• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3115 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر

قاره آفريقا

الجزيره: اجراي برنامه‌هاي عملي براي پايان خشونت عليه زنان

الجزيره متعهد شده به تلاش براي مطالعه و تحليل داده‌هاي ملي براي ريشه يابي و پيدا كردن راه‌حل مناسب براي پايان دادن به خشونت عليه زنان ادامه دهد. برنامه‌يي كه از سال 2006 شروع شده و تمام سطوح به خصوص خانواده و مدرسه را در بر مي‌گيرد. آموزش نيروهاي امدادگر به ويژه در مراحل ابتدايي رخ دادن خشونت، جزيي از اين برنامه ملي است. از سوي ديگر الجزيره سعي كرده زنان خود را در برابر عدم امنيت مالي كه معمولا منجر به ايجاد فضايي تبعيض آلود و خشن عليه زنان مي‌شود، توانمند سازد. اين كار از طريق آموزش مهارت انجام مي‌شود.


قاره آسيــا

   افغانستان: اجراي درست قانون

جمهوري اسلامي افغانستان متعهد شده كه بر نحوه درست اجراي قوانين نظارت كند، به نحوي كه تنها افرادي كه جرم‌شان ثابت شده مجازات شوند و كارگزاران حكومت از جمله پليس و دادستاني، مسوول اجراي درست قوانين شوند و از اجراي نادرست قوانيني كه خشونت عليه زنان را رقم مي‌زند اجتناب كنند.

    فيجي: ارتقاي سيستم خدمات‌رساني به قربانيان

فيجي متعهد شده به تلاشهاي خود در زمينه رفع تبعيض عليه زنان ادامه دهد و در طول برنامه راهبردي زنان خود در يك برنامه 9 ساله (از 2010 تا 2019) به تلاش براي منع خشونت عليه زنان ادامه دهد. فيجي پليس را موظف كرده در مورد پرونده‌هاي جدي خشونت عليه زنان، ظرف مدت 24 ساعت به پرونده رسيدگي ويژه كندو تعداد افسران پليس زن را از 5 درصد به 20 درصد افزايش دهد. پليس فيجي موظف مي‌شود گزارش مربوط به جرايم عليه زنان و كودكان را هر سه ماه يك بار به وزارت مربوطه ارايه دهد. آموزش‌هاي جنسيتي در دستور كار نيروهاي دولتي از جمله پليس و در همه برنامه‌ها از جمله استخدامي، آموزشي و فرآيندهاي تصميم‌گيري وارد خواهد شد.

   ژاپن: اقدام قضايي و پروژه‌هاي ملي

ژاپن متعهد شده علاوه بر اقدامات مقتضي قضايي، سومين برنامه پايه‌يي خود براي برابري جنسيتي را در سطح كشور اعمال كند. اولويت اين برنامه رفع همه اشكال خشونت عليه زنان است. علاوه بر كارزارهاي آموزشي و آگاهي رساني، اقدامات قضايي زير در ژاپن صورت مي‌گيرد: ايجاد باجه مخصوص جرايم جنسي در مراكز پليس و امكان دسترسي به پليس زن، ايجاد كميته‌هاي ويژه زنان و جوانان در مركز پليس در سراسر كشور براي شناسايي مجرمان جنسي، تخصيص بودجه براي كمك به قربانياني كه نياز به كمك فوري دارند، جلوگيري از تكرار جرم از طريق مصاحبه با مجرمان سابقه‌دار جنسي.

   اردن: پايان خشونت عليه زنان و دختران

دولت اردن متعهد شده راهكارهاي ملي براي مبارزه با خشونت عليه زنان را به كار بگيرد. بازنگري قوانين مربوط به زنان در اولويت خواهد بود. كمك به قربانيان و جمع‌آوري داده و كار آماري در زمينه خشونت عليه زنان از تعهدات ديگر اردن است.

   قطر: كاهش خشونت خانگي، افزايش پروتكل‌هاي بين‌المللي

دولت قطر متعهد شده پروتكل‌هاي بين‌المللي براي مبارزه با خشونت عليه زنان و قاچاق انسان را به اجرا درآورد. در چشم‌اندازي 20 ساله، قطر سعي دارد تا سال 2030 با گسترش آگاهي خشونت‌هاي خانگي را كاهش دهد و سيستم حمايتي براي قربانيان ايجاد كند. جرم انگاري خشونت خانگي و ايجاد سيستم حمايتي قانوني از قربانيان از تعهدات ديگر است. دولت قطر همچنين كميته‌يي در شوراي عالي امور خانواده ايجاد كرده تا قوانين مربوط به خشونت خانگي را بازنگري كند. اعطاي بيشتر اختيارات قانوني براي ازدواج به زناني كه از سوي خانواده از ازدواج منع مي‌شوند نيز در دستور كار است.

   تاجيكستان: منع خشونت عليه زنان و دختران

تاجيكستان متعهد شده توسط كميته ملي خانواده و زنان اين كشور، از اجراي سياست‌هاي برابري خواه جنسيتي حمايت كند. مبارزه با خشونت خانگي از اولويت‌هاي اين دولت است. كميته‌هايي نيز تشكيل شده تا از امكان دسترسي قربانيان به كمك اطمينان حاصل شود. انجام تحقيقات آماري در زمينه خشونت عليه زنان از تعهدات ديگر اين كشور است. اين دولت متعهد شده از حضور زنان و دختران در عرصه‌هاي تصميم‌گيري اطمينان حاصل كند و شرايطي برابر براي زنان شاغل ايجاد كند.
 

    فلسطين: منع خشونت عليه زنان

دولت فلسطين متعهد شده اقدامات قانوني لازم براي پايان دادن به خشونت عليه زنان و دختران را انجام دهد.

 

قاره اقيانوسيه

   استراليا: عدم تحمل خشونت عليه زنان
استراليا متعهد شده با خشونت‌هاي خانگي و جنسي مطلقا مدارا نكند. به اين منظور اقدامات زيادي در دستور كار دولت استراليا قرار گرفته است. از جمله كارزاري براي تشويق زنان جوان به ايجاد روابط بر پايه احترام و برنامه‌هاي آموزشي براي جلوگيري از خشونت‌هاي خانگي و جنسي،  پروژه محيط كاري با روبان سفيد كه تلاش مي‌كند محيط‌هاي كاري امن براي زنان ايجاد كند.  دولت خطوط مشاوره رايگان در زمينه خشونت خانگي و جنسي راه‌اندازي كرده است،  در برنامه آموزشي ديگري، دست‌اندركاران حوزه سلامت آموزش مي‌بينند كه چگونه خشونت خانگي را در مورد بيماران خود تشخيص داده و با آن روبه‌رو شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون