• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3231 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۸ ارديبهشت

اعتراف خانم شرمن

برنامه هسته‌اي ايران با فرهنگ و اقتصاد مقاومتي به نقطه امروز رسيد


گروه ديپلماسي| وندي شرمن، معاون وزير خارجه امريكا و سرپرست تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي اين كشور با اعتراف به اينكه تحريم‌ها نتوانسته‌اند برنامه هسته‌اي ايران را متوقف كنند، فرهنگ و اقتصاد مقاومتي را عامل پيشرفت اين برنامه در دوران تحريم‌ها دانست. به گزارش فارس، وي كه در كنفرانس موسوم به «مشورت درباره وجدان» سخنراني مي‌كرد در ابتداي نطق خود به برگزاري جشن موسوم به «استقلال اسراييل» در هفته گذشته اشاره كرد و گفت با اظهارات «جو بايدن»، معاون رييس‌جمهور امريكا در اين مراسم مبني بر اينكه امريكا و اسراييل عضو يك «خانواده» هستند، موافق است. اين كنفرانس را «مركز اقدام مذهبي يهوديت اصلاح‌گرا» از لابي‌هاي حامي صهيونيسم برگزار مي‌كند. معاون وزير خارجه امريكا با بيان اينكه واشنگتن مي‌داند كه اسراييل در همسايگي كشورهاي سختي قرار دارد، گفت كه تلاش امريكا اين است كه اوضاع همسايگي اسراييل با «ايران مسلح به سلاح هسته‌اي» بدتر نشود. شرمن در ادامه به تشريح مزاياي توافق هسته‌اي با ايران پرداخت و گفت كه با توافق هسته‌اي است كه مي‌توان برنامه هسته‌اي ايران را محدود كرد. وي محدود كردن برنامه غني‌سازي ايران، عدم دستيابي ايران به پلوتونيوم سطح تسليحاتي، كاستن از ذخاير اورانيوم ايران و دسترسي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام‌شده و اعلام‌نشده ايران را از مزاياي اين توافق برشمرد و تاكيد كرد در صورتي كه مشخص شود ايران به تعهدات خود عمل نكرده يا مفاد توافقنامه احتمالي را نقض كرده است تمامي گزينه‌ها عليه اين كشور روي ميز خواهد بود.
وي در پاسخ به سوال يك مخاطب درباره تحريم‌ها اين اقدامات تنبيهي را بسيار «وسيع و موثر» و عامل حضور ايران در پاي ميز مذاكرات دانست اما اضافه كرد تحريم‌ها نتوانسته‌اند برنامه هسته‌اي ايران را متوقف كنند. شرمن گفت ايراني‌ها در دوران تحريم‌هاي اقتصادي از 165 سانتريفيوژ به 19 هزار سانتريفيوژ رسيدند. سرپرست تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي امريكا در ادامه گفت ايراني‌ها «اقتصاد و فرهنگ مقاومتي» دارند و آنها احساس كردند كه بايد برنامه هسته‌اي خود را پيش ببرند. شرمن اضافه كرد: «چيزي كه اين برنامه را متوقف كرد، برنامه مشترك اقدام (توافق موقت ژنو) بود. تنها گزينه بادوام، رسيدن به توافقي با ميزان نظارت و شفافيت كافي جهت درك رويدادهاي پيرامون برنامه هسته‌اي ايران است.»
معاون وزير خارجه امريكا در پاسخ به سوالي درباره اقدام نظامي عليه ايران گفت كه جامعه اطلاعاتي امريكا در اين‌باره بررسي‌هاي لازم را انجام داده است اما تحليل‌ها حاكي از آن است كه اين گزينه برنامه هسته‌اي ايران را تنها دو سال به عقب مي‌برد. «شرمن» درباره اظهارات روزهاي اخير برخي نمايندگان كنگره كه گفته‌اند قصد دارند متمم‌هاي اصلاحي مختلفي به طرح موسوم به «بازبيني كنگره در توافق هسته‌اي» اضافه كنند، هم اظهارنظر كرد. معاون وزير خارجه امريكا متمم‌هاي پيشنهادي نمايندگان كنگره براي اضافه شدن به اين طرح را «تاسف‌بار» خواند و افزود اوباما در صورت تغيير لحن اين طرح، گزينه‌هاي خود درباره آن را در نظر خواهد گرفت. رييس‌جمهور امريكا ابتدا اين طرح را به وتو تهديد كرده بود اما بعد از اعمال تغييراتي در آن گفت كه حاضر است نسخه اصلاح‌شده آن را در صورت عدم تغيير بيشتر، امضا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون