• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3232 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ ارديبهشت

بحران اصلي قانون‌گريزي است

سيد فاضل موسوي٭

مساله فسادهاي مطرح شده اخير توسط وزير كشور، يك مساله داخل سيستمي است. اين نوع فساد در پي عدم شايسته‌سالاري در كشور رخ مي‌دهد. بعد از شايسته‌سالاري ‌مهم‌ترين معضلي كه منجر به فسادهاي كلان اقتصادي مي‌شود، قانون‌گريزي است. اين دو عامل با يكديگر رابطه تنگاتنگي دارند، زيرا زماني‌كه افراد شايسته بر مسند كار قرار ندارند، قانون هم اجرا نخواهد شد. هرگاه قانون اجرا نشود، سيستمي هم وجود نخواهد داشت و نبودن سيستم به سليقه‌اي شدن تصميمات منجر مي‌شود. لذا همان‌طور كه مي‌بينيم زماني‌كه يك عامل رعايت نمي‌شود، مشكلات ديگري ايجاد مي‌كند و به معضلات متعدد دامن مي‌زند.
اگر هر‌كس در جاي واقعي خود قرار داشته باشد، دمل‌هاي چركين اينچنيني خشك مي‌شود و از بين مي‌رود اما همه اينها نيازمند اقتدار و برخورد جدي با افرادي است كه بدون هيچ‌گونه شايستگي در جايي كه نبايد قرار دارند. از طرف ديگر به قول رييس‌جمهوري، وقتي نظارت نباشد، وسوسه مي‌آيد و انسان هم موجود جايزالخطايي است و زماني‌كه احساس كند كسي به كار او رسيدگي نمي‌كند ممكن است به كارهاي ناشايستي دست بزند.
متاسفانه در كشور ما فساد شكل سيستمي به خود گرفته و فربه شده است. تا جايي كه هرگاه كسي بخواهد از فساد حرف بزند، برخي فرياد وااسلاما سر مي‌دهند، كه دشمن سوءاستفاده مي‌كند. دشمن اصلي ما قانون‌گريزي و نبودن شايسته‌سالاري است. اگر بازگو كردن كاري باعث سوءاستفاده دشمنان اسلام مي‌شود، پس حتما اجراي آن موجبات سوءاستفاده بيشتر دشمن را فراهم مي‌آورد. لذا اگر كسي هم بخواهد دشمن را شاد كند، ابتدا‌كننده آن فعل اشتباه است و نه بازگو‌كننده آن.
راه اصلاح وضعيت كشور در شرايط كنوني، روي آوردن به شايسته‌سالاري و تمكين به قانون و نظارت است و دولت نيز در اين گام راه برداشته است
٭  نماينده سابق مجلس

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون