• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3230 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت

ابراز نگراني وزير بهداشت از موش و شيوع سالك در 17 استان

معاون اول رييس‌جمهوري: دولت يازدهم بر اهداف خود در حوزه سلامت اصرار دارد

اعتماد| ابراز رضايت معاون اول رييس‌جمهوري از موفقيت 90 درصدي طرح تحول سلامت و تقدير از وزير مسووليت شناس، نگراني وزير بهداشت از شيوع سالك در 17 استان كشور و هشدار رييس كميسيون بهداشت مجلس نسبت به ضعف نظارت بر امنيت غذا و محصولات غذايي از جمله رخدادهاي دومين همايش سلامت در دولت يازدهم بود كه روز گذشته با حضور متوليان سلامت و رفاه و قانونگذاري برگزار شد.
اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري در اين مراسم با اعلام اينكه تا امروز و در آستانه نخستين سالگرد اجراي طرح ملي تحول سلامت، بيش از 90 درصد اهداف اين طرح محقق شده، با ابراز اين جمله كه «سلامت يكي از مهم‌ترين نياز‌هاي اساسي مردم هر جامعه و زيربناي هر فعاليت اقتصادي و اجتماعي است و تنها در جامعه سالم است كه مردم قادرند فعاليت‌هاي جدي را براي توسعه كشور انجام دهند.» اين پيش آگهي را به مخاطبان داد كه دولت يازدهم با همين نگرش طرح ملي تحول سلامت را در اولويت اقدامات خود قرار داده و اجراي آن نيز به عنوان يكي از سياست‌هاي قطعي دولت يازدهم ادامه خواهد يافت و افزود: «مولفه سلامت يكي از اصلي‌ترين مولفه‌هاي حكمراني خوب محسوب مي‌شود. رييس‌جمهوري و دولت تدبير و اميد هم به دليل آنكه جهت‌گيري توسعه كشور را همه‌جانبه تعريف كردند رفع نگراني در حوزه سلامت را در اولويت كار دولت قرار داده‌اند.»
كاهش هزينه‌هاي درماني در بيمارستان‌هاي دولتي، رفع بحران دارو در كشور، اجراي پوشش بيمه فراگير براي اقشار محروم از بيمه پايه درمان، تامين تجهيزات مورد نياز بيماران بستري در بيمارستان‌هاي دولتي و حفظ كرامت بيماران مراجعه‌كننده به مراكز درماني دولتي از جمله اهداف محقق شده‌اي بود كه جهانگيري در سخنان خود به آنها اشاره كرد و گفت: «بايد كاري كنيم كه رضايتمندي مردم، دايمي و پايدار باشد و مردم بدانند كه كار لحظه‌اي و مقطعي اجرا نشده و جهت‌گيري كلي در اين زمينه شكل گرفته است. البته پايدار بودن تامين منابع مالي طرح تحول سلامت از الزامات است و ضمن آنكه بخشي از هزينه‌ها از طريق هدفمندي يارانه‌ها به دست مي‌آيد اما دولت هم تلاش دارد در حد توان خود منابع مالي آن را تامين كند. اما كنترل هزينه‌ها يك نياز جدي است. دولت در شرايط سختي قرار دارد و نفت از بشكه‌اي 80 دلار به بشكه‌اي 50 دلار رسيده كه تامين منابع اجراي اين طرح با دشواري انجام مي‌شود اگرچه نبايد مردم را نگران كرد اما كنترل هزينه‌ها بسيار جدي است.»
جهانگيري در سخنان خود بدون ذكر نام، به يكي از اعضاي دولت يازدهم اشاره كرد و مسووليت‌شناسي وي را اينگونه مورد تقدير قرار داد: «وزيري جمعه آخر سال در دفتر من حاضر شد. من به او گفتم فردا عيد است نزد خانواده‌ات برو و استراحت كن و او پاسخ داد كه بودجه و تامين مالي طرح تحول سلامت نسبت به استراحت من اولويت دارد.»
سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت كه به نوعي ميزبان اين همايش به شمار مي‌آيد هم در همايش ملي سلامت خبر داد كه تعيين تعرفه‌هاي درمان 94 در دستور كار هيات وزيران براي جلسه يك‌شنبه قرار گرفته و ضمن اشاره به برخي اولويت‌هاي اين وزارتخانه براي سال جديد، از تغييرات در محتوا و شكل آموزش پزشكي بعد از 36‌سال خبر داد و از منتقدان طرح تحول سلامت هم درخواست كرد تا انتقادات خود را براي رفع اشكالات احتمالي مطرح كنند.
او همچنين به كاهش احتمالي قيمت داروهاي خارجي در سال جديد با توجه به برگزاري مناقصه و ايجاد رقابت بين واردكنندگان دارو اشاره كردو در توضيح نگراني از افزايش شيوع سالك در 17 استان كشور گفت: «مشكل فعلي ما سگ و گربه‌هاي سطح شهر نيست، مشكل ما موش است. وجود موش‌ها در فاصله 500 متري مناطق مسكوني، مشكل ساز است؛ تعداد موش‌هاي منتقل‌كننده سالك به دليل افزايش كاشت صيفي‌جات از جمله گوجه فرنگي در برخي شهرها و نابساماني نخاله‌هاي ساختماني افزايش يافته و به دنبال آن افزايش بيماري سالك را شاهد هستيم به‌طوري كه اكنون 17 استان كشور گرفتار سالك هستند. از طرف ديگر شيوع جدي اين بيماري در افغانستان و پاكستان را داريم، به همين دليل بايد درباره موش‌ها با جديت عمل كرد.»
قاضي‌زاده هاشمي خطاب به متوليان تعيين ماليات براي كالاها و رفتارهاي آسيب رسان به سلامت، خواستار وضع ماليات‌هاي بازدارنده شد و هشدار داد: «اگر انتظار توسعه داريم تحقق آن با مردم بيمار ميسر نيست. وزارت بهداشت فقط مي‌تواند 20 درصد سلامت مردم را تامين كند و 80 درصد بقيه به همكاري ساير دستگاه‌ها نياز دارد. مولفه‌هاي اجتماعي مانند فقر و اعتياد، بيكاري، بيسوادي، تصادف و فرهنگ عمومي در سلامت تاثيرگذار است و ما به‌طور موروثي و تزايدي با اين گرفتاري‌ها مواجه هستيم. به همين سبب دستگاه‌هايي مانند وزارت صنعت و معدن، راه و شهرسازي، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه سلامت مردم دخيل هستند.»
قاضي‌زاده هاشمي ضمن تشكر از رييس‌جمهوري و معاون اول وي به علت توجه خاص به بهداشت و درمان اظهار اميدواري كرد كه در قالب قوانين دايمي، راهكارهايي مصوب شود كه هزينه‌هاي طرح تحول سلامت به صورت پايدار تضمين شود و اين طرح با آمد و شد دولت‌ها، وزرا و مسوولان دچار آسيب نشود.
اما در حالي كه ظرف دو روز گذشته مديران مركز كنترل بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت نسبت به شيوع بيماري انگلي شيگلوز بر اثر مصرف سبزيجات آبياري شده با فاضلاب خام هشدار داده‌اند، روز گذشته حسينعلي شهرياري؛ رييس كميسيون بهداشت مجلس هم در اين همايش ضمن آنكه از وزارت جهاد كشاورزي و سازمان دامپزشكي به عنوان مسوول ايمني محصولات پروتييني، لبني، ميوه و سبزي نام مي‌برد اما نسبت به شناسنامه‌دار نبودن برخي محصولات توليدي كشاورزي در مزارع هشدار داد و گفت: «براساس قانون برنامه بايد تا آخر برنامه پنجم توسعه كشور به مرحله‌اي مي‌رسيديم كه تمام محصولات غذايي به صورت ارگانيك به دست مردم مي‌رسيد ولي به دليل شناسنامه‌دار نبودن مزارع، نمي‌توان سلامت مواد غذايي كه به دست مردم مي‌رسد را رصد و نظارت كرد. در بخش نظارت‌ها نيز كمبودهاي زيادي وجود دارد كه يكي از علل آن كاهش نيروهاي نظارتي در سازمان‌هايي مانند غذا و دارو است.»
در حالي كه شعار امسال روز جهاني بهداشت، «غذاي سالم، از مزرعه تا سفره» انتخاب شده اما هشدار شهرياري حكايت از آن دارد كه اين شعار حتي با وجود رعايت الزامات بهداشتي هم به دليل طمع برخي توليد‌كنندگان براي دستيابي به سودهاي غيرقانوني و همچنين، ضعف نظارت‌ها در نهادهاي دولتي كه خارج از حيطه اختيارات متوليان سلامت فعال هستند، قابل اجرا نيست.
رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: در صنايع غذايي نيز وزارت بهداشت و سازمان ملي استاندارد ايران دخيل هستند.
شهرياري با اشاره به برخي اختلاف‌نظر‌ها ميان سازمان‌هاي مسوول سلامت مواد غذايي گفت: درست است كه بين سازمان‌هاي غذا و دارو، استاندارد و دامپزشكي برخي اختلاف نظرها وجود دارد اما به دليل پاسخگو بودن وزارت بهداشت در عرصه سلامت مطابق قانون، بايد سازمان غذا و داروي اين وزارتخانه حرف آخر را در اين خصوص بزند.
وي خاطرنشان كرد: سازمان غذا و دارو بايد اعلام‌كننده سلامت مواد غذايي در نهايت باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون