• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3115 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر

ادامه تنش بي‌پايان در قدس


ظاهرا فلسطين به اين زودي‌ها به روزهاي نسبتا آرام سال گذشته باز نمي‌گردد. جرقه‌يي كه به دليل خشم فلسطيني‌ها از سياست‌هاي متجاوزانه اسراييل روشن شده، آنقدر شعله گرفته است كه اكنون در كل سرزمين‌هاي اشغالي موج مي‌زند. درگيري از سطح نظاميان و شبه نظاميان فراتر رفته و در سطوح اجتماعي و غير نظامي مشاهده مي‌شود. ديروز نيز در پي روزها درگيري، به دنبال تعرض يهوديان تندرو به يك بانوي 50 ساله فلسطيني در نزديكي باب المغاربه و پاشيدن گاز فلفل به صورت وي، درگيري‌هاي شديدي ميان فلسطينيان و شهرك نشين‌ها درگرفت.
به دنبال اين حادثه، با استقرار نظاميان صهيونيستي در منطقه اطراف باب المغاربه و محله وادي حلوه در جنوب مسجد الاقصي، موجي از تنش و درگيري بر فضاي اين منطقه سايه افكند و شمار فلسطينيان معترض افزايش يافت. گفته مي‌شود در يك حادثه ديگر شهرك نشينان يك منزل فلسطيني در روستاي ابوفلاح در شمال رام‌الله را به آتش كشيدند و بعد از اين اقدام شعارهاي نژادپرستانه از جمله مرگ بر عرب روي ديوارهاي اين خانه نوشتند.
همزمان منابع فلسطيني اعلام كردند پليس اسراييل هيات رامي حمد‌الله نخست وزير دولت وفاق ملي فلسطين را به هنگام عزيمت به مقر هيات دولت در شهر رام‌الله توقيف كرده است. خودروهاي هيات رامي حمد‌الله در حال عبور از نزديكي شهرك ترمسعيا ميان نابلس و رام‌الله بودند. پيش از آن نيز بيت المقدس شاهد درگيري‌هاي شديد ميان نظاميان رژيم اشغالگر قدس و جوانان فلسطيني بود كه با كوكتل مولوتف به جنگ گلوله‌هاي مشقي و گازهاي اشك‌آور نيروهاي صهيونيستي رفته بودند. اين درگيري‌ها در محله‌هاي بخش قديمي قدس و نيز دو محله «طور» و «رأس العامود» قدس شرقي از شدت بيشتري برخوردار بود و اسراييلي‌ها در جريان آنها اقدام به استفاده از گاز اشك آور عليه فلسطينيان كردند. جوانان فلسطيني نيز با پرتاب كوكتل مولوتف و وسايل آتش زا به دفاع از خود پرداختند.
در همين حال، شاهدان عيني گزارش دادند كه تيراندازي از سوي نظاميان اسراييلي و تك تيراندازان اين رژيم كه در پشت بام‌هاي منازل محله سعديه قدس مستقر شده بودند، موجب مجروح شدن يك جوان فلسطيني شد.
همه اينها در حالي بود كه پيش‌بيني مي‌شد كه بنيامين نتانياهو ديدار محرمانه‌يي با محمود عباس جهت آرام كردن اوضاع در قدس و مسجد الاقصي داشته باشد اما برخي منابع گزارش دادند به دليل عمليات اخير فلسطيني‌ها در قدس اين ديدار به تاخير افتاده است. اما در كل منابعي در دفتر محمود عباس در رام‌الله اين خبر را كلا تكذيب كرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها واشنگتن اين پيشنهاد را مطرح كرده بود كه ديداري در امان ميان عباس و نتانياهو جهت مهار تنش‌ها برگزار شود و عباس مجددا از اردن خواست براي توقف اقدامات تحريك‌آميز اسراييل كمك كند.
بر اساس گزارش منابع فلسطيني در اين دو روز حداقل 12 فلسطيني در مناطق مختلف كرانه باختري بازداشت شده‌اند. اتهام آنها مشاركت در عمليات پرتاب سنگ و كوكتل مولوتف به سمت صهيونيست‌ها است. به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين اين بازداشت‌شدگان بيشتر از اعضا و فعالان جنبش مقاومت اسلامي حماس و جنبش جهاد اسلامي فلسطين هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون