• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3115 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر

نتيجه انتخابات ممنوعه

احمد‌ بن‌ علي‌ آل‌خليفه، وزير دادگستري بحرين نتايج انتخابات پارلماني اين كشور را كه با وجود تحريم اپوزيسيون برگزار شد، اعلام كرد. به گزارش الجزيره، وزير دادگستري بحرين اعلام كرد كه كار شمارش آرا در انتخابات مجلس سفلي (بخش انتخابي پارلمان) و شوراهاي شهر پايان يافته و شكايتي كه در نتيجه انتخابات تاثيرگذار باشد به كميته نظارت بر انتخابات ارايه نشده است. بر اساس گزارش وزير دادگستري بحرين 29 نوامبر براي برگزاري دور دوم انتخابات در حوزه‌هايي كه به دور دوم كشيده شده‌اند، تعيين شده است. راي‌دهندگان بحريني روز شنبه براي انتخاب حدود 40 نماينده در مجلس سفلي و 30 عضو شوراهاي شهر از ميان بيش از 400 نامزد به پاي صندوق‌هاي راي رفته بودند. وزير دادگستري بحرين مدعي شد كه ميزان مشاركت در انتخابات پارلماني حدود 5/51 درصد و ميزان مشاركت در انتخابات شهرداري 7/53 درصد بود. به گفته وي ميزان تحريم انتخابات پارلماني و شهرداري‌ها نيز حدود 16 درصد بوده است. بنا بر اين گزارش تعداد بحريني‌هايي كه در اين انتخابات راي دادند به حدود 349 هزار و 713 تن مي‌رسد.
 اين در حالي است كه مخالفان بحريني بخش قابل توجهي از جامعه اين كشور را تشكيل مي‌دهند، چنانچه امريكا و كشورهاي اروپايي خواستار مشاركت آنها در انتخابات بودند. اما جمعيت وفاق بحرين بزرگ‌ترين جمعيت مخالف در بحرين خواهان پايان دادن به اقدامات يك جانبه مقامات بحريني شده و خواستار تغيير ساختار حكومت در اين كشور مطابق با الگوهاي جهاني است. بر اساس قانون اساسي بحرين، پارلمان اين كشور نهادي تشريفاتي با اختيارات محدود است كه جز وظيفه قانون‌گذاري و تصويب بودجه وظيفه ديگري براي آن تعريف نشده است و از مهم‌ترين اختيار و كارايي يك پارلمان كه همان قدرت نظارت و بازخواست مسوولان است، محروم شده است. مجلس سفلي بحرين با نزديك به 40 نماينده در كنار مجلس عليا كه انتصابي است و اعضاي آن به‌طور مستقيم توسط پادشاه انتخاب مي‌شوند، پارلمان اين كشور را تشكيل مي‌دهند. مجلس عليا كه آن نيز از 40 نماينده تشكيل شده حق وتوي قوانين صادره از سوي مجلس انتخابي را دارد.
بحرين از سال ۱۷۸۳ تحت حكومت آل‌خليفه قرار دارد. از سال 2011 به دنبال تحولات انقلابي در خاورميانه، اعتراض‌ها در بحرين به رهبري جمعيت وفاق آغاز شد اما دولت بحرين اين اعتراض‎ها را سركوب كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون