• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3231 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۸ ارديبهشت

خبر كوتاه

تلاش جمهوريخواهان براي افزودن متمم‌هاي تازه به طرح نظارت

هرچند كاخ سفيد، دموكرات‌ها و حتي لابي ايپك (كميته امور عمومي امريكا و اسراييل) نسبت به افزودن متمم‌هاي جديد به طرح نظارت كنگره بر توافق هسته‌اي هشدار داده‌اند، اما گروهي از جمهوريخواهان همچنان به دنبال افزودن متمم‌هايي چون لزوم به رسميت‌شناسي اسراييل در اين طرح هستند. به گزارش فارس، طرح نظارت كنگره بر توافق هسته‌اي موسوم به «قانون بازنگري توافق هسته‌اي با ايران 2015» كه دو هفته قبل در كميته روابط خارجي سنا به تصويب رسيد، در صورت تبديل شدن به قانون، اين امكان را به نمايندگان كنگره مي‌دهد كه ظرف 30 روز توافق نهايي با ايران را بررسي كرده و در مورد آن نظر دهند. (جزييات طرح) باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا اعلام كرده كه اين طرح را در قالب فعلي آن پذيرفته و حاضر است آن را امضا كند. با اين حال، كاخ سفيد و «هري ريد» رهبر اقليت دموكرات سنا نسبت به افزودن متمم‌هاي جديد به اين طرح هشدار داده‌اند. روز جمعه حتي گزارش شد كه آيپك، لابي اصلي اسراييل در امريكا، از بيم خودداري دموكرات‌ها از پشتيباني طرح، مخالف افزودن متمم‌هاي جديد است. با اين حال، جمهوريخواهان تلاش مي‌كنند تا دموكرات‌ها را در وضعيتي دشوار قرار دهند، به نحوي كه از يك‌سو در صورت عدم حمايت از طرح مورد شماتت قرار گيرند و در صورت حمايت از آن با خشم اوباما و ريد مواجه شوند. ماركو روبيو، سناتور جمهوريخواه كه اميدوار به جلب حمايت اسراييل و نامزدي در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 است، به همراه «مارك كرك» سناتور به‌شدت ضدايراني متممي را مطرح كرده‌اند كه در آن از اوباما خواسته مي‌شود تضمين كند رهبران ايران به صورت عمومي اعلام مي‌كنند كه حق اسراييل براي بقا را به رسميت مي‌شناسند. روبيو و كرك به صورت مشترك متمم ديگري نيز پيشنهاد كرده‌اند. اين متمم كه سناتور «جيمز ريش» هم مشابه آن را مطرح كرده، توافق هسته‌اي را به آزادي «جيسون رضاييان» كه به عنوان خبرنگار واشنگتن‌پست به ايران آمده بود و ديگر اتباع امريكايي زنداني در ايران مشروط مي‌كند. متمم ديگر را «جان باروسو» مطرح كرده است. اين الحاقيه اوباما را ملزم مي‌كند كه تاييد كند ايران به صورت مستقيم دست به «اقدام تروريستي» عليه ايالات متحده يا شهروندان امريكايي نزده يا از اين حملات حمايت مستقيم نكرده است. اين قيد در نسخه اول طرح نظارت بر توافق هسته‌اي هم مطرح شده بود، اما با مخالفت دموكرات‌ها حذف شد.

 

كمالوندي: دستوري از جانب مقام معظم رهبري براي انتشار فكت شيت نبوده است

بهروز كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي در حاشيه همايش «انرژي هسته‌اي؛ ديروز، امروز، فردا» در دانشگاه شريف و در جمع خبرنگاران درباره مطالب منتشر شده مبني بر مطالبه مقام معظم رهبري براي انتشار فكت‌شيت ايراني گفت: اگر دستوري از جانب ايشان صادر شود، مطاع است و بلافاصله اجرا مي‌شود، ولي دستوري از سوي ايشان نبوده است. اگرچه ما مسوول فكت‌شيت نيستيم. اما دستوري از جانب ايشان نبوده است.
كمالوندي گفت: آنچه تا به حال از سوي مقامات كشورمان نظير آقايان ظريف و صالحي گفته شده، امهات موضوعات هستند و به نوعي فكت‌شيت ما است.
وي درباره مذاكرات اخير در وين نيز عنوان كرد: بخشي از اختلاف‌نظرها در مذاكرات حل شده است و اميدواريم بقيه مسائل باقي مانده نيز حل شود.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي همچنين درباره مذاكرات ايران و آژانس نيز خاطرنشان كرد: آنچه با آژانس مورد گفت‌وگو قرار مي‌گيرد، براي حل و رفع ابهامات ساختگي در چارچوب مطالعات ادعايي است.

 

تهران، ميزبان رييس‌جمهور عراق

فواد معصوم، رييس‌جمهور عراق در ارديبهشت ماه به دعوت حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني به تهران سفر خواهد كرد. به گزارش ايسنا، حسن دانايي‌فر، سفير كشورمان در عراق با اظهار اين خبر اعلام كرد: در اين سفر روساي جمهور دو كشور در ارتباط با توسعه روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي رايزني و گفت‌وگو خواهند كرد.
وي همچنين به سفر برخي مقامات ايراني و عراقي در طي ماه جاري به تهران و بغداد اشاره كرد و گفت: قرار است كه علي ربيعي، وزير كار و امور اجتماعي سفري به عراق داشته باشد و همچنين وزير گردشگري عراق نيز در ارديبهشت ماه به تهران سفر خواهد كرد.
وي در مورد زمان سفر وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران به عراق نيز گفت: حدود چند ماه پيش وزير دفاع عراق به تهران سفر كرده بود و در پي اين سفر در آينده نزديك وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران نيز به عراق سفر خواهد كرد. گرچه هنوز زمان آن به صورت دقيق مشخص نشده است.
وي در مورد زمان دقيق سفر فواد معصوم، رييس‌جمهور عراق به تهران گفت: «به زودي زمان دقيق آن اعلام خواهد شد.» سفر فواد معصوم اولين سفر وي به ايران پس از بر عهده‌گيري پست رياست‌جمهوري عراق است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون