• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3115 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر

قاره اروپــا

   آلباني: كار با مردان براي جلوگيري از خشونت

آلباني متعهد شده علاوه بر اجراي درست قوانين جزا، تبصره‌هايي به قانون اضافه كند كه بر مبناي آن با خشونت عليه زنان و دختران دقيق‌تر مبارزه شود. اين كشور تعهد كرده كه هزينه‌هاي سنگين دادرسي براي قربانيان اين خشونت‌ها را حذف كند و از طريق راه‌اندازي كارزارهاي پيوسته براي افزايش آگاهي، با خشونت عليه زنان مبارزه كند و كار با مردان و پسران را در مركز اصلي اين كارزارها قرار دهد.

   بلژيك: همسويي قوانين با كنوانسيون اروپايي منع خشونت عليه زنان

بلژيك متعهد شده قوانين خود را با كنوانسيون اروپايي منع خشونت عليه زنان همسو كند. همچنين، برنامه راهبردي ملي خود را در اين خصوص ايجاد كند. دولت بلژيك تعهد كرده 120 مقياس جديد را در مبارزه با خشونت عليه زنان اضافه كند و با فرم‌هاي مختلف خشونت از جمله خشونت از سوي شريك زندگي، ازدواج اجباري، خشونت‌هاي ناموسي و قطع عضو جنسي زنان مبارزه كند. يك كارگروه نيز در بلژيك برنامه‌هاي راهبردي مبارزه با خشونت عليه زنان را طي يك برنامه چهار ساله از 2014 تا 2018 در دستور كار خود قرار داده است. بلژيك همچنين دو قانون نيز به تازگي وضع كرده است كه در شرايط بروز خشونت خانگي، به طور موقت فرد خاطي را از نزديك شدن به خانه منع مي‌كند و از سوي ديگر به شاهدان عيني اجازه مي‌دهد راحت‌تر موارد خشونت عليه زنان را به دادگاه‌ها بكشانند. بلژيك برنامه ملي «زنان، صلح و امنيت» را راه‌اندازي خواهد كرد و مبارزه با قاچاق انسان را يكي از اهداف اصلي خود قرار خواهد داد.

  بوسني و هرزگوين: عمل به تعهدات بين‌المللي

بوسني و هرزگوين متعهد شده مفاد كنوانسيون اروپايي منع تبعيض عليه زنان و همچنين قطعنامه 1325 سازمان ملل را به اجرا در آورد. اين كشور مبارزه با قاچاق انسان، كاهش مناطق آلوده به مين و كمك به زنان و دختراني كه در جنگ آسيب ديده‌اند را در دستور كار خود قرار داده است.

   دانمارك: تمركز اجتماعي بر منع خشونت عليه زنان جوان

دانمارك تلاش خود را براي منع خشونت عليه زنان، بر زنان جوان متمركز كرده و در ريشه يابي اعمال خشونت‌آميز، بر آن شده تا «خشونت در دوره دوستي» را مورد بررسي قرار دهد. دانمارك متعهد شده آگاهي در زمينه كليشه‌ها و نقش‌هاي جنسيتي را گسترش دهد تا به زنان و مردان كمك كند رابطه برابري بسازند. دولت دانمارك متعهد شده تلاش كند كه با اجراي برنامه‌هاي مناسب آمار قربانيان خشونت را كاهش دهد. مبارزه با اشكال مختلف خشونت عليه زنان از جمله خشونت‌هاي اعمال شده بر زنان داراي ناتواني جسمي، زنان مهاجر و جرايم ناموسي از تعهدات ديگر اين كشور است.

  فنلاند: افزايش دسترسي زنان به عدالت

فنلاند متعهد مي‌شود با به اجرا گذاشتن كنوانسيون اروپايي منع تبعيض و ادغام آن با قوانين ملي با خشونت عليه زنان مبارزه كند. اين كشور تعهد مي‌كند قوانين مربوط به دادرسي قضايي در موارد خشونت‌هاي جنسي را بازنگري كند.

   اتحاديه اروپا: منع خشونت عليه زنان در هر 2 عضو اتحاديه

اتحاديه اروپا متعهد شده بين اعضاي خود از طريق توسعه روابط سياست خارجي، همكاري در زمينه منع خشونت عليه زنان را گسترش دهد و اين موضوع را در اولويت خود قرار دهد. اين اتحاديه براي مبارزه با ناقص‌سازي جنسي زنان، در سياست‌هاي دروني و برون‌مرزي خود بازنگري خواهد كرد. توسعه برابري جنسيتي و توانمندسازي زنان از جمله زنان شاغل، سياست‌هايي كه توازن ميان زندگي شخصي و كار را تشويق مي‌كنند و ايجاد برابري جنسيتي در سطوح تصميم‌گيري از تعهدات ديگر اين اتحاديه است. طي يك كمپين بين‌المللي، اتحاديه اروپا با ازدواج زودرس و اجباري دختران مبارزه خواهد كرد. از تعهدات ديگر، راه‌اندازي كارزارهايي براي مبارزه با خشونت جنسي و تعرض در جنگ و ناقص‌سازي جنسي زنان است. تا سال 2015، 80 درصد اعضاي اتحاديه اروپا برنامه‌هاي مشخص خود را براي كمك رساني بين‌المللي و توسعه همكاري با كشورهاي ديگر در زمينه منع تبعيض عليه زنان در همه زمينه‌ها اعلام خواهند كرد.

  مجارستان: جرم‌انگاري خشونت خانگي

مجارستان متعهد مي‌شود خشونت خانگي را به عنوان بخشي مجزا در قانون مجازات خود بياورد. لايحه اين قانون هم‌اكنون در حال آماده شدن است و گروهي متشكل از كارشناسان غير دولتي و نيروهاي دولتي، پليس و كميسيونر حقوق اساسي روي اين لايحه كار مي‌كنند. دولت مجارستان منع خشونت را اولويت خود قرار داده است. ايجاد ابزارهاي مناسب افزايش آگاهي و آموزش عمومي نيز در اولويت است. وزارت منابع انساني مجارستان به تازگي پروژه‌يي را براي جلوگيري از قرباني شدن راه‌اندازي كرده است. اين پروژه آموزش و آگاهي رساني به دانش‌آموزان دبيرستاني را در دستور كار خود دارد تا احتمال قرباني شدن كاهش يابد. هدف از اين پروژه افزايش آگاهي نسل جوان درباره خشونت خانگي و خشونت جنسي عليه زنان و كودكان و همين طور شكل‌دهي به ديدگاه آنها درباره رفتار سوءاستفاده‌‌گرانه و خشونت بار و چگونگي جلوگيري از قرباني شدن است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون