• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3115 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر

داعش در سوريه تمركز مي‌كند

محمد مهدي ملكي


حضور داعش در دو جبهه سوريه و عراق و تقابل همزمان با دو ارتش براي بقا، نيروي اين گروه تروريستي را كه با حمايت‌هاي همه‌جانبه برخي كشورهاي غربي و عربي بسيار فربه نيز شده بود تقليل داده و چندي است كه ديگر از پيشروي‌ها و فتح مناطق جديد توسط آنها خبري به گوش نمي‌آيد.
اوضاع البته در دو جبهه درگيري براي داعش يكسان پيش نمي‌رود، آنها در سوريه شرايطي به نسبت بهتر از عراق را تجربه مي‌كنند هر چند كه در آن سرزمين نيز شرايط چندان مساعدي بر اردوگاه آنها حاكم نيست و تلفات بسياري را تاكنون در آن كشور داده‌اند.
پيروزي‌هاي اخير ارتش و نيروهاي مردمي داوطلب در عراق شرايط را براي بقاي اين گروه افراط‌گراي تروريستي در خاك عراق بسيار دشوار كرده و چند صباحي است كه ارتش پيروزي‌هاي بسيار مهمي را كسب كرده و شهرها و مناطق استراتژيكي را از اشغال تروريست‌ها آزاد ساخته است.
پس از مقاومت دو ماهه مردم غيور آمرلي و آزاد‌سازي آن شهر محاصره شده توسط نيروهاي امنيتي و داوطلب و تبديل شدن آمرلي به نماد مقاومت و ايستادگي مردم عراق در برابر تروريست‌هاي تكفيري، پيروزي در عمليات عاشورا و آزاد‌سازي جرف الصخر دومين موفقيت بزرگ نيروهاي عراقي در مواجهه با تروريست‌ها به حساب مي‌آيد. اخيرا نيز با آزاد‌سازي شهر بيجي در شمال تكريت واقع در استان صلاح‌الدين و همچنين بازپس‌گيري پالايشگاه نفتي واقع در آن‌كه بزرگ‌ترين پالايشگاه عراق محسوب مي‌شود و شصت درصد نيازهاي مردم آن كشور را به مشتقات نفتي تامين مي‌كند، شكست بزرگ ديگري بر داعشي‌ها تحميل شد.
پيروزي‌هاي اخير نيروهاي عراقي را در اين قالب مي‌توان تفسير كرد كه ارتش به همراه نيروهاي مردمي داوطلب و ديگر گروه‌هاي مقاومت عراقي دو استراتژي كلي را در تقابل با تروريست‌ها دنبال مي‌كنند؛ يكي جلوگيري از پيشروي آنها در مناطق جديد و دوم آزاد‌سازي مناطق اشغال شده كه با نگاهي هر چند سطحي به اقدامات اخير نيروهاي عراقي نيز مي‌توان دريافت كه در هر دو استراتژي موفق عمل كرده‌اند و هر روز با ميزان خطاي كمتر و توان بيشتر در حال نيل به مقاصد و اهداف تعيين شده هستند.
به زعم نويسنده داعش به زودي خاك عراق را ترك خواهد كرد، در واقع مجبور به اين اقدام خواهد شد و سعي خواهد كرد توان خود را در سوريه متمركز كند، به دليل آنكه همان‌طور كه در ابتداي سخن نيز بيان شد داعش نمي‌تواند در دو جبهه به‌طور همزمان مبارزه و موقعيت خود را تثبيت كند. اين موضوع در آينده‌يي نزديك رخ خواهد داد و اين فرض با توجه روند افزايشي پيروزي‌ها و آزاد‌سازي شهرها و مناطق عراق يكي پس از ديگري مطرح مي‌شود.
همچنين نشانه ديگري كه در صحنه امروز عراق وجود دارد و مي‌توان با توجه آن نيز فرضيه فوق را تاييد كرد آن است كه داعش تمايل بيشتري به اعمال وحشيانه با دز خشونت بالاتر نسبت به گذشته از خود نشان مي‌دهد و اين را مي‌توان ناشي از درماندگي آنها در ميادين نبرد و تاثيرشكست‌هاي پياپي آنها از نيروهاي ارتش عراق دانست كه داعش را مجبور كرده تا با توسل به حربه ايجاد رعب و وحشت در ميان مردم و نيروهاي طرف مقابل به تامين اهداف خود بپردازد.
در آخر سخن اشاره‌يي خواهيم داشت به آماري كه سازمان ملل در مورد قربانيان جنايات داعش در عراق اعلام كرده است؛ آمار تكان‌دهنده‌يي كه حاكي از نسل كشي در عراق است. براساس بيانيه‌يي رسمي كه توسط اين سازمان اعلام شده است از آغاز حمله تروريست‌ها به عراق تاكنون ده هزار تن كشته و 20 هزار تن مجروح شده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون