• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3115 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر

دستاورد بايدن از آنكارا


نتيجه‌گيري‌هاي قاطعي كه درباره ديدار جو بايدن، معاون رييس‌جمهوري امريكا با رجب طيب اردوغان رييس‌جمهوري تركيه منتشر مي‌شود را نمي‌توان چندان معتبر دانست. اگر چه واشنگتن به دلايل خود نمي‌تواند شروط آنكارا در جنگ عليه داعش را بپذيرد اما شواهد نشان مي‌دهد مذاكره و چانه‌زني بين دو طرف ادامه دارد. تركيه از متحدان امريكا در منطقه است و كاخ سفيد تا يافتن يك جانشين براي اين متحد منطقه‌يي نمي‌تواند از وابستگي سياست‌هاي خاورميانه‌يي خود به آنكارا بكاهد. با وجود اينكه اكنون بحث داغ تحليلگران امريكايي شده است كه تركيه ديگر تركيه سابق نيست و دولت حاكم بر اين كشور از ارزش‌هاي سكولار مورد نظر امريكا دور شده است و همين دليل نيز موجب افزايش خشم بخش سكولار و لاييك تركيه از حمايت‌هاي امريكا از حزب حاكم عدالت و توسعه است، چنانچه در جريان سفر جو بايدن به آنكارا نيز اعتراض‌هايي از سوي ملي گرايان افراطي ترك رخ داد. با اين حال به نظر مي‌رسد اگر چه اختلاف امريكا و تركيه بر سر برخورد با گروه تروريستي داعش پس از ديدار معاون باراك اوباما با رييس‌جمهور تركيه هم برطرف نشده و واشنگتن و آنكارا همچنان در اصول كلي جنگ عليه داعش همراه نيستند اما همكاري در سطوح پايين‌تر را تا آينده‌يي نامعلوم ادامه مي‌دهند.  
بر اساس گزارش‌ها در جريان سفر جو بايدن به آنكارا درباره كمك به آوارگان سوري تبادل نظر شده و همزمان توافق شده است كه تركيه آموزش نظامي پيشمرگ‌هاي كرد عراق را آغاز كند.امريكا خواستار اجازه استفاده از پايگاه هوايي اينجرليك (در جنوب تركيه، در نزديكي مرز سوريه) براي ائتلاف بين‌المللي عليه داعش است اما آنكارا نمي‌پذيرد و امريكا تركيه را به فقدان اراده جدي براي مبارزه با داعش متهم مي‌كند، در مقابل تركيه در برابر تقاضاي امريكا براي نقش‌آفريني موثرتر خواهان آن است كه براندازي رژيم سوريه نيز به عنوان هدف ائتلاف بين‌المللي تعيين و تبيين شود.
بر اساس گزارش‌ها با وجود اين اختلاف‌ها، جو بايدن معاون رييس‌جمهور امريكا در ديدار با مقامات تركيه از كمك ۱۳۵ ميليون دلاري امريكا به آوارگان سوري خبر داده كه بخشي از آن به تركيه اختصاص مي‌يابد. تركيه ۶/۱ ميليون پناهجوي سوري را داخل مرزهاي خود پذيرفته  است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون