميني است و حدود ۱۰ اگزاژول مربوط به حمل‌و نقل هوايي است.

او ادامه داد: در سال‌هاي اخير ۳۰ هزار كيلومتر مسير هوايي جديد در فضاي ايران ايجاد شده و طول مسيرهاي هوايي ما از ۶۰ هزار كيلومتر به ۹۴ هزار كيلومتر افزايش يافته و منجر به كوتاه شدن مسيرها شده است. براي مثال پرواز بندرعباس به تبريز در مسير قديم ۱۲۱ دقيقه زمان مي‌برد و ۹۷۰ مايل بود كه اكنون در مسير تازه به ۱۰۴ دقيقه زمان و ۸۳۶ مايل كوتاه شده است كه منجر به كاهش مصرف سوخت و كاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي مي‌شود و فقط در همين مسير روزانه بيش از دو ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان صرفه‌جويي سوخت داريم.

تاج‌بخش تصريح كرد: مسير ديگر كه از شمال غرب كشور ما در آلرام به خليج فارس شكل گرفته ۲۸۱ مايل و ۲۸ دقيقه كوتاه شده است. ۷۰ درصد پروازهاي عبوري از اروپا به كشورهاي حاشيه خليج فارس از اين مسير عبور مي‌كند. با در نظر داشتن ميانگين مصرف سوخت براي هر پرواز شاهد كاهش مصرف 3 هزار و ۷۰۰ كيلوگرم سوخت براي هر پرواز و براي ۷۰۰ پرواز عبوري بيش از دو ميليون و ۶۱۳ هزار كيلوگرم كاهش مصرف سوخت خواهيم داشت كه 7 ميليارد تومان در روز كاهش هزينه و بيش از 7 هزار تن در روز كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي را به دنبال دارد.

رييس سازمان هواشناسي در پايان خاطرنشان كرد: با تبديل فضاي كشور به شاهراه هوايي در چارچوب توسعه پايدار، رونق اقتصادي و محيط زيستي مي‌توانيم حركتمان را به سوي حمل و نقل سبز گسترش دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون